Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor(ka) |
Zpráva |
Lucie Malkusová
Založen(a): 5.11.2009 Příspěvky: 9 Město: Ceske Budejovice
|
Zaslal(a): 09. 11. 2009 11:49:23 Předmět: zprava z praxe |
|
|
Hezky den vsem,
chtela bych se s Vami podelit o svou zkusenost z me druhé praxe filosofie pro deti. Navstevuji skolni druzinu Grunwaldova, kde se snazime vest spolu se spoluzackou Vercou filosofii pro deti. Na druhé praxi se nám pocasi postestilo a udelalo se hezky. To pro nas znamenalo, ze nektere deti mohou jit s pani vychovatelkou na hriste a dalsi skupinka deti s nami pujde do tridy. na rozdil od prvni praxe,kde nas ve tride bylo 28 a kazen pri filosofovani byla velmi spatna.Dostali jsem od pani vychovatelky 10 holcicek. Ve veku 2-4trida. Posadili jsme se jako obvykle do krouzku a navazali na predeslou prvni praxi, kdy jsme cetli a probirali clanek Nemocnice pro panenky. Dnesni praxi nás bylo jak jsem se jiz zminilo jen 10 a proto komunikace byla ve skupince velmi dobra. Deti davaly pozor, nebaly se hovorit,rict svuj nazor,zeptat se, ale take jim nedelalo takovy problem se prihlasit a pockat az druhy dohovori. Na zacatku dnesni praxe jsme si rekli sva jmena, protoze pani vychovatelka nam poradila,ze i kdyz jsou deti treba ve druhe ci treti tride nekteri si vubec nepamatuji jmena svych spoluzaku. Bavili jsme se o jmenem podobne jako tomu bylo prave v clanku nemocnice pro panenky. Deti rikali jak se jmenuji - proc se tak jmenuji,zda se jim to libi nebo by se chteli jmenovat jinak. Zda by se chteli jsmenovat treba nejakym klucicim jmenem a proc.Pak jsme dali detem otazku k zamysleni, zda si mysli ze se k nim prave to jejich jmeno hodi- a proc ano ci ne. Vzajemne si pak meli rikat navrhy jmen, ktere by mohli mit-ktera by jim take slusela a zaroven rict proc. Mluvili jsme take o tom zda se deti mezi sebou oslovuji vice jmeny nebo prezdivkami. Ptali jsme se deti zda si mysli, ze lide potrebuji znat jmena,jestli je to dulezite. dale jsme si na tabuli napsali jmena vsech deti a utvareli jsme z nich pribeh. To deti velmi pobavilo a uvolnilo. Dnesni praxe byla pro mne velmi zajimava a prinosna.dala mi mnoho novych otazek k zamysleni. musim podotknout, ze velmi prinosne pro nasi skupinu byl omezeny pocet, ale take priblizne stejny vekovy rozdil mezi cleny skupiny. Mensi skupina nam umoznila se vice poznat a odhodit stud. ukazalo nam to, ze filosofovani s detmi jde i mimo skolu, ze kazen se da udrzet avsak myslim si, ze jen v mensi skupine deti a urcity cas. uz se tesim na dalsi zkusenost a az se s vami o ni podelim :-) Lucka PVC3 |
|
Návrat nahoru |
|
|
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 12. 11. 2009 14:30:58 Předmět: |
|
|
V TETO DISKUSI NEPOKRACOVAT, autora prosim o smazani.. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Cimr
Založen(a): 15.11.2007 Příspěvky: 62 Město: Plzeň
|
Zaslal(a): 18. 11. 2009 13:41:48 Předmět: |
|
|
Ríšo,
proč jsou všechny filosofie pod volnočasovkou? Všechny děti kromě domova dětí spadají pod první stupeň a také se nejedná o vlastní volbu dětí filosofii navštěvovat. Děti tam prostě musejí protože navštěvují družiny. U našich kroužků v předešlých letech mi to ještě přišlo pochopitelné, že jsi s tím měl problém, protože si děti kroužek vybraly dobrovolně a navštěvovaly ho ve svém volném čase. U letošních praxí mi to ale přijde trošku mimo. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 20. 11. 2009 22:01:04 Předmět: |
|
|
Jsou to praxe pedagogou volneho casu v zarizenich, ktere jsou dle legislativy volnocasova. Samozrejme, ze tam chodi deti stari prvniho stupne, to nikdo nebere.. ale tahle sekce je myslena pro filozofovani skutecne ve vuce ve skolni hodine..
Ale mas pravdu, ze druzina je takove sporne volnocasove zarizeni.. Ono zalezi jak se ten volny cas definuje.. Podle jedne definice tam ale deti skutecne travi volny cas |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Cimr
Založen(a): 15.11.2007 Příspěvky: 62 Město: Plzeň
|
Zaslal(a): 21. 11. 2009 19:41:19 Předmět: |
|
|
No jenže to je právě to.... Tohle přeci nemá sloužit jen pedagogům volného času, ale všem co se zabývají P4C a je jedno jestli je to pedagog z družiny, učitelka - Čech, Maďar...... To je jedna věc a druhá je to, že v tom případě tady tahle kategorie vůbec nemusí být. Volnočasovka je smíchaná všechna dohromady - a jsou tam děti různého věku což zjistíš teprve až když to začneš číst jednotlivě. A přijde mi, že právě ve věku se liší práce s jednotlivými skupinami dětí a to jestli je to ve volném čase nebo ve vyučování - v tom není žádný rozdíl - vždycky by to měla být jedna a táž P4C (pokud tedy vycházím z navrhovaného modelu 2 hodin fpd týdně- pak jde tedy o samostatný celek stejně jako v družině, ddm......) - Prostě by měly být stejné cíle jakých chceme v P4c dosáhnout nehledě na to jaké mám zaměstnání nebo specializaci. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 01. 12. 2009 20:16:55 Předmět: |
|
|
V tomhle se proste nedohodneme
1) Studenti to maji jako soucast studia, prispevky na forum maji misto psani deniku z praxe - je potreba by v tom byl rad a prispivali stale do stejne diskuse
2) snazime se na fakulte hledat zpusoby filosofovani s detmi ve volnem case, ktere (jak uz se ukazalo) vyzaduje trochu jiny pristup nebo ve skole "pri hodine filozofie"; prace ve volnem case ma proste svoje zvlastnosti, ale to ucitele nikdy nepochopi |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Cimr
Založen(a): 15.11.2007 Příspěvky: 62 Město: Plzeň
|
Zaslal(a): 02. 12. 2009 13:16:09 Předmět: |
|
|
Ne Ríšo, to opravdu asi nikdy nepochopí..... Ale stejně mi není tak úplně jasné, jak jsi k tomuto názoru došel. Oni mají někde na základce zařazenou výuku FPD? A co se týká toho systému a uspořádanosti to s tebou opravdu souhlasím - problém je ale v tom, že takhle ho to nemá. Víš o co mi jde? Každý věk má svá specifika - práce u prvňáčků a druháčků je úplně jiná než u třeťáků atd. např. děti nedokážou ještě moc tvořit otázky, natož je samy napsat, potřebují vše vyvozovat z konkrétních věcí, názorné ukázky, hodně aktivních činností. A tohle v rozdělení na volnočasovku vůbec neřešíš. S klidem se pak stane, že u holek mající druháčky pátrám po tom proč třeba četly text samy nebo si připravovaly otázky - a pak se pečlivě musím probírat textem než dojdu k tomu, že jsou to mrňousové a je to vše trochu jinak.
A naše holky to mají také jako součást studia, i když nejsou pedagogy volného času.
Proč myslíš, že není možné se dohodnout? Jen záleží na tom vyjasnit si proč ten a ten názor máme a z čeho vycházíme, klady, zápory.... Nemyslím si, že tohle je jedna z otázek co by se měla odložit bez povšimnutí či hodit za hlavu. Akorát mě mrzí, že to ničím nepodkládáš, ale pouze poukazuješ na rozdíl pedagog volného času X učitel. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Cimr
Založen(a): 15.11.2007 Příspěvky: 62 Město: Plzeň
|
Zaslal(a): 09. 12. 2009 14:27:38 Předmět: |
|
|
Ahoj nevím Ríšo jestli budeš ještě odpovídat, ale i tak jak o tom pořád přemýšlím..... Mám vystudovanou předškolní a mimoškolní pedagogiku, zdrávku a teď jsem budoucí učitelkou (takže tři různé pohledy) a stejně v tom rozdíl nevidím. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 15. 12. 2009 15:45:43 Předmět: |
|
|
Podkladam to prave rozdilem PVC x ucitel , lepe receno vychova ve volnem case x skolni vyuka..
Jinak zatim nevim o tom, ze by FPD nekde byla v ramci vyuky.. Proto je taky vetsina prispevku pod hlavickou filozofovani ve VC..
Jak byla koncipovana mimoskolni pedagogika, kterou jsi studovala? |
|
Návrat nahoru |
|
|
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 15. 12. 2009 15:46:55 Předmět: |
|
|
jinak samozrejme nepopiram rozdily mezi prvnaky a tretaky atd... Idealni by bylo "křížové" dělení diskuse - podle způsobu i podle věku.. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jana Cimr
Založen(a): 15.11.2007 Příspěvky: 62 Město: Plzeň
|
Zaslal(a): 16. 12. 2009 14:33:31 Předmět: |
|
|
Ahoj Ríšo,
to jsem ráda že je nepopíráš a budu se tedy tešit na brzké uzpůsobení. Jak, to samozřejmě nechám na tobě. Filosofie ve výuce probíhala na Kubatovce. Co se týká koncepce oboru, který mám vystudovaný, tak nevím co přesně by tě zajímalo. Takže pokud je to pro tebe důležité zkus být konkrétnější. Obor se jmenoval přímo předškolní a mimoškolní pedagogika - tzn. mateřské školky, družiny, dětské domovy, domovy dětí a mláděže...... |
|
Návrat nahoru |
|
|
|