Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor(ka) |
Zpráva |
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 29. 01. 2019 20:39:29 Předmět: 2018/2019 - ZPRÁVY Z PRAXE-SD_KptJarose_Trebic_V_Pochopova |
|
|
Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:
- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.
Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.
Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.
V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2018/2019 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.
PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA) |
|
Návrat nahoru |
|
|
Veronika Pochopová
Založen(a): 29.3.2018 Příspěvky: 21 Město: Třebíč
|
Zaslal(a): 12. 02. 2019 18:57:20 Předmět: |
|
|
Datum: 12. 2. 2019
1. setkání,
školní družina, věk 8 let
Cíl: Seznámit účastníky se smyslem filozofie pro děti
Utvořit s účastníky seznam pravidel diskuse a chování
Plánovaná struktura:
1. Seznámit děti se smyslem a průběhem filozofování
2. Představit dětem MyšLenku
3. Hravou formou utvořit pravidla diskuze a chování
Časová dotace plánovaná 30 minut.
Skutečná struktura:
1. Seznámila jsem děti s filozofií pro děti s využitím letáčku.
2. Přinesla jsem vlastního plyšáka myšku, představila jsem ji a nechala děti přijít na to, proč se naše myška jmenuje právě Lenka, a jaké je její poslání při našem diskutování.
3. Na lístečcích byly napsány různé situace (např. když mluvím, jsem rád, když mě ostatní vnímají. Během diskutování mohu pobíhat. Mluví pouze ten, kdo má myšLenku, atp). Děti měly za úkol přilepit na každý lísteček samolepící proužek, a na něj nakreslit usměváčka nebo mračouna, podle toho, zda s danou větou souhlasí nebo ne.
Na základě smajlíků jsme diskutovali o daných situacích a společně vytvořili pravidla, která se budeme snažit dodržovat při našich diskuzích.
Pravidla jsem napsala na velký arch papíru, děti jej dozdobily obrázky a zavěsili jsme si jej na viditelné místo v naší družině.
Skutečná časová dotace 35 minut.
Při úklidu ve školní družině nám vyvstaly první otázky k příští diskuzi:
K čemu je vlastně uklízení?
Je nám nepořádek příjemný nebo ne?
Jaké mohou vzniknout situace, když nejsou věci na svém místě? |
|
Návrat nahoru |
|
|
Veronika Pochopová
Založen(a): 29.3.2018 Příspěvky: 21 Město: Třebíč
|
Zaslal(a): 13. 02. 2019 18:38:29 Předmět: |
|
|
13. 2. 2019
2. setkání
školní družina 21 účastníků, věk 8 let
Plánovaná struktura:
1. Připomenutí si pravidel.
2. Diskuze na téma úklid za použití otázek, které nás včera napadli:
K čemu je vlastně uklízení?
Je nám nepořádek příjemný nebo ne?
Jaké mohou vzniknout situace, když nejsou věci na svém místě?
3. Poděkování účastníkům za dodržování pravidel a za příspěvky do diskuze.
Časová dotace plánovaná 30 minut.
Skutečný průběh:
1. Děti si nejprve pravidla přečetly, pak se k nim otočily zády a ve trojicích je zapsaly na list papíru. Každé trojici se podařilo vybavit si všechna pravidla - 8 minut
Druháci ještě nepíší rychle, nemají psaní zautomatizované, proto nejvíce času zabralo právě psaní.
2. V kroužku na koberci jsme otevřeli téma úklid. Děti se aktivně zapojovaly do diskuze, při předávání myšky Lenky některé děti používaly věty dávám slovo ......, nebo souhlasím s tím co řekla ....nevím, co bych ještě řekl.
Shrnutí a poděkování na závěr. Děti odcházely s názorem, že uklízení sice některé nebaví, ale je to potřeba.
Skutečná časová dotace 25 minut. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Veronika Pochopová
Založen(a): 29.3.2018 Příspěvky: 21 Město: Třebíč
|
Zaslal(a): 15. 02. 2019 14:22:50 Předmět: |
|
|
14. 2. 2019
3. setkání dětí ze ŠD, 12 účastníků
Plánovaná struktura:
1. přivítání, seznámení s dnešním průběhem setkání
2. připomenutí si pravidel diskuze - hra
3. diskuze na téma Kamarádství
4. kreslení kamaráda
5. shrnutí a poděkování
Plánovaná časová dotace 1 hodina.
Skutečný průběh:
1. přivítání proběhlo v kruhu na koberci, myšLenku jsme posadili do středu kruhu. Stručně jsem děti seznámila s dnešním průběhem setkání.
2. K fixaci pravidel jsem zvolila hru. Seznámila jsem děti s jejím průběhem. Na začátku hry jsem vyhodila myšku do vzduchu, kdo ji chytne, řekne jedno z pravidel diskuze a poté vyhazuje myšku do vzduchu on. Každé pravidlo smí zaznít pouze jednou, hra končí po vyslovení všech pravidel.
10 minut
3. Na zklidnění a naladění jsem použila hru Předej poselství, seděli jsme v kruhu a drželi se za ruce se zavřenýma očima. Nahlas jsem vyslovila větu "Jsem připravená diskutovat na téma Kamarádství", nechala jsem chvíli na naladění se, a na znamení, že jsem připravená k diskuzi, jsem lehce zmáčkla ruku účastníkovi po levici, ten přijal mé poselství tím, že mi zmáčkl ruku on. Pokud byl také připravený, zmáčkl ruku účastníkovi po jeho levici, ten přijal jeho poselství ...........až došlo poselství k mé pravé ruce. Otevřeli jsme oči a diskuze mohla začít.
4 minuty
Do kruhu jsem rozložila obrázky, na kterých byly zachyceny děti v různých situacích např. plačící, rozesmáté, dovádivé v houfu dětí, ustrašené, spící v objetí, smutné, hrající si s pejskem, s rodiči na procházce atp. Děti si obrázky prohlédly, zvolily si obrázek, který je nejvíce oslovil a dostaly 2 minuty na rozmyšlenou, co by k danému obrázku chtěly říci.
Díky těmto příspěvkům jsme byli schopni si určit a zapsat, jaké chování od kamaráda očekáváme.
Zaobírali jsme se dále těmito otázkami:
a) jak se pozná kamarád?
b) mohou se kamarádi pohádat?
c) existuje něco, co si kamarádi nedělají?
d) je nutné, aby jsi byl kamarád s každým?
Toto téma bylo pro děti tak silné, že stanovený čas nám nestačil na všechny plánované aktivity. Proto jsme se dohodli, že v něm budeme pokračovat i příští setkání.
Využitý čas 1 hodina. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Veronika Pochopová
Založen(a): 29.3.2018 Příspěvky: 21 Město: Třebíč
|
Zaslal(a): 21. 02. 2019 17:39:58 Předmět: |
|
|
19. 2. 2019
4. setkání, 20 dětí ŠD, věk 8 let
Plánovaná struktura:
1. přivítání, připomenutí minulého tématu
2. pozastavení nad hlavními myšlenkami minulého setkání
3. navazující diskuze na téma Kamarádství
4. kreslení kamaráda
5. hra ,,Může být kamarád.......?"
6. shrnutí, poděkování, rozloučení
Předpokládaná časová dotace 1,5 hodiny
Skutečný průběh:
1. po tradičním přivítání v kruhu jsem ve zkratce připomněla téma minulého setkání. Potěšilo mne, že některé děti přemýšlely i doma nad tím, jak to s tím kamarádstvím vlastně je, dokonce diskutovaly na toto téma s rodiči.
(5 minut)
2. připomněli jsme si hlavní myšlenky minulého setkání přečtením zápisků z tabule, tím se děti naladily na toto téma a ti, kteří se nezúčastnili minulé diskuze se mohli lépe zapojit do společných úvah.
(5 minut)
3. na předešlou diskuzi jsme navázali otázkami:
a) Může být kamarád něco jiného, než člověk? Pokud ne, proč? Pokud ano, jak?
b) Je lepší mít kamaráda, nebo být sám? Proč?
c) Můžeme svým chováním ovlivnit to, zda kamaráda mít budeme? Pokud ano, jak? Pokud ne, proč?
(25 minut)
4. poslední otázka byla skvělým oslím můstkem pro další aktivitu - kreslení kamaráda, neboť jedna z odpovědí dětí byla, že kamarádům děláme příjemné věci, aby nám spolu bylo dobře. Děti dostaly čtvrtku, pastelky a
fixy, někteří pod obrázek napsali i pár hezkých slov pro kamaráda.
(20 minut)
5. hra ,, Může být kamarád....?" spočívala v tom, že jsem do tašky dala různé předměty - knížku, plyšáka, tričko, kartičku s nápisem RODIČE, obrázky pokojové květiny a přírody, fotku pejska, dílek stavebnice - děti měly projevit souhlas nebo nesouhlas s tím, zda daná věc může být kamarád. Ti, kteří souhlasili, se přesunuli k oknu, ti kdo nesouhlasili, se přesunuli pod tabuli. Po vytažení předmětu z tašky jsem zopakovala otázku a nechala dětem krátký čas na rozmyšlenou, než jsem vytáhla další předmět, zeptala jsem se, zda se již všichni vyjádřili.
Cílem hry bylo ukázat dětem, že na jednu věc může být více názorů. Hra děti velmi bavila.
(15 minut)
6. následoval úklid, shrnutí provedly děti sami slovy ,,dneska to bylo super, co budeme dělat příště?" Navrhla jsem jim, že si mohou buď ve skupinkách, nebo jednotlivě připravit otázky, nad kterými by rádi přemýšleli a hlasováním vybereme tu, která zaujme nejvíce účastníků. Návrh přijaly s radostí, tak se nechám překvapit.
(15 minut)
Skutečná časová náročnost 1 hodina 25 minut |
|
Návrat nahoru |
|
|
Veronika Pochopová
Založen(a): 29.3.2018 Příspěvky: 21 Město: Třebíč
|
Zaslal(a): 27. 02. 2019 13:28:20 Předmět: |
|
|
26. 2. 2019
5. setkání, 19 dětí ze ŠD, věk 8 let
Plánovaná struktura:
1. přivítání, formulace otázek z námětů dětí
2. výběr tématu hlasováním
3. diskuze
4. vhodná aktivita k danému tématu
5. shrnutí, poděkování
60 minut
Skutečný průběh:
1. přivítání, následně jsem se dětí zeptala, jestli se někomu podařilo zformulovat otázku nebo téma, o kterém bychom si dnes mohli povídat.
Přihlásili se dva chlapci, že by si rádi povídali o tom, proč jim dospělí zakazují počítačové hry, jelikož jiný návrh nepřišel a dané téma se líbilo i ostatním dětem, nadepsala jsem s pomocí dětí strukturu diskuze:
a) ujasnění, co si pod pojmem počítačová hra představujeme
b) zakazují nebo omezují?
c) jaké počítačové hry máme nejraději?
d) co všechno nás PC hra může naučit?
e) dokážeme sami přestat hrát?
15 minut
3) Rozpoutala se vášnivá debata, často jsem musela přerušit diskuzi a upozornit na pravidla. Bylo vidět, že děti nesouhlasí s přístupem dospělých, cítily se omezované. Během povídání ale bylo vidět, že se na chování rodičů začínají dívat jinak. Například při otázce e) naprostá většina dětí uznala, že hru ukončí pouze po opakované výzvě rodičů. Obhajovaly se tím, že když už by byl večer, tak by přestaly a šly by spát. Opravdu? A jak to vypadá, když u tebe spí kamarád do druhého dne, kdy nemusíte vstávat do školy? Vnesla jsem další dotaz. Potěšilo mne, že uznaly, že asi by hru sami od sebe neukončily, takže zásah rodičů je nejen nutný, ale je jim hlavně ku prospěchu.
30 minut
4) Navrhla jsem dětem, že bychom si mohli zahrát scénku. Dva budou rodiče a jeden chlapec, který hraje PC hru. Úkolem rodičů je přimět chlapce přestat hrát a úkol chlapce je odolávat co nejdéle. Velmi jsme se pobavili, rodičům brzy došly nápady, jak chlapce přemluvit a začali vyhrožovat, možná by došlo i na výprask. Bylo skvělé, že si děti mohly vyzkoušet pozici dospěláka.
5 minut
5) Opět jsme se posadili do kruhu, zeptala jsem se dětí, jestli už mají jasněji v tom, proč je dospělí omezují v hraní PC her. Děti uznali, že to ani rodiče s nimi nemají úplně jednoduché. Na závěr jsme si řekli, že se tato situace dá řešit dohodou, která bude pro obě strany přijatelná. Tuto dohodu je však nutné dodržovat. Poděkovala jsem dětem za aktivní účast a za snahu o kázeň, sama vím, jak je někdy těžké se ovládnout a neskákat druhému do řeči.
10 minut |
|
Návrat nahoru |
|
|
Veronika Pochopová
Založen(a): 29.3.2018 Příspěvky: 21 Město: Třebíč
|
Zaslal(a): 03. 03. 2019 20:19:36 Předmět: |
|
|
1. 3. 2019
6. setkání, 24 dětí ze ŠD, 8 LET
Plánovaná struktura:
1) Přivítání
2) Četba příběhu ,,O olši, která nikdy nic nevzdala"
3) Diskuze
4) Poděkování, rozloučení
Předpokládaná časová dotace 30 minut
Skutečný průběh:
Děti dnes byly neklidné, nesoustředěné neboť zítra začínají jarní prázdniny a ony už cítily vítr ve vlasech.
1) Přivítání v kruhu na koberci
2) Četba 1/2 příběhu o pokrouceném semínku, které ostatní semínka odstrkovala, styděla se za něj a pohrdala jím.
3) Při povídání se ukázalo, že udržet dnes poklidnou diskuzi bude náročné. Některé děti měly potíž s udržením pozornosti. Svůj podíl na rozruchu mělo i trochu jiné složení skupiny, přibili kluci sportovci, pro které je obtížnější sedět v klidu a naslouchat, nicméně projevili zájem o účast a já jsem neměla důvod jim nevyhovět. Radost mi udělalo zjištění, že děti, které se již předešlých setkání zúčastnily, o poznání lépe formulovaly své myšlenky, byly klidnější, naslouchaly a byly ukázněnější, než nováčci.
4) Poděkování za snahu se zapojit, za trpělivost zkušenějším.
Příští setkání dočteme příběh, ráda bych zkusila diskuzi s menší skupinou, děti si mohou lépe naslouchat, snadněji dostanou možnost se vyjádřit a pro mne bude snadnější udržet klid ve skupině.
Časová náročnost 40 minut |
|
Návrat nahoru |
|
|
Veronika Pochopová
Založen(a): 29.3.2018 Příspěvky: 21 Město: Třebíč
|
Zaslal(a): 13. 03. 2019 21:11:44 Předmět: |
|
|
4. 3. - 8. 3. 2019 jarní prázdniny
12. 3. 2019 7. setkání dětí ze ŠD, 8 let
Plánovaná struktura:
1) Přivítání, připomenutí si první poloviny příběhu O olši
2)Četba zbývající části příběhu
3) Dramatizace příběhu
4) Diskuze
5) Poděkování
Skutečný průběh:
1) Bod jedna proběhl podle plánu, děti se vzájemně doplňovaly, bylo hodně příspěvků, z toho usuzuji, že příběh děti zaujal
2) Zbývající část povídky měla nečekaný vývoj, který děti plně zaujal. Po jeho přečtení mi však sdělily, že dnes nemají chuť přemýšlet, chtějí si hrát nebo šít kočičky, které máme rozpracované. Svolila jsem a domluvili jsme se, že se k příběhu vrátíme jiný den.
3) Dramatizace se neuskutečnila, byla nahrazena spontánními aktivitami
4) Při šití kočiček se dívky samy vrátily k příběhu a začaly si o něm společně povídat. Byla to pro mne zajímavá možnost sledovat, jak spolu diskutují, aniž by měly pocit, že teď právě filozofují. Zatím co jsem zapošívala a opravovala nepodařené stehy, sledovala jsem vývoj jejich myšlenek. Zapojila jsem se pouze tehdy, když mne k tomu vyzvaly. Vnímala jsem uvolněnou atmosféru a těšilo mne, že i při šití naprosto nevědomky používaly některá pravidla, kterými se řídíme při společné diskuzi. Dokázaly na sebe navázat, už to nebyl jenom sólo názor, ale rozvíjely myšlenku společně. Mám radost, protože to je přesně ten důvod, proč se společně s dětmi učím diskutovat, aby ve svém životě, kdykoliv to bude potřeba, dokázaly o dané věci diskutovat, přemýšlet, vyslechnout názor druhého a hledat společně řešení.
Časová dotace 1 hodina |
|
Návrat nahoru |
|
|
Veronika Pochopová
Založen(a): 29.3.2018 Příspěvky: 21 Město: Třebíč
|
Zaslal(a): 21. 03. 2019 18:01:58 Předmět: |
|
|
19. 3. 2019
8. setkání 25 dětí ze ŠD, 8 let
Plánovaná struktura:
1) Přivítání, připomenutí si pravidel diskuze
2) Četba z knížky Nemocnice pro panenky
3) Diskuze na téma Pravda
5) Shrnutí, poděkování
Časová dotace 50 minut
Skutečný průběh:
1) Pravidla jsme si připomněli hravou formou, jednotlivá pravidla jsem napsala na lístečky, připsala jsem věty, které tam nepatří. Úkolem dětí bylo lístky roztřídit a přečíst výsledek nahlas. 5 minut
2) Četba proběhla společně. 10 minut
3) Otázky, které vyvstaly během četby a diskuze - Co si představujeme pod pojmem pravda? Je pravda důležitá? Je pravda pro každého stejná?
Téma je velmi silné, zaujalo všechny děti, některé pouze přihlížely a přikyvovaly, jiné se snažily dát své myšlenky do vět, objevil se i nesouhlas s názorem druhého. 25 minut
4) Shrnutí - děti poznaly, že pravda je velmi důležitá a neměli bychom se bát ji říkat nahlas, i když jsou situace, kdy je to velmi těžké. 6 minut
Časová dotace 46 minut |
|
Návrat nahoru |
|
|
Veronika Pochopová
Založen(a): 29.3.2018 Příspěvky: 21 Město: Třebíč
|
Zaslal(a): 27. 03. 2019 09:13:39 Předmět: |
|
|
26. 3. 2019
9. setkání, děti ze ŠD, věk 8 let, 22 účastníků
Plánovaná struktura:
1) přivítání, četba z knihy Nemocnice pro panenky 4. kapitola - 6 minut
2) diskuze - 10 minut
3) shrnutí, poděkování a rozloučení - 4 minuty
Předpokládaná časová dotace 20 minut
Skutečný průběh:
1) Od vedení školy mi nebylo schváleno na každé setkání vytisknout asi 25 kopii daného textu, které jsem chtěla z důvodu, aby každý účastník mohl nepřetržitě sledovat příběh, neboť jak je známo, vnímání více smysly najednou je efektivnější. Proto jsem zvolila takový způsob četby, kdy jedno dítě čte dvě věty a potom samo vybere, kdo bude v četbě pokračovat a předá mu knihu. Ukázalo se však, že předávání knihy působí rušivě na ostatní děti. Takže po několika pokusech jsme se vrátili k původnímu způsobu, kdy celý text čtu dětem já. Odůvodnily to i tím, že mnou čtenému textu lépe rozumějí.
7 minut
2) V této kapitole měly děti možnost se zamyslet nad tématem krása - ošklivost. Nelíbilo se jim, že chlapeček v příběhu říkal o panence jiného chlapce, že je ošklivá. Z diskuze vyplynulo, že si uvědomují, že hodnota věcí nespočívá pouze v jejich vzhledu / novosti, ale skutečná hodnota je v citu, který k dané věci cítíme. Určitá ošuntělost věci může značit právě silný vztah , neboť časté používání způsobuje opotřebení, ale v našich očích je ta věc stále krásná.
10 minut
3) Většina zúčastněných dětí dokonce mají doma hračky svých rodičů a uvědomují si vzácnost té hračky právě skrze cit rodičů.
5 minut
Skutečná časová dotace 22 minut |
|
Návrat nahoru |
|
|
Veronika Pochopová
Založen(a): 29.3.2018 Příspěvky: 21 Město: Třebíč
|
Zaslal(a): 29. 03. 2019 21:10:48 Předmět: |
|
|
29. 3. 2019
10. setkání dětí ze ŠD
23 účastníků, věk 8 let
Plánovaná struktura:
1) Přivítání, četba z knížky Rok na farmě - 1. část - 5 minut
2) Diskuze - 15 minut
3) Výroba prasátka z roličky - 15 minut
4) Úklid - 5 minut
5) Četba 2. části příběhu - 5 minut
6) Shrnutí a poděkování - 5
Plánovaná časová dotace 50 minut
Skutečný průběh:
1) Četba příběhu o prasničce, které se narodilo o jedno selátko více, než měla cecíků. Nejslabší selátko nemělo žádnou šanci dostat se k mléku a ukojit tak svůj hlad. V této chvíli jsem přestala číst a zeptala jsem se dětí, jak si myslí že to bude dál.
5 minut
2) Z počátku odpovídaly trochu váhavě.
- když nebude jíst, umře
- musí jíst, ale jak ?
- může počkat, až jiné prasátko dojí a vystřídá jej
- některý ze sourozenců se rozdělí
- maminka prasnička mu dá příště přednost
15 minut
3) Když jsme to tak pěkně vymysleli, vyrobil si každý prasátko z ruličky a dal mu jméno
15 minut
4) Rychlý, ale pečlivý úklid, ať už víme, jak to s tím prasátkem dopadne
5 minut
5) Četba 2. části příběhu. Dění ve chlévě sledovala farmářka se svojí dcerkou, která měla o prasátko vážné obavy. V tom maminka vytáhla něco ze své zástěry a zeptala se dcerky, zda by chtěla být prasátku druhou mámou. Ta radostně souhlasila a dostala lahvičku s mlékem. Od té chvíle pravidelně krmila malé prasátko na svém klíně a dala mu jméno.Prasátko za ní běhalo jako pejsek. Od maminky se pak dozvěděla, že každé selátko obsadí jeden cecík jednou pro vždy. Neumí se dělit, pije, dokud má co. Tím byla dána odpověď na všechny návrhy dětí.
5 minut
6) Shrnutí a poděkování
5 minut
Skutečná časová dotace 50 minut |
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|