Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2010/2011 - zprávy z praxe - Grunwaldova - Eliška

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 23. 11. 2010 16:16:00    Předmět: 2010/2011 - zprávy z praxe - Grunwaldova - Eliška Citovat

Zaslal(a): 30. 09. 2010 20:37:17 Předmět: 2010/2011 Zprávy z praxe - Lenka a Markéta

--------------------------------------------------------------------------------

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2010 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila a další.


Naposledy upravil Ríša Macků dne 03. 02. 2011 20:11:59, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eliška Nekvapilová



Založen(a): 10.12.2010
Příspěvky: 8
Město: Vyškov na Moravě

PříspěvekZaslal(a): 11. 01. 2011 21:08:13    Předmět: Citovat

15.12. 2010, 1. hodina

Cíl: Hledání souvislostí, naučit se odůvodňovat, rozvoj tvořivého myšlení.

Struktura:
čas: cca 60min + 5 min (čas na organizaci)ž
1. Představení - 3 min
2. Jména -5 min
vybrat si věc ve třídě, se kterou mám něco společného, bude to má přezdívka pro tuto hodinu
3. Příběh a malování cedulek -10 min
příběh o dětech na pochopení prvního úkolu, co myslíme přezdívkou a malování cedulek s novými jmény, vyrobit cedulky
4. Aktivita -10 min
posbírat lístečky s novými jmény a tahat jeden po druhém, děti budou hádat, kdo by mohl mít přezdívku vytaženou na lístečku, nakonec ten komu patří lísteček, poví, proč si zrovna vybral tuhle věc, když nebude vědět, ostatní mu můžou pomoct
5. Myš Anička-nácvik kladení otázek +aktivita -10 min
představit myš Aničku, položit otázku, která by mě o myši zajímala (zjišťujem, jaká myš je), společně vymyslet pro myš nové fiktivní jméno jako mají děti
6. Myš Anička - diskuze -15 min
diskuze na téma jméno: když někdo řekne mé jméno, jak poznám, že myslí zrovna mě, sluší mi moje jméno, sluší myši její jméno, jaké by to bylo beze jmen nebo kdybychom se všichni jmenovali stejně, vypovídá o nás něco naše jméno, o našich vlastnostech, určuje jméno jací budeme (kdybych se jmenoval Vendelín a ne Honzík, budu jiný?)...
7. Myš Anička - cvičení k diskuzi (zařadit během diskuze o vlastnostech spojených se jménem) -5-10 min
• Jak vysoký je někdo, kdo se jmenuje Dveře?
• Jak šikovný je někdo, kdo se jmenuje …
• Jaké má oči někdo, kdo se jmenuje …
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eliška Nekvapilová



Založen(a): 10.12.2010
Příspěvky: 8
Město: Vyškov na Moravě

PříspěvekZaslal(a): 11. 01. 2011 21:10:53    Předmět: Citovat

výš je plánovaná struktura, skutečnou pošlu...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eliška Nekvapilová



Založen(a): 10.12.2010
Příspěvky: 8
Město: Vyškov na Moravě

PříspěvekZaslal(a): 11. 01. 2011 21:52:27    Předmět: Citovat

Předpokládaná struktura:

12.1. 2011, 2. hodina

Cíl: Hledání podobností, rozvoj představivosti, naučit se odůvodňovat, spolupráce.

Struktura:
čas: cca 60min + 5 min (čas na organizaci)
1. Krátká úvodní aktivita na rozpohybování (hýbací básnička o zloději) – 3-5 min
2. Jména a cedulky - 10 min
představíme se a napíšeme cedulky se jmény
3. Zločinec -15 min
na tabuli nakreslíme, jak by měl vypadat zločinec, napíšeme co má takový člověk mít, jak si ho představujeme
4. Lidé aktivita -5-10 min
ukážeme si obrázky pěti různým obličejů, děti se budou rozhodovat, jestli je takový člověk hodný nebo zlý, jak se jim od pohledu zdá, jací ti lidé asi jsou
5. Detektivní případ diskuze -15-20 min
povíme si příběh, že se stala vražda, úkolem dětí bude přijít na to a shodnout se, kdo z pěti lidí, které jsme si před tím ukazovali je vrah a kdo oběť a proč, splňuje náš vrah to, co jsme si na začátku řekli o zločincích?, jak teda poznám vraha,…, vymyslet s postavami vlastní příběh
6. Hra -5 min
hra na zopakování jmen
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eliška Nekvapilová



Založen(a): 10.12.2010
Příspěvky: 8
Město: Vyškov na Moravě

PříspěvekZaslal(a): 17. 01. 2011 00:02:26    Předmět: Citovat

Skutečná struktura

1. hodina, 15.12.2010

1. Představení - 5 minut
2. Jména - přezdívky - 10 minut
3. Cedulky, příběh - 15 minut
4. Diskuze - 30 minut

Na první paxi jsem byla společně s Terkou, dostaly jsme 11 prvňáčků kluků, sedli jsme si na koberec do kroužku a my se s Terkou představily, potom si měli každý vybrat nějakou přezdívku pro dnešní hodinu, pověděli jsme si, jaké přezdívky mají doma a ve škole a jakou přezdívku si vymysleli. Každý si namaloval cedulku se svou přezdívkou. Přečetli jsme si příběh a děti měly prostor se zeptat na věci, které je k příběhu zajímají. Potom následovala diskuze na téma přezdívka, vymýšleli jsme jméno pro plyšového čerta a bavili se o tom, proč máme jména, proč přezdívky, jestli se nám líbí, jak nám ostatní říkají a jak bychom byli rádi, aby nám říkali. Potom vypršel čas a s dětmi jsme se rozloučili.

Chtěla bych napsat pár poznámek k průběhu hodiny a taky poprosit o radu, jak některé věci zlepšit. Děti přichází hned ze školy po obědě a jsou celkem hodně rozdováděné, ale ve družince není skoro žádný prostor, sotva se na koberec vejdeme. Jenomže celou dobu potom neposedí, moc neposlouchají, pobíhají, bavíse samy se sebou a hlavně se občas trošku mlátí, chovají se prostě jak normální kluci. Ale přiznám se, že mě to na první hodině opravdu zaskočilo, podle vyprávění z kolokvií jsem čekala asi trošku idiličtější hodinu a že budou děti víc spolupracovat. Chtěla jsem poprosit o radu, co s tím dělat, nějakou aktivitu, při které se vyřádí a která nevyžaduje moc prostoru...
Jinak moc děkuju Terce za její pohotovost, protože děti u ničeho moc dlouho nevydržely, takže bylo potřeba celkem improvizovat.

Co zlepšit: do příště se naučím nahlas a pomalu číst:) a nenechám se zaskočit bandou ukřičených dětí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eliška Nekvapilová



Založen(a): 10.12.2010
Příspěvky: 8
Město: Vyškov na Moravě

PříspěvekZaslal(a): 17. 01. 2011 01:04:48    Předmět: Citovat

Skutečná struktura

2. hodina, 12.1.2011

1. Úvod - 3 min
2. Hýbací básnička - 5 min
3. Jména, cedulky - 5 min
3. Zločinec - 10 min
4. Lidé - 10 min
5. Detektivní případ - 25 min
6. Hra na jména - 5 min

Dneska nastaly trošku komplikační problémy, dětí přišlo víc, než minule, ale paní vychovatelka s nimi chtěla jít ven na hřiště, tak jsme se domluvily, že mi jich pár nechá ve družince a se zbytkem půjde ven. Jenomže všechny děti chtěly jít po celodenní škole ven a ne na kroužek. Paní vychovatelka teda dětem řekla, že za trest tam zůstanou ty, co dneska nejvíc zlobily, což nebyla zrovna moc dobrá motivace pro další povídání a dětem se vyloženě nechtělo.
Nakonec zůstal 1 čtvrták, prvnačka a 4 prvnáci, hloupé ale bylo, že až na dva to byly úplně jiné děti než minule. A těm ostatním paní vychovatelka řekla, že příště vybere jiných šest, to budem muset vyřešit, aby pokaždé nepřicházely jiné děti.
DAlší problém ale nastal, když si asi po čtvrthodině přišli pro dvě děti rodiče, takže jsme zůstaly jen čtyři. Takže tohle je nejspíš velký úkol do příště - pořešit organizaci.

Dnešní hodina probíhala klidněji než minulá, nesjpíš proto, že bylo dětí míň. Na začátku jsme si pověděli básničku a při ní ukazovali a předváděli věci z ní, to děti moc bavilo. Pak jsme se pokusili se sednout do kroužku a řekli si svá jména a napsali cedulky.
U koberce mají velkou tabouli, na tu jsme obkreslili Honzu a řekli jsme si, že postava bude představovat zločince a povídali si, jak takový zločinec vypadá a co musí všecko mít, aby byl zločincem. Návrhy jsme společně psali a kreslili na tabuli. Děti se shodly na tom, že správný zločinec se mračí a má fousy.
Potom jsme si postupně ukázaly šest obrázků obličejů a děti se měly rozhodnout jestli je daný člověk zlý nebo hodný, pokud se jim zdál hodný, měly si stoupnout, pokud zlý dřepnout. Povídali jsme si, proč se jim jednotliví lidé zdají hodní a proč ne a co všecko by museli mít, aby přestali být hodní/zlí.
Přečetli jsme si krátký úryvek z novin, kde v policejním pátrání hledali vraha a zjišťovali totožnost oběti. Vysvětlili si, kdo je to oběť a co znamená totožnost. Děti dostaly 6 obrázků, které jsme si ukazovali a měly se rozhosdnout, kdo z nich je vrah a kdo oběť a proč. Potom jsme vybraného vraha srovnali s tím, co jsme napsali o zločinci na tabuli, a děti zjistili, že to všecko na tabuli nebude až tak úplně pravda. Že to, že má někdo fousy ještě neznamená, že je vrah. Povídali jsme si, jestli na člověku můžeme poznat, že něco špatného provedl. Jestli na nich rodiče poznají, když oni samy něco provedou, jestli je lepší se hned přiznat. A jestli je rozdíl v tom, když se přiznají a když ne. Hodně často jsme museli měnit aktivitu, děcka u ničeho moc dlouho nevydržely.
Na závěr jsme si zahráli krátkou hru na jména - hry je moc bavily, škoda že je v družince tak málo místa.

Protože ostatní děti byly ještě venku a paní vychovatelka s nimi, měly se děti dohodnout, jestli půjdeme za nimi ven nebo počkáme ve družině až přijdou. Miloš chtěl jít ven, ale ostatní zůstat, tak jsme se dohodli, že zůstaneme. Povídali jsme si, co děláme ve volném čase. Kluci říkali, že se dívají na Simpsny a na Futuramu. Někteří nevěděli, co je Futurama, tak jsme si vysvětlili, že je to o chlapíkovi, co se nechal zmrazit a ocitl se v budoucnosti. Povídali jsme si o tom, jaké by to bylo dostat se do budoucnosti nebo cestovat do budoucnosti, co by chtěli vidět. Pak přišla paní vychovatelka

Protože kluky cestování časem zajímalo, tak si o něm budem povídat i příště.

Co zlepšit: organizační věci, ještě pořád je celkem problém, že děcka jsou nevybité ze školy, takže mají problém se soustředit, taky jim bylo hodně líto, že ostatní šly ven a oni nemohly, je škoda, že kvůli tomu přijdou o jediný pohyb za celý den. Někteří celou dobu žadonili, jestli už teda půjdem ven. Takže to možná do příště kapku zkrátíme aby mohly alespon na chvilku s ostatníma na hřiště, uvidíme...
Měli jsme dost velké problémy se soustředěním, kluci chvilku neposeděli, pořád někde postávali, pobíhali, občas si povídali se sebou nebo si nadávali a pošťuchovali se. Taky nezvládají mluvit jeden po druhém, překřikují se a když se s nimi snažím domluvit, že si je poslechnu všechny, ale postupně, tak se urazí a jdou dělat neplechu, když zrovna nemůžou mluvit.
Taky se budem muset naučit oddůvodňovat: otázka proč? je přímo zakletá, najednou je všude úplné ticho, nebo se zaculí a řeknou že neví.
Časem se snad zlepší i to, že když mají říct, co si myslí, tak první něco řekne a ostatní poví, že si myslí to stejné. Zvlášť když něco řekne Honza, čtvrťák, tak s ním kluci hned souhlasí i když před tím říkali něco jiného. Zatím jsme se s Honzou dohodli, že poví, co si o tom myslí až to řeknou kluci, pokud budou něco chtít říct. Problém je i stou holčičkou, nikdy nic neřekne a když se někdo zeptá, řekne, že neví, ale asi je to tím, že tam jsou samí kluci.
Myslím, že tahle naše poslední hodina byla hodně nefilozofická, když už kluci něco řekli, měli spíš tendence k vyprávění historek, co jim se jednou stalo a nepouštět ostatní ke slovu. Celou dobu jsme místo filozofování naráželi na to, že neposloucháme druhé, co říkají, hrajem si a pošťuchujem se.
Takže do příštích hodin budem pilovat spíš drobnější nefilozofické věci jako je, že mluví jen jeden, když někdo řekne něco, co se mi nelíbí, tak u hned nenamlátím, nebiju souseda, když chce mluvit ve stejnou dobu jako já, vydržím u toho, když něco děláme nebo řešíme a nezavírám se do bedny s plyšákama:)....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Brožová



Založen(a): 17.10.2009
Příspěvky: 114
Město: Rožnov pod Radhoštěm

PříspěvekZaslal(a): 18. 01. 2011 11:03:33    Předmět: Citovat

citace:
Co zlepšit: do příště se naučím nahlas a pomalu číst:) a nenechám se zaskočit bandou ukřičených dětí.

Číst? - To umíš docela dobře. Problém je spíš v tom, že si příliš nervózní, nejistá a v křeči. ...ale ty to zvládneš a časem bude všecko lepší, uvidíš ;)
_________________
Terka :)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Brožová



Založen(a): 17.10.2009
Příspěvky: 114
Město: Rožnov pod Radhoštěm

PříspěvekZaslal(a): 18. 01. 2011 11:08:15    Předmět: Pravidla Citovat

Myslím, že by nebylo od věci probrat s dětma pravidla diskutování. Cestování v čase není jenom tak, a aby nedošlo k nějakému nepředpokládanému problému, je potřeba se důkladně seznámit s pravidly přesunu... Možná by to šlo i formou hry, něco jako speciální výcvik posádky?
_________________
Terka :)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eliška Nekvapilová



Založen(a): 10.12.2010
Příspěvky: 8
Město: Vyškov na Moravě

PříspěvekZaslal(a): 18. 01. 2011 14:34:59    Předmět: Citovat

Děkuju Terko, určitě to použijem:)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eliška Nekvapilová



Založen(a): 10.12.2010
Příspěvky: 8
Město: Vyškov na Moravě

PříspěvekZaslal(a): 18. 01. 2011 14:47:24    Předmět: Citovat

Předpokládaná struktura:

19.1. 2011, 3. hodina

Cíl: Snažit se dodržovat věci, na kterých se domluví skupina (pravidla), hledání smylu pravidel, myšlenkový experiment.

Struktura:
čas: cca 60min + 5 min (čas na organizaci)

1. Přivítání a krátce zopakování, čím jsm eminule skončili a že na to dnes navážeme -3-5 min
2. Hýbací aktivita - výcvik posádky vesmírné lodi - 5 min
3. Vesmírná loď -10 min
na tabuli společně nakreslíme, jak bude vypadat naše vesmírná loď, kterou poletíme, co všecko bude mít a co všecko si do ní s sebou vezmeme - zapojení všech - kartičky s věcmi, každý si vezme jednu a rozhodne se jestli si ji vezme nebo ne, pokud ano, nakreslí ji do lodi
4. Cestovní plán a řád -10 min
jako správní dobrodruzi a cestovatelé musíme vědět, co všecko na své výpravě můžeme dělat a co už je nebezpečné nebo by mohlo výpravu komplikovat - vybereme pravidla, kterými se budeme na dnešní výpravě řídit, zapíšeme je na cestovní řád a vyvěsíme do lodi
5. Vyrážíme se na cestu -25 min
usadíme se do lodi a můžeme odstarotvat, domluvíme se, kambychom se chtěli podívat, jestli do minulosti, budoucnosti, na jinou planetu... diskuze a vyzkoušíme myšlenkové experimenty
6. Přistáváme -5 min
protřepání po náročném letu
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 21. 01. 2011 11:59:52    Předmět: Citovat

Eli, kdybys potrebovala nejakou podporu ve zlepseni te organizace, dej vedet. Zkusil bych se pani Plassove ozvat.

Asi to bude chtit zamerit se vzdy flexibilne dle vyvoje jednotlivych "hodin". Napr. ohledne toho urazeni se, kdyz nemuzou mluvit - venoval bych nejakou aktivitu tomu, kdy budou vsichni mluvit a snazit se neco sdelit, no a pak rozbor - slyseli jsme se, co jsme slyseli? Muzeme udelat soutez kdo zjisti vic informaci i kdyz se prekrikujeme..

Ohledne Honzy - neco podobneho.. Muzeme v nejake aktivite Honzu testovat, jestli rika pravdu.. (on nekdy bude, nekdy ne)..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 03. 02. 2011 20:13:14    Předmět: Citovat

Eliško, tak Lucie Sommerova nakonec pujde s dalsimi 2 kolegynemi na praxi jinam.. Ozvi se nejak, abychom se domluvili, jak s tou Tvoji praxi budeme dal postupovat..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Eliška Nekvapilová



Založen(a): 10.12.2010
Příspěvky: 8
Město: Vyškov na Moravě

PříspěvekZaslal(a): 08. 02. 2011 18:32:17    Předmět: Citovat

To já vím. Jsem domluvená s paní Štepánkovou, že od nového semstru budu chodit jiný den, nejspíš ráno, kvůli jinému rozvrhu, tak snad se to zlepší. Teď tam ale kvůli nemoci nechodím.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign