Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2010/2011 - praxe - TRIVIS - Tereza, Monika

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 16. 02. 2011 10:18:39    Předmět: 2010/2011 - praxe - TRIVIS - Tereza, Monika Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2010 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila a další.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Bečková



Založen(a): 9.6.2011
Příspěvky: 10
Město: Vodňany

PříspěvekZaslal(a): 19. 06. 2011 15:20:05    Předmět: 1. setkání Citovat

1. Setkání – 24. 11. 2010
1. hodina – seznámení se s průběhem našich setkání. Popis a uvedení do problematiky společného filosofování. Seznámení se s filosofií pro děti, co to je …
Zodpovězení dotazů.
2. hodina – seznamování se s texty. Navrhnutí možnost si přinést vlastní text, o kterém by chtěli diskutovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Bečková



Založen(a): 9.6.2011
Příspěvky: 10
Město: Vodňany

PříspěvekZaslal(a): 19. 06. 2011 15:20:36    Předmět: 2. setkání Citovat

2. setkání – 8. 12. 2010
3. Hodina – studijní text: Bart vrahem
Přečtení textu a příprava otázek, napsání otázek na tabuli – výběr otázky.
Otázky:
• Co dělat když se nám lepí smůla na paty?
• Jak se vyrovnat s vinou?
• Mé místo v partě (v životě).
• Kde je „hrana zákona“?
• Co máme psáno v knize osudu?
• Je osud předem napsán nebo si ho píšeme sami?
Zvítězila otázka: Je osud předem napsán nebo si ho píšeme sami?
4. hodina – diskuse nad otázkou. Začali jsme vymezením pojmu osud. A celou dnešní diskusi jsme se pokoušeli domluvit se nad tím, co je to osud.
Reflexe: Diskuse byla pomalá. Zřejmě svou roli sehrál stud či počáteční nejistota. Museli jsme hodně mluvit my a pobízet ostatní k za ujmutí stanoviska nebo k vyjádření názoru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Bečková



Založen(a): 9.6.2011
Příspěvky: 10
Město: Vodňany

PříspěvekZaslal(a): 19. 06. 2011 15:21:07    Předmět: 3. setkání Citovat

3. setkání – 5. 1. 2011
5. hodina – studijní text: Hodná děvčata a zlí chlapci.
Přečtení textu a příprava otázek, napsání otázek na tabuli – výběr otázky.
Otázky:
• Je dobré být hodná?
• Proč jsou zlí jenom chlapci?
• Dostane se dál ten, kdo podvádí?
• Podvod jako prostředek k získání určitého cíle.
• Dobro x zlo => děvčata x chlapci
• Je výhodné podvádět?
Zvítězila otázka: Je výhodné podvádět?
6. hodina – Co je to podvod?
• oklamání někoho druhého – úmyslné 1) není dobré, ale může být výhodné pro mne k osobnímu užitku
2) milosrdná lež = nová otázka, zda může být lež milosrdná, zda může být dobrá pro druhého anebo lež zůstává vždy jen lží?
- neúmyslné – nevědomě
• oklamání sám sebe
Tímto rozdělením jsme bohužel skončili, protože uplynul čas.
Reflexe: Dnes se již zdála diskuse živější. Slova se ujímali studenti často, vyjadřovali svůj názor, ale hodně na přeskáčku. Nenavazovali na sebe a diskuse byla velmi roztříštěná. Řešilo se současně více témat – sama jsem se mnohdy ztrácela a hodně práce nám dalo držet linii diskuse, aby se skupina nerozdělila na menší podskupiny, které si řeší sami pro sebe svou otázku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Bečková



Založen(a): 9.6.2011
Příspěvky: 10
Město: Vodňany

PříspěvekZaslal(a): 19. 06. 2011 15:21:38    Předmět: 4. setkání Citovat

4. setkání – 19. 1. 2011
7. hodina – studijní text: Jak chápeme přikázání „Miluj bližního svého?“
Přečtení textu a příprava otázek, napsání otázek na tabuli – výběr otázky.
Otázky:
• …. jako sám sebe. Co když se nenávidím nebo alespoň nemám rád?
• Kdo je to bližní můj?
• Může moje láska spíše ubližovat?
• Co když moje láska toho druhého svazuje?
• Může být láska sobecká?
• Co je to láska?
Zvítězila otázka: Co je to láska?
8. hodina: Vzhledem k tomu, že tato otázka vyplynula z přikázání, navrhli jsme rozdělit si lásku na tzv. „boží lásku“ a „lidskou lásku“. Tím jsme asi totálně otrávili všechny dnešní účastníky. Padl názor, že v boží lásku nevěří a k tomu se přidali ostatní a poté se jim nechtělo vůbec diskutovat.
Reflexe: Dnes se nám diskuse totálně rozpadla. Z jedné poloviny nebyla ochota diskutovat, studenti byli jako „mrtví!“ a vzhledem k otázce, kterou si sami vybrali, ale v podstatě je nebavila a skoro nikdo se nezapojil a po delším monologu z naší strany jsme diskusi ukončili.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Bečková



Založen(a): 9.6.2011
Příspěvky: 10
Město: Vodňany

PříspěvekZaslal(a): 19. 06. 2011 15:22:11    Předmět: 5. setkání Citovat

5. setkání – 2. 2. 2011
9. hodina – studijní text: Lízino vyčlenění
Přečtení textu a příprava otázek, napsání otázek na tabuli – výběr otázky.
Otázky:
• Jak se hledá výzva?
• Proč máme více tváří?
• Je možný život bez kompromisů?
• Proč říkáme, že má nezvladatelné chování? Jaké chování to je? Je nezvladatelné chování opravdu nezvladatelné?
• Disciplína x teror.
Zvítězila otázka: Jak se hledá výzva?
10. hodina: Co je to výzva? – něco co mne osloví a nutí mne k nějakému výkonu.
Co je pro mne výzva:
- Dodělat školu
- Mít rodinu
- Být šťastná
- Jít večer ven
- Pokořit Mount Everest
- Mluvit pravdu
- Jednat tak, abych se nemusela stydět sama za sebe
- Jednat tak, abych nikomu neublížila
- Být dobrý kamarád
Výzva = kladná věc – pro nás, nějaký vytyčený cíl.
Nově otevřená otázka: Je třeba výzvy hledat nebo si nás najdou sami?
Reflexe: Dnešní setkání považuji za první celkem úspěšné. Podařilo se nám držet si linii diskuse po celou dobu. Studenti se nepřekřikovali a respektovali názory těch druhých, dokonce se nám chvílemi podařilo na sebe navazovat. Téma bylo zřejmě dobře vybráno, protože se zapojili úplně všichni.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Bečková



Založen(a): 9.6.2011
Příspěvky: 10
Město: Vodňany

PříspěvekZaslal(a): 19. 06. 2011 15:22:43    Předmět: 6. setkání Citovat

6. setkání – 16. 2. 2011
11. hodina – studijní text: Dějství první: PEKLO
Přečtení textu a příprava otázek, napsání otázek na tabuli – výběr otázky.
Otázky:
• Musí být peklo pouze se satanem nebo existuje peklo bez satana.
• Proč podléháme zlosti?
• Co je peklo?
• Je skutečnost opravdu skutečná?
• Proč věci, které nám pomáhají, zneužíváme proti sobě?
Zvítězila otázka: Je skutečnost opravdu skutečná?
12. hodina: Co je to skutečnost? = realita = co je to realita? = to je to, co se děje teď – pro každého to může být něco jiného, protože každý vnímá určitý stejný okamžik různým způsobem.
Reflexe: Dnes se dostavila pouze necelá polovina studentů. Chřipková epidemie zasáhla i nás. Nicméně diskuse byla příjemná i v malém počtu lidí, probíhala klidně. Někdy možná sklouzávala k takovému „povrchnímu tlachání“, ale i přesto musíme říci, že se nám líbila, protože atmosféra byla velmi příjemná.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Bečková



Založen(a): 9.6.2011
Příspěvky: 10
Město: Vodňany

PříspěvekZaslal(a): 19. 06. 2011 15:23:08    Předmět: 7. setkání Citovat

7. setkání – 9. 3. 2011
13. hodina – studijní text: Čemu se můžeme od Maggi naučit?
Přečtení textu a příprava otázek, napsání otázek na tabuli – výběr otázky.
Otázky:
• Kdy je nejlepší mlčet?
• Je mlčeti zlato?
• Co ublíží víc slova nebo mlčení?
• Je třeba odvaha k tomu, abychom mluvili?
• Jsou vždy slova potřebná?
• Není slovo jako slovo.
Zvítězila otázka: Není slovo jako slovo.
14. hodina: Co je slovo? = shluk hlásek, které „něčemu“ dává jméno, vlastnosti a popisuje „to“.
Co slovo dokáže?
- Pohladit
- Poranit
- Způsobit konflikt
- Pojmenovat
- Domluvíme se pomocí slov
- Urazit
- Pochválit
- Pokárat
- Vyjádřit lásku (city, emoce)
Je třeba slov? = Určitě ano, ale je třeba s nimi opatrně zacházet, protože můžou působit radost, ale i bolest.
Reflexe: Dnešní diskuse příjemně plynula, bez větších pauz. Zapojovala se většina studentů, všichni hovořili k tématu. Dohodli jsme se na pojmech, které jsme si chtěli upřesnit, každý přispěl. Snažili jsme se navazovat jeden na druhého, ta se nám sice ne vždy dařilo, ale i tak si myslíme, že dnešní diskuse patřila k těm povedenějším.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Bečková



Založen(a): 9.6.2011
Příspěvky: 10
Město: Vodňany

PříspěvekZaslal(a): 26. 06. 2011 19:23:52    Předmět: 8. setkání Citovat

8. setkání – 23. 3. 2011
15. hodina – studijní text: Rodina a populární žánry.
Přečtení textu a příprava otázek, napsání otázek na tabuli – výběr otázky.
Otázky:
• Kdo nebo co je rodina?
• Proč jsou v rodině role? Je rodina hra?
• Co je věrnost a proč je tak důležitá?
• Je hlavou rodiny matka nebo je jejím krkem? A co otec?
• Je rodina máma – máma (otec – otec)?
Zvítězila otázka: Kdo nebo co je to rodina?
16. hodina: Začali jsme vymezením pojmu rodina, jako malé neformální skupiny, která se skládá z rodičů a dětí. Téměř jednohlasně jsme se shodli na tom, že rodiče by měli být heterosexuální, jelikož dítě kopíruje a hledá své vzory právě v rodině.
I když během diskuse se otevírala otázka, zda je lepší vychovávat dítě v nefungující heterosexuální rodině nebo ve fungující homosexuální rodině. A jestli je dobré vždy volit to „menší zlo“ nebo hledat úplně jiné alternativy.

Reflexe: Diskuse byla zajímavá, bohužel z nedostatku času jsme pouze poodkryly velmi zajímavé otázky, ke kterým bych se ještě chtěla v budoucnosti určitě vrátit, protože rodina je velmi důležitá a mne zajímá názor náctiletých na toto téma.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Bečková



Založen(a): 9.6.2011
Příspěvky: 10
Město: Vodňany

PříspěvekZaslal(a): 26. 06. 2011 19:24:19    Předmět: 9. setkání Citovat

9. setkání – 6. 4. 2011
17. hodina – studijní text: Myslet mimo hlavu
Přečtení textu a příprava otázek, napsání otázek na tabuli – výběr otázky.
Otázky:
• Dá se myslet mimo hlavu?
• Omezuje nás hlava při myšlení?
• Co je nic?
• Existuje to, co si neumíme představit?
• Představujeme si to, co neexistuje? A opravdu to neexistuje?
Zvítězila otázka: Co je nic?
18. hodina: Celou diskusi jsme se snažili si definovat pojem NIC a došli jsme k závěru, že náš mozek není schopen si tento abstraktní pojem představit, protože vždy v něm probíhá představa něčeho.

Reflexe: Diskuse byla velmi živá někdy až zmatená, těžko jsem se v ní orientovala a mnohdy i ztrácela, ale na druhou stranu musím uznat, že se zapojili úplně všichni.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Bečková



Založen(a): 9.6.2011
Příspěvky: 10
Město: Vodňany

PříspěvekZaslal(a): 26. 06. 2011 19:24:42    Předmět: 10. setkání Citovat

10. setkání – 20. 4. 2011
19. hodina – 20. hodina – Jelikož nám počasí na tuhle dobu nezvykle přálo, rozhodli jsme se pro netradiční filosofování a na rozloučenou jsme si udělali oheň s opékáním vuřtů a filozofováním o všem na jakékoli téma.

Tímto bych chtěla moc a moc poděkovat skupině, která s námi filosofovala, byli všichni báječní a doufám, že se budeme pravidelně scházet někde v příjemném prostředí při filosofování.
Ještě jednou všem velký dík!!!!!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign