Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Rozdíl mezi "školní" a volnočasovou FPD?

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: diskuse o teoretických otázkách
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Petr Bauman



Založen(a): 29.1.2007
Příspěvky: 288
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 01. 2008 20:48:13    Předmět: Rozdíl mezi "školní" a volnočasovou FPD? Citovat

Jaký je vlastně rozdíl mezi "školní" a "volnočasovou" FPD? Mají stejné, nebo odlišné cíle? Jaké? Je to jedna a tatáž FPD? Nebo jsou to dvě různé FPD? Nebo jedna z nich už není FPD? (Mimochodem, už jsme vyřešili, co tou FPD vlastně rozumíme? viz moc zajímavá diskuse u tématu, které založila Ája (MŠ))

Osobně bych se na úvod přimlouval za termín "výuková FPD" namísto "školní FPD". Samozřejmě dokud nenajdeme lepší pojmenování, které bude vyplývat z hlubšího pochopení podstaty věci.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 28. 01. 2008 16:15:36    Předmět: Citovat

Peto ja chapu "vyukova" a "skolni" taky jeste rozdilne. Skolni = ve skole pri hodine (nerozliseno jestli ji vyuzivame jako "metodu" napr. pri vyuce logiky v ramci matematiky) a vyukovou bych chapal jako prave tu, ktera se uplatnuje v ramci nejakeho konkretniho predmetu (matematika, prirodopis.. ) Je to tak mozne?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Bauman



Založen(a): 29.1.2007
Příspěvky: 288
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 28. 01. 2008 22:02:56    Předmět: Citovat

Přiznám se, že jsem to rozlišení moc nepochopil.

Já jsem to myslel tak, že podle mě je termín "školní" nevhodný, protože se příliš zaměřuje na prostředí, a ne na podstatu věci (oč v tom procesu jde). V tomto ohledu může být jako "školní" FPD označena i práce v družině. Proto se přimlouvám za označení "výuková", tj. používaná jako funkční součást výuky.

Mimochodem, označuje se v PVČ nějakým termínem proces interakce (pedagogické komunikace) mezi edukátorem a edukandem ve volném čase (tj. existuje nějaký volnočasový protipól termínu "výuka"?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Brepta Skuhrovcová



Založen(a): 3.1.2008
Příspěvky: 32
Město: Karlovy Vary/Č. Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 29. 02. 2008 11:23:15    Předmět: Citovat

Very Happy

Mě se termín "výuková" líbí velmi. Znamená to totiž nevázání se na určité prostředí. Já výukovou FPD můžu použít jako metodu ve škole ale taky na skautu na volnočasovém kroužku, ale pořád bude mít charakteristiku metody pri výuce něčeho- Dějepis, Logika, drogová problematika..
Školní FPD by v tom případě byla podkategorie Výukové a znamenala by vlastně jen určení místa a podmínek. Takhle asi:

Výuková FPD: je metoda
1)Ve škole
2)Na kroužku
3) Někde jinde:-)


A pak by byla volnočasová- možná mne napadá termín "Filozofická"FPD(jo, taky se vám zdá že to zní duplicitně?)- to jako, že zde není metodou práce k dosažení něčeho ale je cílem sama o sobě.

Př: U "výukové" chci v matematice dosáhnout procvičení logiky pomocí tvorby argumentů a vychází to z kurikula, je předem určeno o čem to bude. U "filozofické" je mým cílem samotný filozofický dialog ( a jeho cíle) a tématika jenom pomáhá k jeho rozvoji.
Př: Tedy už to, že diskutujeme nějakou otázku a diskuze se nám daří.

Nevím. Kdybych takhle třeba srovnávala Romanu- je zaměřena proti násilí, nebo Harryho- logika vychází mi z toho zcela jasně, že jsou pro Výukovou FPD.

Teď jsem se do toho nějak zamotala. Shocked Sama tomu nerozumím.. Pomožte mi někdo to srovnat..

teď mě napadá: Nemůžete mi někdo vlastně zpodobnit jak taková výuková FPD vypadá? Nejlíp na nějakém příkladě? Nedaří se mi to představit, protože jsem dosud zažívala tu "volnočasovou".



Question Pardon za slovní salát. Je to takové zmatené ale mě myšlenky běhaj hlavou jedna druhou popírá (podpírá)..A já už je nestíhám schytávat. Confused
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 03. 03. 2008 15:46:52    Předmět: Citovat

No to, co jsem tim chtel rict je vlastne to, co napsala Aja v prvni casti sveho prispevku. Zkratka "vyukova" - k vyuce cehokoliv a kdeholiv.

Pod volnocasovou jsem si predstavoval FPD takovou, ktera se lisi spis svymi metodami (jakoze ne diskuse, ale hra atd.)... Ale mam pocit, ze tim se mota nekolik hledisek trideni dohromady..

Takze budu tak smely a pokusim se rozsifrovat to, jak se na to divam ja:
a) podle cile proc filozofujeme
- vyukova - kvuli vuce, chceme se naucit neco z logiky,dejepisu...
- filozoficku/volnocasova - kdyz chci jen tak resit otazku samu pro sebe (viz Aja)

b) podle metod
- skolni/klasicka - tak jak ji navrhl Lipmnan
- volnocasova - filozoficke hratky atd.


Ajo, vyukova FPD vypada (jestli si to dobre predstavuju) presne tak, jak jsme se to ucili v Lhenicich - to je ta puvodni podoba FPD. Ale asi jsou ruzne moznosti, jak k tomu pristupovat: A) Ucitel vybira kapitoly, u kterych predpoklada, ze se narazi na probiranou problematiku BI) Probirana temata se prizupusobuji pribehum, BII) mohou byt specialni pribehy treba pro dejepis, BIII) da se aplikovat filozofie pro deti na klasickou/prizpusobenou ucebnici dejepisu...

No, ale asi Ti k tomuhle vic rekne Petr, preci jen je to tak trochu predmetem jeho zajmu... Smile Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Bauman



Založen(a): 29.1.2007
Příspěvky: 288
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 13. 03. 2008 17:56:59    Předmět: Citovat

...jen co najde chvilku a vymysli to Smile To, co jste napsali, mi přijde docela důležité i zajímavé - a taky se mi na tom něco nezdá, ale zatím nedokážu říct co a ani to, jak to vidím já. Tak ještě budu chvilku dumat, ale snad brzy s něčím přijdu Smile

...tak asi po 10 dnech jsem na to asi přišel (ne na kompletní odpověď, ale na to, co se mi nezdálo na tom, co píše Ríša a Ája):

- ad odlišení podle cíle:
Tady vidím problém v tom, že dostatečně neurčujeme, jestli mluvíme o cílech krátkodobých, nebo dlouhodobých, o cílech definovaných jako kompetence, jež mají děti získat, nebo definovaných jako činnosti, jichž se děti účastní. Pokud si to definujeme přesněji a nebudeme směšovat cíle různé "dlouhodobosti", pak myslím, že se to rozlišení dost zproblematizuje. Např. i ve výuce se bezprostředně zdá, že určitá otázka má hodnotu sama o sobě, ale z dlouhodobého hlediska slouží k osvojení učiva a ještě z dlouhodobéjšího hlediska k získání určité kompetence resp. profilu osobnosti, která se "v životě neztratí". Stejně tak myslím, že i v tom volnočasovém filozofování je možné kromě otázky důležité "tady a teď" najít cíle, k nimž to, že ji řešíme, směřuje.

- ad odlišení podle metody:
Nedá mi spát tvrzení "Pod volnocasovou jsem si predstavoval FPD takovou, ktera se lisi spis svymi metodami (jakoze ne diskuse, ale hra atd.)..." Je možné filozofovat bez dialogu (byť se sebou samým)? Osobně bych řekl, že odlišnost může být spíše v tom, jakým způsobem diskusi (resp. otázky, které se v ní řeší) motivujeme. Ale opravdu se tento způsob nutně tolik liší ve výuce a ve volném čase? Možná znovu srovnáváme "tradiční" výuku a "netradiční" pojetí otevřené práce s dětmi ve volném čase... Ale když srovnáme otevřenou volnočasovku např. s projektovou výukou...?

Ale jinak souhlasím, že (podle Ríšova dělení, se kterým se zatím neztotožňuji) filozofování v pojetí, které ukazuji studentům, je spíše "výukové" než "volnočasové".


Naposledy upravil Petr Bauman dne 24. 03. 2008 21:11:12, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Petr Bauman



Založen(a): 29.1.2007
Příspěvky: 288
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 23. 03. 2008 19:34:47    Předmět: Citovat

A ještě dva náměty, které jsem zkopíroval z diskuse z tématu "Porovnávání":

Ríša Macků napsal:
...v mem prispevku nemelo jit o odliseni Provazku a Zrcadla, ale o fakticky (ale ne uplny) vycet toho, co dle meho nazoru dela otevrenou jednotku otevrenou Smile A myslim, ze by filozofovani s detmi ve volnem case melo byt otevrenou jednotkou. ... Volnocasove neznamena lepsi nebo horsi. Je to jine.

Tento příspěvek podle mě přináší dvě nová a důležitá tvrzení, která určitě bude stát za to více prozkoumat:
1) Jaký je (je nějaký) rozdíl mezi pojmy (přívlastky) "otevřený" a "volnočasový"? Jak spolu případně souvisejí?
2) Z jakého důvodu by filozofování s dětmi ve volném čase mělo být "otevřenou jednotkou"? A měl by být jakýkoli typ volnočasové aktivity současně "otevřený", nebo je to specifikum FPD? A pokud nějaká volnočasová aktivita není "otevřená", je to špatně? Proč? V čem? Možná by to ještě (předem) chtělo stručně shrnout kritéria této "oteřenosti" (volnočasovosti).

---------------------

Ještě mě ve výměně názorů mezi S. a R. zaujalo slovo "volnočasovější". Znamená to, že je volnočasovost stupňovatelná? (tj. že máme x kritérií volnočasovosti a čím víc je jich splněno, tím víc...) Nebo je to jinak: buď a nebo? (tj. že pokud není splněno některé kritérium, pak už se nedá o volnočasovosti mluvit).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 25. 03. 2008 22:07:40    Předmět: Citovat

1)
Otevrenou praci chapu jako jednu z forem, kterou muze mit volnocasovy utvar . Myslim, ze to vypliva uz z charakteristiky otevrene prace:
Charakteristickým rysem, která tuto oblast odlišuje od ostatních pedagogických oblastí je především dobrovolná účast. Dalšími charakteristickými rysy je flexibilita v konkrétním jednání, omezení snahy ovládat situaci ze strany pedagoga, nevyžadování institučně předepsaného výkonu a orientace na zájmy a potřeby mládeže.
Pojem „otevřená práce s mládeží“ můžeme chápat ve čtyřech dimenzích:
- otevřenost obsahu,
- otevřenost organizační formy,
- otevřenost k zájmům mládeže
- otevřenost vůči veřejnosti.
Otevřenost obsahu spočívá v tom, že nejsou na náplň činnosti kladeny žádné apriorní politické, náboženské či světonázorové nároky. Otevřenost organizační formy znamená, že podmínkou účasti na aktivitách není členství v nějaké organizaci a že jsou tak aktivity bezprostředně otevřené všem. Otevřenost k zájmům mládeže znamená, že se činnost orientuje primárně na potřeby mladých a ne na dosažení cílů, které mají dospělí. A otevřenost vůči veřejnosti znamená průhlednost a možnost veřejné kontroly.

vice k tomu na http://www.tf.jcu.cz/cz_lmenu/katedry/praktik_teol/materialy/pracesneorg.doc

Ale, mozna tady neplati ani Harryho pravidlo - urcite ne kazda volnocasova jednotka musi byt otevrena a pravdepodobne ani ne kazda otevrena jednotka musi byt volnocasova (viz ona projektova vyuka, kterou Petr zminil ?).

Cili, pokud jsme se na Provazku rozhodli, ze zkusime otevrenou praci, pak to byla jen jedna z moznych cest, kterymi jsme mohli jit. Dnes uz bych se mozna rozhodl pro neco jineho (nehlede na to, ze nam to kazi ruzne oficiality - nutnost psat tridnici, vychovatelky nuti deti na krouzek chodit, i kdyz nechteji apod...)

---------------------------
2)
myslim, ze existuje x kriterii volnocasovosti, ale kdyz jich je splnena polovina, myslim, ze ten "utvar" neni mene volnocasovy nez ten, ktery splni vsechna.. Zkratka bud je nebo neni volnocasovy. Ted to vypada, ze si mozna protirecim, kdyz jsme se s Tuntou bavili o tom, jestli je "volnocasovejsi" Provazek nebo Zrcadlo. ..Chapal jsem tady ten termin spis jako pomocny, definovany jen pro potreby teto diskuse. Problem je asi v tom, ze jsme si ho definovali kazdy sam a pravdepodobne take kazdy jinak. Ja jsem tim chapal prave asi to, na co Petr narazi, tzn. volnocasovejsi = ma vice kriterii volnocasoveho utvaru (a ted se priznavam, ze jsem mozna trochu smesoval volnocasovy a otevreny...)..

-------------------
3.1)
k tomu odliseni FPD podle cile..
.. tady jsme si asi nerozumeli..

ja jsem "cilem" myslel
a) to, zda jsme vazani osnovami nejakeho skolniho predmetu (dosavadnim poznanim v prislusnem oboru) a FPD nam ma pomoci k tomu, abychom u probirane latky jen neprebirali hotove informace, ale abychom o nich premysleli - kriticky, tvorive.. --> to by pak byla ta "vyukova FPD"; (cilem by bylo vyuzit programu FPD jako pristupu k uceni/vyuce)
b) to, zda chceme resit takove veci, ktere naplnuji "Petrovu charakteristiku filozofickeho pojmu" (=dostatecne obecny, nejednoznacny, zajimavy..) --> to by pak byla "filozoficka/volnocasova FPD" - tady by ten privlastek asi chtelo jeste nejak doresit...; (cilem by bylo vyuzit programu FPD pro filozofovani samotne..., napr. ve svem volnem case..)

-----------------
3.2)
..k odliseni FPD podle metody..

Kdyz jsem psal "jakoze ne diskuse" urcite jsem tim nemyslel ze "ne dialog" (pro upresneni: diskusi zde chapu to, ze nejakou dobu "sedime a mluvime", dialog chapu jako hledani odpovedi, reseni problemu, ktere muze probihat v ramci hry, nebo jen kratkou reflexi nejake aktivity apod.)

Asi ma Petr pravdu, ze se to vymezeni volnocasove FPD podoba vymezeni otevrene prace s detmi ve volnem case (viz bod 1 tohoto prispevku). Ovsem skolni/klasicka FPD (dle "meho" rozdeleni) se myslim jeste dost lisi od "tradicni" vyuky (slovy Petra).

V motivaci je ten rozdil urcite take.

U projektove vyuky bych se nebal rict, ze treba taky vyuziva volnocasovych metod... co?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: diskuse o teoretických otázkách Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign