Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Český Těšín-Nanebevzetí Panny Marie

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD a náboženská výchova
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Petr Kuník



Založen(a): 7.4.2010
Příspěvky: 2
Město: Lichnov u Nového Jičína

PříspěvekZaslal(a): 08. 04. 2010 19:36:54    Předmět: Český Těšín-Nanebevzetí Panny Marie Citovat

Papež Pius XII. v apoštolské konstituci Munificentissimus Deus (Nejdobročinnější Bůh) z 1. listopadu 1950 slavnostně prohlásil tělesné nanebevzetí Panny Marie za článek víry. Samotná definice zní: „K slávě všemohoucího Boha, který svou zvláštní blahovůlí provázel Pannu Marii, ke cti jeho Syna, nesmrtelného Krále věčnosti, Vítěze nad smrtí, k zvětšení slávy jeho vznešené Matky a k radosti a jásotu celé církve, z plnosti moci našeho Pána Ježiše Krista, blažených apoštolů Petra a Pavla a Naší, vynášíme, prohlašujeme a definujeme jako božsky zjevené dogma, že neposkvrněná, vždy panenská Matka Boží Mana, po dokončení běhu pozemského života, byla s tělem i duší vzata do nebeské slávy.“
Teologický výklad dogmatu o Nanebevzetí Panny Marie

V definici dogmatu se neříká nic o způsobu vzkříšení Panny Marie, ani vztahu mezi pozemským a oslaveným tělem, o němž se v teologii mnoho diskutovalo a diskutuje.
Definice se vyhýbá slovu „smrt“. Praví se tam: „Po dokončení běhu pozemského života“. Několik roků předtím totiž vznikla otázka, zda Maria zemřela a byla vzkříšena, nebo přešla bez smrti do nebeského života. Podnět k tomu dal M. Junge ve své knize o smrti a nanebevzetí Panny Marie, podle něhož nejstarší svědectví o konci Mariina života nemluví o její smrti. Zatímco hrob Pána Ježíše je tak slavný, hrob Panny Marie je neznámý, a ani se neví, kde zemřela, zda v Jeruzalémě, nebo v Efezu. Od 6.st. převažuje Jeruzalém, kde se ve svatyni na Siónu, centru první církevní obce, slavila Památka Panny Marie. Pro nejasnost tradice věc spadá do teologických úvah.
Důvody pro smrt Marie jsou následující: Pán Ježíš smrt neodstranil, ale sám zemřel. Maria byla podrobena utrpení, tedy i smrti.
Ve prospěch Mariiny nesmrtelnosti mluví vztah mezi smrtí a trestem za hřích. Ona byla bez poskvrny a hříchu počatá, její mateřství a panenství se vztahují specificky na její tělesnou stránku.
Spíše se však domníváme, že Maria byla spojena s Kristovým lidstvím až do konce, až do pozemské smrti, jako ostatní vykoupeni. Její smrt však byla zároveň proměněním a oslavením.

Tělesné vzkříšení a nanebevzetí Panny Marie je anticipace všeobecného vzkříšení. Takové předejmutí Pán Ježíš vícekrát. Například, když na přímluvu Panny vykonal první zázrak, nebo když působil mezi či při proměnění. Mezi Mariiným tělesným vzkříšením zmrtvýchvstáním není však pouze Časový ale kvalitativní. Její tělo bylo ihned oslaveno podobně tělo Kristovo, pro úzké a bezprostřední spojení s ním. Kristovo tělo bylo utvořeno z těla Mariina a zpětně Tělo Kristovo je tělo Mariino, podle dávného Caro Christi, caro Mariaé (ex Augustini De assumptione Virgo Mariae. Naše tělesné vychází z oslaveného těla Kristova.

Mariánská dogmata, Minařík Metoděj, Kostelní Vydří 1991
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit WWW stránky Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ludmila Muchová



Založen(a): 7.2.2007
Příspěvky: 7
Město: Brno

PříspěvekZaslal(a): 22. 04. 2010 07:21:17    Předmět: Citovat

Petře, máš k těm textům o Nanebevzetí Panny Marie nějakou otázku? Bylo by dobré ji položit, ať víme, na co vlastně hledáme odpověď.
Jinak toto úterý zapůsobila Tvoje fotografie pomeranče na učitelské katedře uprostřed školní třídy jako bomba na pedagogy, kteří se v Brně zamýšleli nad skrytými duchovními hodnotami školy. Pomeranč se stal symbolem šťavnosti samotného života, který se odehrává uprostřed umělých prostředků vymyšlených dospělými pro to, aby se život dětem zprostředkoval. Ne, že bychom přitom semináři zatratili didaktické metody, ale hledali jsme, jak rozvíjet v české škole i to, co se tam "šťavnatě" děje, jak pomoci dětem, aby jim to jen tak neletělo přes hlavu, ale aby to zniternily a otevřely se duchovnímu a spirituálnímu světu... No, to jen k té fotografii.
Ale přesně naformulovaná otázka k Nanebevzetí Panny Marie, to by to chtělo pro toto naše fórum!
Moc zdravím!
Lída
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD a náboženská výchova Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign