Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2010/2011 - Zprávy z praxe - ŠD Rudolfovská, Tatka,Jirina

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 09. 11. 2010 11:25:12    Předmět: 2010/2011 - Zprávy z praxe - ŠD Rudolfovská, Tatka,Jirina Citovat

Ahoj, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2010 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila a další.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 15. 11. 2010 11:03:30    Předmět: Citovat

16.11.2010
1. setkání
Cíl: Seznámit se s dětmi, seznámit je s náplní našeho setkávání a stanovit pravidla diskutování

Struktura
Časová dotace: 6:45-7:35

Plán
1) Představovací a zdravící hra - 5 minut
2) Cvičení na koncentraci
plán diskuse (jak si povídat o příběhu Kio a Ali) - 15minut
3) Přečíst 1 odstavec textu - 10 minut
4) O čem si myslíte, že je příběh? - 15 minut

Skutečnost

Počet dětí: 7 (třída 1.,2.,3.)

1) Seznamovací hra (sedli jsme si do kroužku, kdo chytil molitanovou kostku, tak prozradil své jméno, odkud je, co má rád a do jaké chodí třídy) – 10 minut
2) Povídání si o tom kdo rád ráno vstává a o čem rádi přemýšlíme - 20 minut
3) Cvičení na koncentraci (procvičování prstů) – 5 minut
4) Plán diskuse z metodické příručky, cílem bylo nebát se vyjádřit svůj názor a zároveň začít s pravidly. (Řekli jsme pravidlo a když s ním děti souhlasily, tak udělaly krok dopředu) – 10 minut

Co se podařilo:
Z mého pohledu se podařilo děti zaujmout a rozpovídat je.

Co se nepodařilo:
Nepodařilo se nám stanovit přesná pravidla diskutování, protože bylo málo času. Příště to musíme doladit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 18. 11. 2010 22:49:30    Předmět: Citovat

ok, diky... jen tak dal..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 22. 11. 2010 19:39:05    Předmět: Citovat

22.11.2010
2. setkání
Cíl: Společně si sestavit pravidla, která budeme používat

Struktura

Plán
1) Vyrobení cedulek se jmény – 10 minut
2) Zopakování toho co jsme si povídali minule – 5 minut
3) Společné stanovení pravidel 25 minut

Skutečnost

Počet dětí: 6 (třída 1.,2.,3.)

1) Vyrobení cedulek se jménem a třídou – 10 minut
2) Pokus navázat na cvičení, které jsme dělali minule a začít sestavovat společná pravidla filosofování – 5 minut
3) Cvičení na rozproudění (všichni se drží za ruce a jeden pošle výboj stiskem ruky, výboj musí oběhnout celé kolečko. Různé měnění směru, překřížené ruce, zavřené oči) – 5 minut
4) Společné sestavování pravidel a sepisování na plakát – 20 minut

Co se podařilo:
Dali jsme dohromady 8 pravidel, na kterých jsme se všichni shodli a u kterých jsme si zdůvodnili proč je pokládáme za důležité.

Co se nepodařilo:
Začátek našeho setkání byl zdlouhavý. 3 děti byly nové, nikomu se moc nechtělo povídat, a tak jsme zařadili mimo plán cvičení na rozproudění. To se velmi líbilo a trochu to probouralo bariéry. Myslím, že příště musíme začít nějakou akčnější hrou a až potom se pouštět do společného povídání.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 02. 12. 2010 13:19:10    Předmět: Citovat

29.11.2010
3. setkání
Cíl: Děti budou používat pravidla, která si sestavili předchozí schůzku a nebudou mít zábrany mluvit.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Hra na rozpohybování a rozpovídání 10 minut
2) Zopakování pravidel – 5 minut
3) Přečíst 1 odstavec textu - 5 minut
4) O čem si myslíte, že je příběh? - 20 minut

Skutečnost

Počet dětí: 6 (třída 1.,2.,3.)

1) Rozehřívací hra na postřeh (zip, bong, zap), Věta na rozmluvení (všichni ji řeknou najednou, potom po kruhu jednotlivě (první ji řekne potichu, další hlasitěji a poslední nejhlasitěji) Děti začaly vymýšlet svoje věty, které jsme takto procvičovali. - 10 minut
2) Zopakování pravidel, které jsme si minule sepsali – 5 minut
3) Čtení úvodu z Kio a Ali – 5 minut (Děti číst nechtěly a některé ani číst ještě neumí, tak jsem přečetla úvod společně s Jendou.)
4) Protože jednoho hocha zaujala v článku otázka „Víte něco o velrybách?“ a chtěl nám říci, co o nich ví, začali jsme si povídat o tom, co kdo ví o velrybách, jací živočichové ještě žijí v moři, dostali jsme se k plejtvákovi obrovskému a povídali jsme si o tom, proč se tak jmenuje (Čím asi plýtvá? Děti došly k závěru, že plýtvá vodou a místem v moři. Návrh, že by plejtvák mohl být odvozen od slova ploutev děti zavrhly a každý vymyslel, jak by se ten živočich jmenoval, kdyby byl odvozen od slova ploutev. Vznikly zajímavé a originální názvy.) Dále jsme si povídali o tom, jak by to vypadalo, kdyby se všechny ryby v moři kamarádily. Někteří došli k závěru, že se ryby v moři kamarádit nemohou, protože by měli málo potravy a bylo by jich v moři moc, kdyby se nežrali navzájem. A my bychom se pak v moři nemohli koupat, protože by považovaly nás jako potravu. - 20 minut

Co se podařilo:
Podle mého názoru se podařilo dodržovat pravidla, která máme stanovená, takže když někdo něco chtěl říci, tak se přihlásil a počkal, až na něj přijde řada. Dále se nám podařilo zapojit všechny děti.

Co se nepodařilo:
Začátek našeho setkání byl opět zdlouhavý. Je to dáno tím, že prvních deset minut děti teprve přicházejí, takže hru začneme se třemi, pak dorazí postupně další. Dokonce tam máme ještě děti, které zase během pěti minut odejdou na kroužek, takže se s tím musí počítat. S některýma se nám podařilo rozvíjet myšlenky zajímavým směrem, ale byly tam děti, které byly „mimo“. Skončili u vyjmenovávání zvířat, které žijí v moři a do naší diskuse, která už byla jinde pořád chtěli přispět tím, že si vzpomněli na další zvíře, které v moři žije. Myslím si, že kvůli těmto dětem jsme měli diskusi pozdržet, zopakovat k čemu jsme dospěli, aby i ostatní mohli pokračovat ve společném přemýšlení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 07. 12. 2010 19:25:22    Předmět: Citovat

Diky. K posledni diskusi - z popisu to vypada, ze jste si v prubehu diskuse docela procvicovali nejruznejsi dilci prvky, ktere jsou pro filozoficky dialog potreba. Vubec bych se nebal diskusi o morskych tvorech posunout napr. k tomu, co je podstatou zivota vubec nebo k jinému ryze filozofickemu tematu.. Ale mozna jste to udelali, ono nejde vypisovat vsechno.

K tem detem co po pul hodine jeste prijdou s napadem na nove zvire. To je docela casty jev. Urcite muze pomoci castejsi preruseni diskuse a komentovani toho, co delame. Deti se v tom pak snadneji orientuji a je sance, ze skutecne budeme resit vsichni to same. Pokud ale nekdo prijde s necim, co je v danou chvili uz "mimo misu" - meli bychom skupinu nechat posoudit, zda nam to ted k necemu pomaha... Ale zase pozor, abychom pokazde neodpalkovali to same dite.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 12. 2010 22:14:22    Předmět: Citovat

7.12.2010
4. setkání
Cíl: Cílem je, aby děti pochopily, k čemu jim to naše filosofování je.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Rozehřívací hra 10 minut
2) Rozebrat s dětmi k čemu nám bude společné diskutování – 10 minut
3) Děti si minule chtěly povídat o močálu, ale nezbyl čas, tak jim dáme na výběr o čem si budou chtít povídat a kam by chtěly povídáním směřovat – 20 minut
4) Reflexe – jak se nám diskuse dařila – 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 6 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 40 minut

1) Rozehřívací hra na postřeh a rozproudění myšlení – 10 minut
2) S dětmi jsme dávali dohromady k čemu je nám společné povídání. Nápady jsme odůvodňovali, snažili se říkat „proč“ a když s nápadem všichni souhlasili, tak jsme ho napsali na papír. Tento list jsme pak přilepili k vyvěšeným pravidlům. – 25 minut
3) Protože na diskusi nad konkrétním tématem už nebyl čas a děti vyžadovaly nějakou hru, tak jsme program ukončili hrou na rozpohybování.

Co se podařilo:
Podařilo se nám dát dohromady „Co nám může přinést společné povídání“. Nad tímto tématem jsme diskutovali, takže i když neproběhla diskuse na živější téma, i toto setkání přispělo k tomu, že děti mohly pochopit proč si v našich setkáních budeme povídat a ne hrát.

Co se nepodařilo:
Děti byly velmi zamlklé, bylo pro ně obtížné říci „proč si to myslím“, když jsme se zeptali. Celkově to nějak „drhlo“. Myslím si, že to bylo tím, že to děti moc nebavilo. Na samotnou diskusi o tématu, které by je zajímalo, nezbyl čas, tak jsme si alespoň zahráli závěrečnou hru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 16. 12. 2010 14:14:32    Předmět: Citovat

14.12.2010
5. setkání
Cíl: Cílem je, aby si děti naslouchaly, navazovaly na sebe a aby dokázaly odůvodnit svojí myšlenku.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Řešit labyrint, protáhnout se – 10 minut
2) Výběr otázky a diskuse – 30 minut
3) Reflexe – jak se nám diskuse dařila – 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 5 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 45 minut

1) Rozehřívací aktivity – řešení lybyrintu, protáhnutí se – 10 minut
2) Dětem jsme jednou slíbili povídání o močálu, tak jsme jim toto téma tentokrát nabídli. Nápad se ujal, tak jsme si nejdřív řekli, jak si kdo představuje močál a pak jsme začali sestavovat otázky, které děti napadají, když se řekne močál. Vzniklo toto:
- Jak vznikl močál?
- Co žije v močálu?
- Proč to v močálu tak nevoní?
- Jak je možné, že v močálu rostou rostliny?
- Jak je možné, že se tam najde mamutí kel?
Dostali jsme se až k otázce: „Může být něco zároveň hezké a ošklivé?“ Tuto otázku jsme probírali na konkrétních příkladech. - 30 minut
3) Zopakovali jsme o čem jsme si povídali, k čemu jsme došli a k čemu nám to naše povídání bylo – 5 minut

Co se podařilo:
Podařilo se nám sestavit si už konkrétní otázky a povídat si s dětmi o tématu, které je zajímalo. Děti mluvily k tématu, někdy se jim podařilo i navázat na druhého.

Co se nepodařilo:
Stále bychom potřebovaly, aby si děti více naslouchaly a nemluvil jeden přes druhého a aby dokázaly odůvodnit svoji myšlenku. To je ale úkol dlouhodobý, takže s tím, co se dnes podařilo můžeme být spokojení.

P.S. pro Ríšu: Je to naše setkávání filosofování? Přinejmenším je to pokus o filosofováníSmile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 05. 01. 2011 20:38:17    Předmět: Citovat

4.1.2011
6. setkání
Cíl: Cílem je, aby si děti naslouchaly, navazovaly na sebe a aby dokázaly odůvodnit svojí myšlenku.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Rozehřívací cvičení (slovo a vymyslet na každé písmeno další slova) – 5 minut
2) Přečtení textu – 5 minut
3) Výběr otázky a diskuse – 30 minut
4) Reflexe – jak se nám diskuse dařila – 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 10 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 45 minut

1) Protažení, rozehřívací cvičení (každý dostal jedno písmeno a měl vymyslet co nejvíce slov, které tímto písmenem začíná) – 10 minut
2) Čtení textu – 10 minut
3) Sestavování otázek – 18 minut
- Proč Ali lehá na zem?
- Proč se schovává?
- Proč jsme na něco hrdí?
- Proč má kočka do vzduchu ocas?
4) Vybrání otázky „Proč Ali lehá na zem? Začátek diskuse – hledání důvodů, proč si Ali může lehat na zem, protože autor otázky s těmito návrhy nesouhlasil, přeformulovali jsme otázku na: Proč si vždycky Ali lehá na zem? (když přijde domů tatínek) – 5 minut
Samotné řešení otázky přesunuto na příště
5) Rozloučení - 2 minuty


Co se podařilo:
Některé děti tentokrát chtěly číst text taky, tak jsem byla ráda, že se už na začátku dobrovolně zapojily. Podařilo se nám sestavit otázky, děti si neskákaly do řeči, dovysvětlily jak otázku myslí, když někdo nevěděl.

Co se nepodařilo:
Děti čtou pomalu, a tak mi přišlo, že ti co poslouchali nedávali celou dobu pozor. Opět se nám nepodařilo dodržet časy plánu, resp. nestihli jsme rozvinout diskusi tak, abychom k něčemu došli. Nechali jsme více prostoru na tvoření otázek, takže příště se už otázkami nebudeme zdržovat a začneme rozebírat jednotlivé otázky, které máme už sestavené.


Naposledy upravil Jiřina Ohrazdová dne 11. 01. 2011 15:52:41, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jana Cimr



Založen(a): 15.11.2007
Příspěvky: 62
Město: Plzeň

PříspěvekZaslal(a): 06. 01. 2011 13:13:24    Předmět: Citovat

Ahojky,
chci se jen doptat na ponechání více prostoru tvorbě otázek. Je to myšleno jen časově nebo i jako poskytnutí většího prostoru myšlenkám? Zkoušeli jste si společně povídat o různých typech otázek a také o tom, že nějaké mohou být filosofické a jiné nikoliv popřípadě jaké? S jakým cílem děláte úvodní hry? Má to ještě nějaký hlubší cíl kromě rozproudění hovoru? Zvažovali jste časovou dotaci úvodní hry oproti tvorbě otázek?

Prosím neberte mé otázky jako projev nesouhlasu, ale pouze jako projev zájmu o věc Smile
cim.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 11. 01. 2011 15:50:35    Předmět: Citovat

Ahojky,
ponechání více prostoru tvorbě otázek je myšleno čistě organizačně časově. Rozebíráním otázek jsme se ještě nezabývali, protože máme problém abychom vůbec některé otázky vytvořili. Chceme se tím více zabývat, ale až později.
Úvodní hry jsme zatím volili takové, abychom děti nastartovali, abychom se všichni probudili (začínáme před sedmou ráno), aby se nastartovalo myšlení jedním směrem a vytvořila se příjemná atmosféra.
Poslední otázku myslíš tak, že máme v časové dotaci malý prostor pro tvorbu otázek oproti úvodní hře? S časem bojujeme velmi často. Delší časovou dotaci na úvodní hru máme i z toho důvodu, že v prvních deseti minutách ještě některé děti přichází, jiné odchází na kroužky, takže nechceme začít tvorbu otázek, popř. další činnosti když jsou tam rušivé věci.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Tereza Brožová



Založen(a): 17.10.2009
Příspěvky: 114
Město: Rožnov pod Radhoštěm

PříspěvekZaslal(a): 13. 01. 2011 21:12:37    Předmět: Citovat

citace:
Vybrání otázky „Proč Ali lehá na zem? Začátek diskuse – hledání důvodů, proč si Ali může lehat na zem, protože autor otázky s těmito návrhy nesouhlasil, přeformulovali jsme otázku na: Proč si vždycky Ali lehá na zem? (když přijde domů tatínek)


Nějak tomu nerozumím. Proč jste v průběhu změnili otázku?
_________________
Terka :)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 18. 01. 2011 09:40:02    Předmět: Citovat

Mysleli jsme si, že nám to nějak pomůže, ale nakonec nám to bylo k ničemu. Jak jsme si s tím nakonec poradili/neporadili najdeš v dalším příspěvku Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 18. 01. 2011 09:40:26    Předmět: Citovat

11.1.2011
7. setkání
Cíl: Cílem je, aby děti na sebe navazovaly.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Úvodní hra na procvičování navazování na sebe – 10 minut
2) Diskuse nad otázkou „Proč Ali lehá na zem?“ – 30 minut
3) Reflexe – jak se nám diskuse dařila, jestli děti na sebe navazovali – 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 5 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 45 minut

1) Úvodní hra – společné vymýšlení příběhu o neuronu (měli jsme s sebou plyšovou hračku ve tvaru neuronu). Na této hře jsme se pokusili dětem vysvětlit, jak je důležité na sebe na vzájem navazovat. – 10 minut
2) Protože se z textu dá vyčíst odpověď, že Ali si lehá na zem, protože si hraje a dělá, že je kocour, posunuli jsme otázku k tématu více filosofickému a zabývali jsme se tématem HRA. Inspirovali jsme se metodickou příručkou a položili jsme otázky: Hrají si děti/ hrají si dospělí? Dokážeš vymyslet nějaký příklad? Děti zhruba dokázaly odpovědět a příklad uvést. Zjistili jsme tedy, že děti si hrají, někteří dospělí taky, někteří ne, protože je to nebaví.
Pokračovali jsme otázkami: Je hra vždycky zábavná? Jsou hry, které jsou nudné? Jaké a proč?
Děti nedokázaly odpovídat a přemýšlet nad otázkami. Byly unavené, nespolupracovaly. Podařilo se nám s vypětím všech sil vymyslet příklad na hry, které jsou zábavné a příklad na hru, která zábavná není, ale čím to je, že některá hra je zábavná a jiná je, to nikdo nevěděl. Asi je to náladou. Někoho nebaví, když prohrává a je pak naštvaný. Někdy ale zase prohrávání nevadí. – 30 minut
3) Reflexe – k čemu jsme došli, navazování dětí jsme ani neřešili, jelikož tam neprobíhalo. – 5 minut
4) Rozloučení – kratičká hra na rozproudění a zvednutí nálady– 2 minuty

Co se podařilo:
Na tomto setkání byla povedená úvodní hra, všechny děti se zapojovaly a navazovaly na sebe, takže vzniknul zajímavý příběh. Zjistili jsme, že děti umí uvádět příklady, takže to ani jindy procvičovat nemusíme.

Co se nepodařilo:
Jako nevydařenou bych považovala celou diskusi. Děti byly unavené a vůbec se jim nechtělo „myslet“. Úvodní cíl, aby děti navazovaly je nesplněný, protože jsme jenom uváděli příklady a konkrétní rozpracování myšlenky nebylo možné, protože děti nespolupracovaly.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 30. 01. 2011 21:47:22    Předmět: Citovat

18.1.2011
8. setkání
Cíl: Cílem je, aby děti na sebe navazovaly, aby se diskutovalo

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Úvodní hra– 10 minut
2) Diskuse nad otázkou „Proč se schovává?“ – 30 minut
3) Reflexe – jak se nám diskuse dařila, jestli děti na sebe navazovali – 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 6 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 45 minut

1) Úvodní hra na navození atmosféry – hra na schovávanou (v místnosti jsme schovali několik papírků a děti je měli najít. Když je našly, nesměly to prozradit ostatním, aby si všichni užili hledání) – 10 minut
2) Diskutování nad otázkou „Proč se schovává?“ Uvádění příkladů, kdy jsme něco někdy nemohli najít, jak je možné, že se to schovává? Proč se schovává kočka? (otázka na základě textu) Děti uváděly morbidní příklady, předváděly se. A tak jsme se jich ptali: Proč by tu kočku chtěli zabít? Kolik lidí má v ČR kočku kvůli polévce? Pak jsme se přesunuli k tomu, že nám věci může schovat někdo jiný. Proč by to mohl dělat? Někdy si schováváme věci sami. Můžeme se schovat mezi lidmi? Máme několik druhů schovávání: do něčeho, před někým, za něco. Uváděli jsme různé příklady. Nakonec jsme se zabývali tím, jestli můžeme schovat u někoho myšlenku. 30 minut
3) Reflexe a rozloučení – jeden chlapec se pokusil shrnout to, o čem jsme si povídali, bylo to velmi zdařilé – 5 minut

Co se podařilo:
Děti zdůvodňovaly, vymýšlely příklady. Zdařilá byla závěrečná reflexe.

Co se nepodařilo:
Nepodařilo se nám udržení pozornosti u dětí, uváděly morbidní příklady. Nedaří se nám plnit hlavní cíl hodiny (navazování), řekla bych, že je to tím, že je to cíl nereálný.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 30. 01. 2011 21:53:49    Předmět: Citovat

25.1.2011
9. setkání
Cíl: Cílem je, aby děti vytvořily co nejvíce otázek a aby viděly rozdíl, že není otázka jako otázka.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Úvodní hra na otázky – kdo jsem? Odpovím pouze ano/ne – 10 minut
2) Přečtení textu - 10 minut
3) Tvorba otázek a povídání si o otázkách - 20 minut
4) Reflexe – K čemu jsme došli a jaké jsme tvořili otázky– 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 6 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 50 minut

1) Úvodní hra – Procvičování otázek, kde je odpověď ano/ne, na hře Kdo jsem? -15 minut
2) Čtení textu (druhá epizoda z první kapitoly) za pomoci jednoho chlapce, ostatní poslouchali (byla možnost malovat k tématu co je napadlo) možnosti využila jen jedna dívka – 30 minut
3) Tvorba otázek formou soutěže: děti byly rozděleny do dvou skupinek s úkolem vymyslet co nejvíce otázek. Každá skupinka vymyslela 10 otázek (většinou k tématu textu)

Skupina 1.:
- Proč se lvi perou?
- Proč kočka honí ptáky?
- Proč se ho ptal, proč byl námořníkem?
- Proč si myslí KIO, že se mu bude zdát o tom co mu děda vyprávěl?
- S čím souvisí sny?
- Proč na ostrově poletovali ptáci?
- Proč bylo na ostrově vše ze zlata?
- Jsou vždy ruce upracované?
- Jsou vždy nohy uchozené?
- Proč chtěl KIO dát kocourovi dobrou noc?

Skupina 2:
- Byl Kiův dědeček námořník?
- Byl písek zlatý?
- Byly lvi lvíčata?
- Proč se lvi váleli?
- Jakou měla Ali barvu očí?
- Jakou měl Flip barvu očí?
- Co Kiův dědeček prožil v mládí?
- Proč Kio seděl babičce na klíně?
- Co dědeček vyprávěl?
- Jakou měl Flip barvu?

Rozdělení otázek do skupin, dle obsahu, dle odpovědi (zda v textu nebo někde jinde) – 30 minut
4) Reflexe – kam se nám podařilo dojít, jaké otázky jsme vytvářeli– 5 minut
5) Rozloučení – protažení a vyjádření naší nálady – 2 minuty

Co se podařilo:
Tvorba otázek při úvodní hře, množství otázek po čtení textu.

Co se nepodařilo:
Malovaní toho co je napadlo během čtení textu (zapojení jen jednoho), rozmanitost otázek tvořených během psaní (většina začínala slovem „PROČ“), rozebrání otázek po napsání z důvodu malého časového prostoru
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 01. 02. 2011 09:39:56    Předmět: Citovat

1.2.2011
10. setkání
Cíl: Hledat to, na co se otázka ptá.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Rozehřívací hra – hádanky – 10 minut
2) Výběr papíru s otázkami pomocí náhodného výběru – 5 minut
3) Výběr konkrétní otázky – 5 minut
4) Kreslení co mě k otázce napadá – 15 minut
5) Povídání si o tom co děti namalovaly – 5 minut
6) Reflexe – zhodnocení k čemu jsme došli – 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 8 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 50 minut

1) Rozehřívací hra na rozproudění myšlení – dávali jsme dětem hádanky, děti to bavilo, živě se zapojovaly a taky nám dávaly hádanky.
2) Výběr papíru s otázkami pomocí náhodného výběru – 5 minut
3) Výběr konkrétní otázky, vyhrála otázka „Jsou lvi lvíčata?“ – 5 minut
4) Děti kreslily co je k otázce napadá a přitom jsme si povídali. Jaký je rozdíl mezi lvem a lvíčetem? Jak se projevují lvi a jak lvíčata? Myšlenkový experiment: Jak by to vypadalo, kdyby byli všichni lvi lvíčata? Nejvíce nás zaujala myšlenka, že všichni lvi jsou prvně lvíčaty a pak vyrostou ve lvy. Kreslení hodnotíme jako velmi povedené. – 15 minut
5) Každý představil co nakreslil a proč řekl proč to nakreslil. – 5 minut
6) Reflexe – zopakování o čem jsme si povídali a většina dětí se shodla, že nejzajímavější byla myšlenka, že všichni lvi jsou prvně lvíčaty a pak vyrostou ve lvy.
7) Kratičké protažení na závěr (dělali jsme stromy, které se kývají ve slabém větru, silném větru, tornádu), rozloučení – 5 minut

Co se podařilo:
Děti byly dnes aktivní, měly zajímavé nápady při malování. Potěšilo nás, že děti už mají vrytý systém našich setkání, jeden chlapec dokonce projevil zájem o čtení textu.

Co se nepodařilo:
Filosofování bylo povrchové a když děti odůvodňovaly, tak se opakovaly, nedokázaly vymyslet nic vlastního.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 03. 02. 2011 21:55:31    Předmět: Citovat

Diky za Vase senza strukturovane zaznamy Smile

Obracim se s dotazem: Vase kolegyne Lucie S., Tereza R. a Lenka J. chteji zacit filozoficke praxe. Jsou dve moznosti, ktere jim mohu nabidnout
1) domluvit nova mista na Roznove
2) mohly by prevzit skupinku po Eve a Mirce

Ohledne moznosti 2 se s Vami chci poradit:
a) pokud byste chteli skupinky spojit, pak bych moznost 2 uplne prestal zvazovat
b) sam trochu vaham nad tim, zda 3 lide na tak malou skupinku deti neni moc.. vyvratte mi to prosim, pokud bych se mylil Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 06. 02. 2011 22:05:39    Předmět: Citovat

Ahoj,
my další děti za každou cenu nepotřebujeme, takže je můžeš klidně holkám nabídnout. Tři holky na 5 dětí je hodně, ale rozhodnutí bych nechala na nich.
Pokud budou chtít radši na Rožnov (myslím si že o něj stojí víc), tak si děti po Evičce vzít můžeme.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 09. 02. 2011 21:56:47    Předmět: Citovat

8.2.2011
11. setkání
Cíl: Cílem této hodiny bylo, aby děti uváděly důvody ke všemu co říkají.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Cvičení z metodické příručky na uvádění důvodů. – 10 minut
2) Čtení textu – 10 minut
3) Povídání si o tom, co nás zaujalo – 20 minut
4) Reflexe – shrnutí a zhodnocení, jestli se nám dařilo uvádět důvody – 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 5 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 50 minut

1) Jako úvodní „hru“ jsme zvolili cvičení na uvádění důvodů z metodické příručky. Děti stály v řadě. Přečetli jsme větu a když je napadl důvod proč tu větu mohl někdo říci, tak udělaly krok dopředu a poté nám důvod řekly. Dále jsme využili cvičení, kde byly nedokončené věty a děti je měly dokončit. – 15 minut
2) Čtení textu – 10 minut
3) Tentokrát jsme rozhodli nezdržovat se s tvorbou otázek. Kostkou jsme vybrali náhodně jednoho, který měl říci, co ho zaujalo, nebo otázku. Padla tedy otázka: „Proč by měl mít kůň křídla?“ Povídali jsme si tedy o tom, jestli existuje kůň, který má křídla, jestli to, že jsme něco ještě neviděli znamená, že to neexistuje. Jak by se choval okřídlený kůň? K čemu Pegas používá křídla? Umí plavat? Může létat na jiné ostrovy? Může se živit kůň planktonem? – 15 minut
4) Reflexe – shrnutí toho, o čem jsme si povídali, pochválení dětí za dobré uvádění důvodů – 5 minut
5) Na stupnici vyjádření přínosnosti našeho setkání, rozloučení- 5 minut

Co se podařilo:
Dětem se opravdu dařilo uvádět důvody ke všemu co řekly. Zkusili jsme si myšlenkový experiment, někdy na sebe děti dokonce navazovaly. Tuto hodinu hodnotíme jako podařenou.

Co se nepodařilo:
Tentokrát jsme zanedbali cedulky, takže jsme nevěděli jak se jmenují nově příchozí děti. V průběhu jsme to sice zjišťovali, ale stejně jsme si to nestihli zapamatovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 15. 02. 2011 13:40:14    Předmět: Citovat

15.2.2011
12. setkání
Cíl: Cílem je rozvoj spolupráce, komunikace ve skupině a logického myšlení.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Úvodní hra – hledání písmen a sestavení věty – 10 minut
2) Na předkreslený plán zoo domalovat zvířata – 20 minut
3) Určit cestu, jak projít zoo – 10 minut
4) Reflexe – 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 5 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 45 minut

1) Úvodní hra – po místnosti jsme rozházeli písmena, děti je našly a sestavily větu „Jsou zvířata v zoo šťastná?“ – 10 minut
2) Měli jsme připravené 2 plány zoo, pro případ, že by bylo hodně dětí. Ale protože bylo dětí méně, tak jsme je nechali vybrat plán jeden, do kterého pak kreslily zvířata. Chtěli jsme, aby děti spolupracovaly a dohodly se, která zvířata budou v zoo. Některé děti se pustily do malování hned a klidně by celý papír vymalovaly samy. Jiné děti dlouho rozmýšlely které zvíře budou kreslit a něco nakreslily až v posledních minutách. Protože někteří váhali co kreslit, povídali jsme si jaká zvířata jsou v zoo, jestli už děti byly v zoo, jestli může být velryba a dravá ryba ve stejném akváriu. Proč jsme v zoo neviděli velrybu. 25 minut
3) Plánek byl schválně nakreslený tak, aby bylo více možností jak zoo projít. Nechali jsme tedy děti, aby určily cestu, jakou by se vydaly, kdyby chtěly jít do tohoto zoo. Chtěli jsme, aby se na této cestě shodli všichni a to se podařilo. – 5 minut
4) Nakonec jsme zhodnotili naše setkání a na závěr jsme předvedli všichni medvěda. – 5 minut


Co se podařilo:
Jeden prvňáček byl velmi aktivní, všechny děti se nakonec zapojily do malování, povedla se úvodní hra, všichni dodržovali pravidla.

Co se nepodařilo:
Zbylo málo času na diskusi, nedostali jsme se k hlubšímu filosofickému tématu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 22. 02. 2011 15:12:22    Předmět: Citovat

22.2.2011
13. setkání
Cíl: Cílem bylo, aby se děti zamýšlely nad tím která otázka je filosofická a uváděly důvody.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Úvodní hra na hledání rozdílů– 10 minut
2) Čtení textu – 10 minut
3) Tvorba otázek – 10 minut
4) Třídění otázek na filosofické a nefilosofické, zdůvodňování – 10 minut
4) Reflexe – 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 4 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 50 minut

1) Úvodní hra – pozorně jsme si prohlédli náš kroužek, jeden šel za dveře a mezitím jsme na sobě něco změnili. (vyměnili jsme si hodinky, svetr, holky si rozpustily vlasy apod.) Člověk za dveřmi pak měl rozdíl najít.- 15 minut
2) Přečtení další epizody z knihy Kio a Ali – z časových důvodů jsme text přečetli pouze my bez dětí – 5 minut
3) Tvorba otázek – každý dostal lísteček a měl vytvořit alespoň jednu otázku, pokud někoho napadlo otázek více, napsal jí na nový lísteček – 10 minut

Otázky:
- Proč schovává hlavu pod polštář?
- Jak se jmenuješ?
- Jak se cítí člověk, který nevidí?
- Je opravdová pravda víc než pravda normální nebo je to stejné?
- Proč se maminka ptala Běty komu by uvěřila?
- Proč Běta nechtěla obejmout?
- Co je to pravda?
- Je důležité, jak vypadáme?
- Proč se máma ptala?
- Mluví maminka vždycky pravdu?
- Proč se kočky lísají?
- Proč se Bětka ptala?

4) Místnost jsme rozdělili na dvě poloviny, na jednu polovinu jsme dávali otázky filosofické, na druhou část místnosti ty ostatní. Otázky, u kterých jsme si nebyli jistý, jsme nechali uprostřed. Když někdo chtěl umístit otázku na příslušnou stranu, musel říci důvod. Díky tomuto cvičení jsme se více zamýšleli nad tím, která otázka je filosofická na konkrétních příkladech. Někdy to bylo docela složité určit, ale myslím, že princip děti pochopily. – 10 minut
5) Reflexe – shrnutí toho co jsme dělali a pochválení dětí – 5 minut

Co se podařilo:
Povedla se úvodní hra na hledání rozdílů, každé dítě dokázalo vytvořit alespoň 1 otázku. Bylo vidět, že děti přemýšlí nad uváděním důvodů, jestli otázku zařadit mezi filosofické nebo ne.

Co se nepodařilo:
Děti se u zdůvodňování bály, že řeknou něco špatně, museli jsme je hodně povzbuzovat.
Nejsme si jisti, jestli jsme dostatečně vysvětlili co je to filosofická otázka, i když jsme se o to velmi snažili.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 08. 03. 2011 21:58:10    Předmět: Citovat

28.2.2011
14. setkání
Cíl: Děti si vyzkouší definovat pojmy.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Úvodní hra – definování pojmů – 10 minut
2) Výběr otázky – 10 minut
3) Diskuse nad otázkou – 20 minut
4) Reflexe – 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 6 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 50 minut

1) Úvodní hra – hádání/definování slov – jedno dítě šlo za dveře, ostatní se dozvěděli slovo a pak museli slovo vysvětlit tak, aby dítě, které bylo za dveřmi slovo uhádlo. Na této hře jsme chtěli, aby si děti vyzkoušeli definování/vysvětlení slova. Myslím, že to bylo užitečné cvičení, ale bylo to takové rozvleklé, příště takové cvičení musíme upravit tak, aby bylo více dynamické. – 20 minut
2) Děti si odhlasovali otázku „Je důležité, jak vypadáme?“ – 5 minut
3) Diskuse nad otázkou – Povídali jsme si o tom, co je vidět navenek? Když si někdo obarví vlasy, je jiný, nebo ne? Poznáme ho pak? Jak poznáme zlého člověka? Kdo je to zlý člověk? Jaký je rozdíl mezi tím být zlý a zlobit? - 20 minut
4) Reflexe – shrnutí toho o čem jsme si povídali, k čemu jsme došli, naše setkání jsme uzavřeli otázkou: „Co je horší, být zlý, nebo zlobit?“ – 5 minut

Co se podařilo:
Děti, které s námi bývají 10 minut, než jdou na angličtinu, nechtěli odejít, když si pro ně paní učitelka přišla. Tak nám tam děti zůstaly ještě o 10 minut déle, považujeme tedy za úspěch to, že se dětem úvodní hry líbí.

Co se nepodařilo:
Již zmiňovaná úvodní hra byla moc protáhlá. Když odešla část dětí na angličtinu, zbyla nám tam hrstka dětí, která není upovídaná a ve zbytku hodiny se nám je nepodařilo rozmluvit. Aktivní byli pouze dva. Na druhou stranu bylo vidět, že všechny děti nad tématem opravdu přemýšlí. Možná děti měly málo času na to vyjádřit svou myšlenku, příště se pokusíme, aby diskuse byla pomalejší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 12. 03. 2011 17:14:07    Předmět: Citovat

Diky za Vase reflexe, z toho co pisete nabyvam dojmu, ze se Vam prace opravdu dari. Vubec nevadi, kdyz Vam to nekdy prijde nefiloozoficke, kdyz nekdy mluvi jen dva.. Dulezite je, ze o tom vite, ze vite co je treba rozvijet atd.
Kdyby nic jineho, tak je filozoficky Vas pristup k organizaci cele te hodiny.. Jednim z cilu je, aby se Vam takovy pristup dostal pod kuzi a pak ho vlastne bezne uplatnovali v praxi...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 23. 03. 2011 18:22:34    Předmět: Citovat

14.3.2011
15. setkání
Cíl: Cílem je, aby se všechny děti zapojily.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Úvodní hra - rozmotávání se – 10 minut
2) Skládání vět po skupinkách – 15 minut
3) Představení vět ostatním + pokusit se udělat z vět souvislý příběh – 10 minut
4) Reflexe – 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 9 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 50 minut

1) Úvodní hra – těsný kroužek, všichni zavřou oči, dají ruce před sebe a chytí se jiné volné dlaně, otevřou oči a pak se s chumlu musí vymotat. U této hry jsme chtěli rozvíjet spolupráci mezi dětmi, aby mezi sebou komunikovali při řešení jednoho problému. – 15 minut
2) Jako hlavní činnost jsme zvolili skládání vět z různých slov, která jsme měli nastřihaná z novin a časopisů. Děti jsme rozdělili do dvou skupin. Každá skupina vytvářela zajímavé věty, vznikaly i vtipná slovní spojení, která nejsou reálná, jako např. modré slunce. Povídali jsme si o tom, jestli to je možné, či ne, když byla nějaká věta neúplná, protože se tam naše další slova nehodila, tak jsme vymýšleli jak by věta mohla pokračovat. Všechny děti se zapojily, což bylo cílem této činnosti. – 20 minut
3) Skupiny představily své věty ostatním. Dát věty dohromady a vytvořit z nich souvislý text se nám nepodařilo z časových důvodů. – 5 minut
4) Reflexe – pochválení dětí a rozloučení se s nimi – 5 minut

Co se podařilo:

Děti byly kreativní, vytvářely věty. Děti spolupracovaly mezi sebou alespoň částečně. Všechny děti se zapojily, což bylo naším hlavním cílem.

Co se nepodařilo:

Odbili jsme reflexi, mohli jsme více probrat naší činnost.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 07. 04. 2011 20:37:43    Předmět: Citovat

22.3.2011
16. setkání
Cíl: Cílem bude, aby se všechny děti zapojily do diskuse.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Úvodní hra – zip, zap, bong – 10 minut
2) Čtení textu – 5 minut
3) Tvoření otázek, každý sám – 10 minut
4) Diskuse nad otázkou/otázkami – 15 minut
5) Reflexe – 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 8 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 50 minut

1) Jelikož se trochu změnily podmínky družiny (pomíchali kroužky v družině, jsou jiné dny, než bylo zvykem), tak jsme měli 5 úplně nových dětí, a tak jsme začali seznamovací hrou, abychom si zapamatovali jejich jména. – 10 minut
2) Čtení textu – 5 minut
3) Tvoření otázek – 15 minut
Děti tvořily otázky samy. Tentokrát si s tím ale nevěděly moc rady, nové děti odmítaly činnost dělat, ale nakonec se s tím popraly. Vytvořené otázky nebyly vůbec filosofické, spíše se doptávaly na text, nebo se ptaly na věci, které už v textu byly zodpovězeny.
4) Diskuse – Všechny otázky se motaly okolo toho „Proč modelovali broskev, Jak modelovali z hlíny? Co vyráběli? Proč modelovali? A tak podobně. Nejdřív jsme si tedy řekli, abychom se naladili všichni na společnou vlnu, kdo už někdy modeloval a ti co modelovali vysvětlili ostatním, jak se to dělá. Potom jsme se zamýšleli nad tím, jestli když se modeluje broskev, jestli se udělá koule a prohlásí se to za broskev, nebo jestli se prvně udělá pecka, pak dužina a nakonec slupka, jako bylo psáno v textu. Pak jsme to posunuli k otázce Když věci vypadají navenek stejně, jsou stejné i uvnitř? Můžou být lidé navenek stejní a uvnitř jiní? – 15 minut
5) Reflexe – shrnutí toho co jsme dělali zvládl jeden chlapec – 5 minut

Co se podařilo:

Text četly děti, což hodnotíme pozitivně. Podařilo se nám zaimprovizovat s úvodní hrou, která nám pomohla zapamatovat si jména nových dětí.

Co se nepodařilo:

Nepodařilo se vzbudit zájem u některých nových dětí. Vytvořené otázky byly čistě nefilosofické, jeden chlapec neustále rušil a nabourával nám všechno, co se dalo. Při diskusi se zapojovala jen hrstka dětí, nesplnili jsme tudíž cíl, aby se všichni do diskuse zapojili.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 08. 04. 2011 12:44:47    Předmět: Citovat

22.3.2011
17. setkání
Cíl: Cílem bude, aby děti hlouběji přemýšlely nad formulací otázky.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) úvodní hra – písmena z těl (vznikne slovo otázka) – 10 minut
2) čtení textu – 5 minut
3) porozumění textu – 5 minut
4) vytvoření otázek ve dvojicích a rozebrání otázek – 20 minut
5) reflexe – 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 7 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 50 minut

1) Úvodní hra – děti rozděleny do třech skupin, každá skupina získala 3 písmena a pak je měla předvést ostatním. Z písmen pak měly děti složit slovo. Naším úmyslem bylo, aby děti složily slovo „otázka“, ale oni vymyslely slovo „zátoka“. Tak skládaly ještě jednou a ke slovu „otázka“ jsme se taky dostali.- 15 minut
2) Čtení další epizody z knížky Kio a Ali – epizodu přečetli 2 dobrovolníci, ostatní poslouchali – 5 minut
3) Převyprávění úryvku, dovysvětlení nějakých informací, které byly v minulých epizodách – 5 minut
4) Tvorba otázek – děti tvořily otázky ve dvojicích, měly vytvořit jednu otázku, se kterou budou opravdu spokojení. Myslím, že práce ve dvojicích jim velmi vyhovovala a vznikly i „lepší otázky“. - 10 minut
- Proč byla Běta slepá?
- Proč byl děda mezi lvama?
- Je Bětka hluchá?
- Proč Kio zrovna nazval žlutou jako med?
5) Diskuse nad otázkami – Vyřešili jsme otázku „Proč byl děda mezi lvama“, a „Je Bětka hluchá?“ Rozdělali jsme otázku „Proč Kio zrovna nazval žlutou jako med“ - 10 minut
6) Reflexe – děti shrnuly průběh diskuse, rozloučení– 5 minut

Co se podařilo:

Děti četly samy, podařená byla tvorba otázek, myslím si, že děti měly radost z vyřešení otázek.

Co se nepodařilo:

Nepodařilo se všechny se zapojit do diskuse.


Naposledy upravil Jiřina Ohrazdová dne 08. 04. 2011 12:51:43, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 08. 04. 2011 12:47:23    Předmět: Citovat

5.4.2011
18. setkání
Cíl: Cílem je, aby se do diskuse zapojily všechny děti a navzájem se poslouchaly.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Úvodní hra – poznat pomocí hmatu předmět. – 15 minut
2) Diskuse nad otázkou z minula „Proč byla Běta slepá?“ „Proč Kio zrovna nazval žlutou jako med?“ – 25 minut
3) Reflexe – shrnutí, k čemu jsme došli – 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 5 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 50 minut

1) Úvodní hra – každý si vyzkoušel poznávání předmětů pomocí hmatu. Povídali jsme si o tom, jestli můžeme pomocí hmatu zjistit, jakou má předmět barvu a tak podobně. Děti hra bavila. – 15 minut
2) Diskuse – zkombinování dvou otázek „Proč byla Běta slepá?“ „Proč Kio zrovna nazval žlutou jako med?“ a vytvořili jsme otázku: Jak vysvětlit někomu kdo je slepý, co to je? (jaká je to barva..) Začali jsme otázkou „Jaké je to, když někdo nevidí? Co vnímá? Podle čeho se orientuje v prostoru? Zahráli jsme si krátkou hru – všichni zavřeli oči a měli vnímat co slyší, hmatat okolo sebe v prostoru a vnímat co cítí. Povídali jsme si o smyslech a dále pokračovali, jak bychom slepému vysvětlili jak vypadá barva, kterou předtím nikdy neviděl. Pokud je kostka červená, je tedy červená hranatá? Červená chutná jako jahody. Chutná červené auto jako jahody? Červená je agresivní. ..- 25 minut
3) Reflexe – Shrnuli jsme průběh diskuse – děti se podílely, zbytek jsme doplnili my. – 5 minut

Co se podařilo:

Podařilo se nám zapojit všechny děti, dokonce děti, které dříve jenom mlčely se teď hlásily a chtěly něco říci. Upovídaného hocha se nám podařilo „krotit“, tzn. dávali jsme mu prostor, ale přiměřený tak, aby nezaclonil ostatní. Myslím si, že se nám podařilo konečně udělat „dětský“ program tím, že jsme v průběhu diskuse zařadili hru na přiblížení problému. Myšlení bylo jednoduché, ale zároveň všichni se chytali.

Co se nepodařilo:
V tuto chvíli nevidíme nic, co by se nepodařilo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 18. 04. 2011 13:47:08    Předmět: Citovat

Chtelo by to nejakou nahravku.. Smile Jsem na to docela zvedavy..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 20. 04. 2011 12:33:46    Předmět: Citovat

12.4..2011
19. setkání
Cíl: Zapojení dětí, naslouchání, navazování..

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Hra – pantomima – 10 minut
2) Čtení textu - 10 minut
3) Tvorba otázek – 10 minut
4) Diskuse – 10 minut
5) Reflexe – 5 minut

Skutečnost

Počet dětí: 6 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 50 minut

1) Úvodní hra – jedno dítě si vytáhlo lísteček s povoláním, které pak předvedlo. Ostatní děti hádaly. Ten kdo předváděl si mohl vzít k sobě pomocníka, který mu pomohl. Byla jsem překvapená, jak tato hra děti zaujala, z ospalých dětí se náhle stala živá skupina. Všichni chtěli předvádět, i ti málomluvní. – 15 minut
2) Čtení textu – 10 minut
3) Tvorba otázek ve dvojicích – 10 minut
- Proč dal děda velrybě jméno Leviatan?
- Jak se jmenovala velryba?
- Proč říkal děda jméno té velryby pomalu?
- Jakou měla barvu velryba?
4) Zodpovězení dvou otázek, na které můžeme najít odpověď v textu, výběr otázky „Proč dal děda velrybě jméno Leviatan?“ Povídali jsme si tedy o tom, jestli je důležité jméno, proč, podle čeho pojmenováváme zvířata? Jestli je důležité jméno jako takové, nebo spíš způsob, jak ho vyslovíme. – 10 minut
5) Reflexe – společné shrnutí toho co jsme dělali a rozloučení – 5 minut

Co se podařilo:

Podařila se úvodní hra a zapojení všech dětí do aktivit.

Co se nepodařilo:

Otázky, které děti pokládají nebyly moc filosofické, takže jsme měli úzký výběr k diskusi.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Jiřina Ohrazdová



Založen(a): 10.11.2010
Příspěvky: 26
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 20. 04. 2011 13:55:28    Předmět: Citovat

19.4.2011
20. setkání
Cíl: Cílem je, aby si děti vyzkoušely myšlenkový experiment.

Struktura
Časová dotace: 6:50-7:35

Plán
1) Úvodní hra na rozhýbání
2) Malování do velké velryby „jak by vypadal život ve velrybě“
3) Povídání si o tom, co jsme namalovali
4) Reflexe a rozloučení

Skutečnost

Počet dětí: 8 (třída 1.,2.,3.)
Časová dotace: 50 minut

1) Úvodní hra na rozhýbání – 10 minut
2) Děti prvně složily velkou velrybu, která byla nakreslená na více kartonech, potom začaly do velryby kreslit, co všechno bychom potřebovali k tomu, abychom přežili, kdybychom byli spolknuti velrybou. – 25 minut
3) Každé dítě nám představilo, co nakreslilo a dále jsme přemýšleli nad tím, jestli tam máme opravdu všechno, co k životu potřebujeme. Narazili jsme na problém, že ve velrybě by nebyl kyslík, když žije pod vodou. – 10 minut
4) Reflexe – shrnutí toho co jsme dělali a rozloučení s dětmi – 5 minut

Co se podařilo:

Kreslící aktivita se dětem líbila a vymýšlely zajímavé věci. Do velryby nakreslily všechny důležité věci, myslím si, že by ve velrybě měly velmi pohodlný život. Myšlenkový experiment se tedy vydařil.

Co se nepodařilo:

Došla baterka na diktafonu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign