Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2018/2019 - ZPRÁVY Z PRAXE-SD_MaticeSkolske_M_Danhelova

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 05. 09. 2018 20:19:26    Předmět: 2018/2019 - ZPRÁVY Z PRAXE-SD_MaticeSkolske_M_Danhelova Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2018/2019 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Daňhelová



Založen(a): 7.3.2017
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 25. 09. 2018 08:31:25    Předmět: Citovat

20. 9. 2018, první setkání
Cíl: Kdo je to kamarád

Struktura plánovaná: 20. minut, zaměření didaktické - na základě předešlé aktivity (kresba kamaráda) vyjádřit vztah "kamarádství, přátelství". Cílem setkání bylo seznámit se vzájemně v novém kolektivu (žáci první třídy).

Struktura skutečná: 19. minut, dětem byl představen maskot myška Lenka, v předešlých aktivitách školní družiny jsem žákům nastínila pravidla diskuse,
1. Mluví jen ten, kdo má slovo
2. Pokud nechci, nemusím
3. Co je v kruhu, zůstane v kruhu
4. Pravidlo respektu - každý má svou pravdu.
Společně jsme se naučili básničku na svolání do kruhu (v předešlém dni):
KAMARÁD
Kamarád, kamarád, to je ten, koho mám rád,
pomůže mi, poradí, po tváři mě pohladí,
my jsme všichni kamarádi,
a proto se máme rádi.
Žáci diskutovali nad otázkami:
1. Kdo je to kamarád
2. Jak se kamarádi k sobě chovají.
Děti si postupně braly myšku a většinou se každý vyjádřil k položeným dotazům. Vzhledem k prvnímu setkání a účasti žáka se syndromem ADHD byla diskuse sice zajímavá (děti mnohdy vyjádřily velice trefně své pocity), ale byla i velice náročná pro moderátora. Děti cca po 10. minutách se začaly rozptylovat.
Přesto si myslím, že hlavní cíl setkání vyjádřit svůj názor na kamarádství byl splněn. V dalších setkáních je však zapotřebí pracovat na struktuře diskuse (větší klid, dodržování pravidel).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Daňhelová



Založen(a): 7.3.2017
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 30. 09. 2018 18:01:28    Předmět: Citovat

21.9. 2018 - druhé setkání,
Cíl: Znám hlavní vlastnosti kamarádství.

Struktura plánovaná: 15. minut,
Zaměření didakticko-filozofické,
Cílem setkání je, aby se děti vzájemně stmelily v novém kolektivu, vzájemně si pomáhaly a respektovaly jeden druhého,
Diskuse se zúčastnilo 17. dětí (první třída).

Struktura skutečná: 13. minut, děti již v úvodu poznaly druh následné aktivity, díky plyšové myšce Lence. Diskuse probíhala v rámci odpočinkové aktivity ŠD. Děti seděly v kruhu, v úvodu jsme si zopakovaly pravidla diskuse v kruhu, zarecitovaly básničku o Kamarádství. Děti jsem seznámila s debatním tématem: poznat jednotlivé vlastnosti typické pro kamarádství. Postupně si děti předávaly maskota "myšku" a vyjadřovaly své názory na to, kdo je podle nich kamarád, zároveň jsem chtěla, aby uvedly příklad dané vlastnosti, který kamarádství podle nich charakterizuje. Děti uváděly - být na sebe hodný, svěřovat si tajemství, nehádat se, nepodvádět...

Hodnocení: celkově tato diskuse byla klidnější než předešlá. děti se mnohdy vyjadřovaly pěkně (uvádí zajímavé příklady vzhledem k jejich věku). přesto se nám povedlo pozornost udržet pouze cca 10. minut, pak se děti začaly rozptylovat. Celkově si však myslím, že občas diskuse měla prvky filozofování.
V roli moderátora jsem se cítila klidněji, ale je nutné si z mé strany dávat více pozor na to, abych nevstupovala tolik do hovoru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Daňhelová



Založen(a): 7.3.2017
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 03. 10. 2018 08:09:53    Předmět: Citovat

2.10. 2018, třetí setkání,

Cíl:Vím, proč je dobré se bát.

Struktura plánovaná: 15. minut, zaměření - filozofické.
Cílem setkání je, aby se děti dovedly vypořádat se strachem, nestyděly se za své pocity a věděly, že bát se je někdy i přínosné.
Diskuse se zúčastnilo 19. dětí (1. třída). Very Happy

Struktura skutečná: 20. minut,
V úvodu jsme si s dětmi zopakovaly pravidla, která se při diskusi dodržují. Přivítaly jsme myšku Lenku básničkou "Kamarád".
Tentokrát jsem dětem četla v úvodu příběh o strachu z knihy "Ferda a jeho mouchy." Po přečtení příběhu se děti zamyslely nad tím, zda někdy zažily něco podobného jako Ferda a jeho rodina. Postupně se děti zapojovaly a svěřovaly se svými pocity. V této diskusi již někteří i reagovaly na názor svých kamarádů (projevují se prvky filozofování).
Ve druhé polovině jsme s dětmi diskutovaly nad otázkami z knihy:
1. Překonal jsi strach, který jsi měl?
2. Proč je dobré se někdy bát?

Hodnocení: Děti byly schopné se více soustředit a zapojit se do diskuse. Bylo vidět, že téma a příběh je zaujal. Stále si však skáčou do řeči. Někteří se však pěkně doplňovaly a reagovaly na názory svých kamarádů.
Z mé role moderátora stále vidím slabé stránky - nechat děti samostatně hovořit a nevstupovat do diskuse, rychleji tvořit otázky.Surprised
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Daňhelová



Založen(a): 7.3.2017
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 11. 10. 2018 09:18:04    Předmět: Citovat

10.10.2018 čtvrté setkání

Cíl: Poznám rozdíl mezi tím, co je a není "živé"

Struktura plánovaná:
20. minut, žáci třetí a čtvrté třídy - 10 dětí,
zaměření filozofické,
Cílem setkání bylo, aby děti dovedly vyslovit svůj názor. Nebojí se svůj názor vyslovit a popřípadě si ho i obhájit. Děti se učí tvořit otázky k příběhu.

Struktura skutečná:
30. minut,
V úvodu jsme si společně četly příběh z knihy "Nemocnice pro panenky". Děti ze začátku četly sami, střídaly se po jednotlivých odstavcích. Pozornost však byla velice špatná, příběh jsem nakonec dočetla sama.
Pak děti dostaly prostor k tomu, aby sami vytvořily otázky k příběhu.
1. Je Saša kluk nebo holka,
2. Je možné se starat o panenku?
3. Je možné si s hračkami povídat?
4. Jak může být panenka opravdová?
Děti hlasovaly a vybraly společně otázku k diskusi "Jak může být panenka opravdová?"
Myšlenky některých dětí (převážně dvou žáků) byly velice zajímavé. Samotnou mě překvapilo jak dovedou přemýšlet nad daným tématem. Diskuse vykazovala prvky filozofování(je opravdová, protože si to představuji, ale není opravdová, protože neudělá to co chci....).

Hodnocení:
I když čtení příběhu se nám nedařilo, tak diskuse vykazovala prvky filozofování a děti se snažily nad otázkou přemýšlet a vyjadřovat své pocity.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Daňhelová



Založen(a): 7.3.2017
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 15. 10. 2018 09:08:15    Předmět: Citovat

12.10. 2018 páté setkání

Cíl: Vím jak se vyrovnat se strachem.

Struktura plánovaná:
40. minut, žáci první třídy,
zaměření - filozofické,
četba motivačního příběhu - kniha "Ferda a jeho mouchy" , Tajemná postava, strach má velké oči,
Cílem setkání bylo, aby děti dovedly vyslovit své pocity ze strachu a jak se sním vypořádat.

Struktura skutečná:
35. minut,
četba příběhu "Tajemná postava",
položení otázky: Jak jsem se vypořádal/a se strachem,
děti se snažily sami říci a vysvětlit ostatním jak se umí vypořádat se strachem či naopak (kdo jim pomáhá, co jim pomáhá, kdy se jim povedlo se se strachem vypořádat),

Hodnocení:
V úvodu jsem dětem přečetla příběh, který je tentokrát zaujal - pozornost byla dobrá. Pak jsem dětem položila otázku, kterou však některé děti nepochopily, ale odpovídaly na to, čeho se bojí. Proto bylo nutné otázku více objasnit. tentokrát je diskuse poměrně zajímala, debata byla klidná a jen málo se vyrušovalo. Děti mnohdy reagovaly podobně jako jejich kamarádi (od strachu mi pomohla maminka, kamarád, beru si plyšáka...). I ze své strany si myslím, že jsem tentokrát nechala děti mluvit samostatně a do diskuse zasahovala pouze v případě upřesnění otázky, aby debata nevedla jiným směrem. Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Daňhelová



Založen(a): 7.3.2017
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 10. 2018 08:25:19    Předmět: Citovat

23. 10. 2018 šesté setkání

Cíl: Rozvoj komunikačních schopností na dané téma

Struktura plánovaná:
30. minut, žáci první a třetí třídy
zaměření - didakticko - filozofické,
četba motivačního příběhu z knihy "Ferda a jeho mouchy" - Smutek
Cílem setkání tentokrát bylo, aby děti dovedly samostatně vyjádřit myšlenku, jednoduchou krátkou větou na položené otázky.

Struktura skutečná:

čas: 25. minut diskuse + 10. minut četba příběhu "Smutek"
zopakování základních pravidel diskuse v kruhu,
položení otázek:
1. Zažil jsi něco smutného jako Ferda, co tě i rozplakalo,
2. Je ostuda když jsem smutný plakat?
Děti se měly samostatně vyjádřit k dané otázce, tak abych nemusela zasahovat do diskuse. Zároveň jsem je upozornila na možnost vstupovat do diskuse a reagovat tak, na názor svého kamaráda (neskákat však do řeči). Sad

Hodnocení:

Děti s velkým zájmem poslouchaly příběh. Po přečtení příběhu a připomenutí si jednotlivých pravidel diskusního kruhu jsem dětem položila otázku a nastínila jak bude tentokrát diskuse probíhat. Ze začátku vše vypadalo dobře, děti si předávaly myšku Lenku a docela správně se vyjadřovaly. cca po 5. minutách jejich pozornost opadla a již se pouze opakovaly předešlé názory (umřel mi pejsek, uhodil jsem se ...). Děti ztěžka daly dohromady tři slova, věty byly neúplné a později se vyhýbaly tématu.
Diskusi jsem byla nucena ukončit tentokrát dříve a z mého pohledu byla nevydařená. Já jako moderátor jsem zasahovala zpočátku minimálně, ale později byla nutná má účast.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Daňhelová



Založen(a): 7.3.2017
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 12. 11. 2018 10:08:25    Předmět: Citovat

6. 11. 2018 sedmé setkání

Cíl: Rozvoj komunikačních schopností a emočních dovedností

Struktura plánovaná:
30. minut, žáci první a třetí třídy,
zaměření - didaktické, filozofické,
četba motivačního příběhu z knihy "Ferda a jeho mouchy"
Cílem setkání je, aby děti dovedly vyjádřit slovně co nám dělá/udělalo radost či smutek. Zároveň formou dramatizace se učí jednotlivé emoce vyjádřit.

Struktura skutečná:
20. minut + četba příběhu,
Děti po přečtení příběhu vyjadřují své pocity, které při čtení pociťovaly. Vyjadřují se k jednotlivým situacím - radost z oslavy narozenin, nevhodný dárek, který spustil emoce vteku a smutek.
Snaží se vyjádřit a rozlišit radost/štěstí - uvádí i příklady (měl štěstí že má radost ten den...). Na příkladech uvést co nám působí smutek (nemocná maminka, rodiče odjedou, někdo umře...).

Hodnocení:
Děti dobře reagovaly na položené otázky a pěkně se doplňovaly. Debata byla klidná. Z mé strany facilitátora stále vidím chyby při vstupování do diskuse, příliš hodnotím jednotlivé vstupy. Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Daňhelová



Založen(a): 7.3.2017
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 16. 11. 2018 10:27:21    Předmět: Citovat

15.11.2018 osmé setkání

Cíl: Umět pojmenovat a uvést příklady emocí (radost - smutek, dobro - zlo).

Struktura plánovaná:

2 sezení, žáci první, třetí třídy
zaměření - didaktické, filozofické,
četba motivačních příběhů,
Cílem setkání je, aby žáci dovedli vyjádřit svůj názor na určitou emoci. Své názory vyjadřují nejprve individuálně a následně ve skupinové práci zaznamenávají do archů (dle jednotlivých piktogramů) své postřehy. Každý jednotlivec se vyjádří a následně společně ve skupince zaznamenají své příklady.

Struktura skutečná:

3 sezení, žáci první a třetí třídy,
četba příběhů a ukázek z knih, časopisů,
Děti se poté vyjadřovaly k jednotlivým emocím, na první sezení se vyjádřily k radosti - smutku. Další dvě emoce byly s dětmi rozebírány jednotlivě (2 sezení). Následovala práce ve skupinách, kdy děti společně diskutovaly a následně své postřehy zaznamenaly do připravených archů. Na konci celé diskuse jsme opět společně debatovaly nad tím, co skupiny zaznamenaly do archu a vyjadřovaly se k jednotlivým názorům ostatních.

Hodnocení:

Tento způsob filozofování s dětmi byl jak pro mne, tak i pro děti zajímavý. děti si pochvalovaly práci ve skupinkách, dobře reagovaly a bylo vidět že je práce baví. I následná reflexe jejich činnosti byla zajímavá. Celkově se mi tato sezení více líbila a myslím že i dětem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Daňhelová



Založen(a): 7.3.2017
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 28. 11. 2018 09:50:04    Předmět: Citovat

16.11. 2018 deváté setkání

Cíl: Vnímat své jednání a vystupování.

Struktura plánovaná:

20. minut, žáci první třídy
zaměření - filozofické, didaktické,
pomůcky - plyšové hračky "Den plyšových hraček",
Cílem setkání je vžít se do pocitů plyšových hraček (výměna rolí).

Struktura skutečná:

19. minut, žáci první třídy,
Povídání si o plyšových hračkách, které si děti přinesly z domova, děti postupně představily své plyšáky, někteří nám řekly i své příběhy, které se k nim vážou.
Pak se děti pokusily vcítit do plyšových hraček a vyjádřily své názory jak by chtěly, aby se k nim jejich děti chovaly či nechtěly.
Otázka: Kdybych byl/a plyšák, jak bych chtěl/a, aby se se mnou zacházelo.
Cílem diskuse je vcítit se do pocitů plyšových hraček, děti mají na základě této diskuse pochopit, že i hračka si zaslouží pěkné chování - péči.

Hodnocení:
Děti v rámci akce ve škole si přinesly plyšové hračky. Ve školní družině jsem tuto aktivitu využila k filozofování. Velice zajímavá diskuse, děti pěkně reagovaly (neházet s hračkami, hladit je, pořídit jim kamarády, mazlit se s nimi, ukázat jim školu, svá oblíbená místa ....). V této diskusi jsem využila i tabuli a zapisovala jsem klady x zápory, které děti vyjádřily. I když neumí číst, tak barevně byl odlišen klad x zápor. Děti mě sami upozornily co je třeba zapsat a i sami doplňovaly své spolužáky.
V této debatě jsem se asi poprvé cítila jako facilitátor pevná. Smile Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Martina Daňhelová



Založen(a): 7.3.2017
Příspěvky: 10
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 10. 12. 2018 09:10:00    Předmět: Citovat

29. 11. 2018 - desáté setkání

Cíl: Umím vyjádřit svůj názor a vnímám názor kamarádů. Vyjadřuji se tak, aby ostatní děti porozuměly.

Struktura plánovaná:

30. minut, žáci první třídy
zaměření - filozofické,
četba motivačního příběhu z knihy "Ferda v tom zase lítá".
Cílem setkání je, aby se žáci vzájemně respektovali (poslouchali), sami dovedli vyjádřit svou myšlenku - "sním a nebo bdím".

Struktura skutečná:
25. minut, žáci první třídy,
Četba příběhu, vystihnutí hlavní myšlenky.
Otázka: Měl/a jsi někdy nějaký sen, který byl pěkný či strašidelný? Proč na něj stále myslím (chci nebo nechci na něj zapomenout, je to skutečnost či jen sen).
Cílem diskuse je rozlišit skutečnost od snění nočního (sním či bdím). Děti vyprávějí postupně své sny, snaží se rozlišit zda se jedná o sen - přání, či sen - spím. Ostatní děti se zapojují do diskuse a v případě nutnosti pomohou kamarádům s vyjádřením.

Hodnocení:
Děti si sami vytvořily otázku vhodnou k diskusi. Filozofování bylo poměrně klidné, děti se občas vyjádřily k názoru ostatních. Nebylo potřeba je doplňovat a upoutávat jejich pozornost. Někdy však bylo pro ně těžké rozlišit skutečnost - bdění od neskutečného - snění. Právě tady se ostatní děti snažily pomoci. Jako příklad mohu uvést - "probudím se a zdá se mi o tom, že je sobota", "zdá se mi o tom, že mě někdo honí, probudím se upocený", "sním o tom, že se mamka s taťkou vrátí k sobě"..... Na konci diskuse děti přemýšlely o tom, proč se nám zdají sny "protože jsem to zažil, viděla v televizi, moc si to přeji".....
Snažila jsem se dětem nevstupovat do diskuse, ale pouze pokud se odpoutaly od tématu, tak jsem je upozornila. Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign