Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2017/2018 - ZPRÁVY Z PRAXE-SD_Staflova_G_Navojska

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 21. 02. 2018 12:22:24    Předmět: 2017/2018 - ZPRÁVY Z PRAXE-SD_Staflova_G_Navojska Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2017/2018 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Gabriela Návojká



Založen(a): 4.1.2016
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 18. 08. 2018 11:35:32    Předmět: Citovat

6.3.2018
1. Setkání
Počet dětí: 10
Věkové rozmezí: 8-11 let
Časová dotace : 45 minut
Cíl setkání : seznámení se se skupinou, tvorba vlastních pravidel pro kroužek, představení kroužku fil. Pro děti
Struktura setkání
Plánovaná
Přivítání se s dětmi a představení se - 3 minuty
Vysvětlení co je kroužek fil. Pro děti a co od kroužku mohou očekávat - 12minut
Děti se představí jmény a vytvoříme společně pravidla 15minut
Co jsou fil. Otázky jak se tvoří a co vše za ně považovat 6 minut
Výběr otázek za společné kooperace 4minuty
Vyrábění jmenovky 3 minuty
Rozloučení se 2 minuty
Skutečná
Přivítání dětí a představení se 3 minuty
Vysvětlit dětem co je to kroužek filozofie pro děti a co mohou očekávat 12 minut
Děti se představí a vytvoří si jmenovky 8 minut
Vytváření vlastních pravidel které budeme na kroužku dodržovat 12 minut
Vysvětlit dětem co jsou to fil. Otázky, jak se tvoří a jak je správně zformulovat 7 minut
Rozloučení se a shrnutí požadavků 3 minuty

- V družině jsem dostala děti různé vékové kategorie i celkově odlišné, hned napoprvé děti očekávaly źabavu a hry a byly neukázněné, ale po stanovení pravidel se vše srovnalo. Ve sskupině jsem měla pár dětí které opravdu dokáží nad otázkami přemýšlet do hloubky a aktivně se zapojily i do mého výkladu a i na základě toho zbytek skupiny pochopil co vlastne od kroužku mohou očekávat a jak se mají zapojit
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Gabriela Návojká



Založen(a): 4.1.2016
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 29. 08. 2018 09:37:12    Předmět: Citovat

8.3
2. setkání
počet dětí : 14
věkové rozmezí: 8-11 let
časová dotace: 60 minut
Cíl setkání: zjistit co si děti pamatují z předchozího setkání, děti samy představí téma fil. pro děti a jejich pravidla
Struktura setkání
1. Přivítání se s dětmi, zopakování si jmen při míčové hře 5 minut
2. Rekapitulace minulého setkání a jejich očekávání v dnešní hodině 10 minut
3.Děti svými slovy zkusí představit téma fil. pro děti, aby bylo srozumitelné i novým členům a zopakují pravidla 20 minut
4. Téma- identita- hra se jmény a význam jmen dětí 15 minut
Rozloučení



Dnešní setkání bylo spíše o opakování pravidel a celkových požadavků, vzhledem k nárůstu asi 4 dětí. Děti vzhledem krátkého intervalu mezi setkáními si dobře pamatovaly vše. Téma vlastní identity je bavila obzvláště kvůli zjišťování si významu jmen a bavení se o jménech i v rámci filozofie např. Byli by jsme to stále my i s jiným jménem?
Záleží hodně na výběru jména? atd.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Gabriela Návojká



Založen(a): 4.1.2016
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 29. 08. 2018 09:58:30    Předmět: Citovat

13.3
3. setkání
cíl setkání: Reflexe předchozích dvou setkání a na jejich základě první fil. otázky , přiblížení náboženských tématů a jak je dětí vnímají
1. Přivítání se s dětmi zopakování pravidel, kvůli kázni 5minut
2.Téma vlastní identity- Žijeme v realitě nebo ve snu? 20minut
3. Aktivita vnímání věcí - téma odlišnost 15minut
4.Odlišnost- náboženství co o něm děti ví a co ví o Bibli 10minut
5. Výběr tématu Noemova archa 5 minut
Rozloučení


V předchozím setkání jsme rozvinuli téma identity a tvoření fil. otázek, na základě tvoření otázek jeden klučina vznesl otázku, zda Žijeme v realitě nebo ve snu? Na tuto otázku jsme poté diskutovali.
Aktivita vnímání věcí spočívala v porovnávání věcí ve třídě, které jsou zdánlivě nebo úplně stejné. Po dohrání jsem dětem chtěla ukázat, že každý jsme jiný, ale máme i tak něco společného.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Gabriela Návojká



Založen(a): 4.1.2016
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 29. 08. 2018 10:08:48    Předmět: Citovat

22.3
5. setkání
Cíl setkání: Děti si dokáží spojit Velikonoce s kestřanským svátkem. rozvíjení vztahu k náboženským tématům
1.Přivítání se s dětmi a organizace hodiny 5 minut
2.Téma Velikonoce a jak je děti vnímají 15 minut
3.Jaké další svátky se pojí s křesťanstvím 15 minut
4.výroba beránků na Velikonoční jarmark 20 minut
Rozloučení se



Ve družině jsem byla požádána zda by děti mohly vyrobit něco na blížící se jarmark, tudíž jsem na poslední chvíli měnila téma. Děti měly velkou potřebu mluvit o Velikonocích a co dělají a co dělají na Vánoce atd. Našla jsem dětem krátký příběh o Velikonocích a převážně jsme bavily jen o svátcích.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Gabriela Návojká



Založen(a): 4.1.2016
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 29. 08. 2018 10:21:31    Předmět: Citovat

15.3
4. setkání
Cíl setkání: Ukázat dětem, že skrze biblické příběhy lze najít skrytý význam, rozvoj kreativního myšlení
1. Přivítání se s dětmi a představení tématu a plán setkání 10 minut
2. Hra : kruh důvěry 5 minut
3.Čtení příběhu Noemova archa 5 minut
4. Diskuze, jak děti rozuměly příběhu a zda v něm dokáží vidět existenciální téma - bezpečí a nebezpečí v jejich životě 15 minut
4. Samostatná práce - výkres, co bych si vzal sebou na archu 10 minut
5. Ukázka výkresů a jejich reflexe 10 minut
Rozloučení se




Z dnešního setkání byly děti nadšené příběh o Noemově arše je velmi nadchl a dokázaly i skvěle diskutovat na téma o bezpečí a nebezpečí o tom jak se asi zvířata cítila a jaký to vlastně všechno mělo význam tudíž vysvětlení existenciálního tématu ( téma týkající se běžného života) jim bylo i blízké.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Gabriela Návojká



Založen(a): 4.1.2016
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 05. 09. 2018 21:05:08    Předmět: Citovat

10.4
6. setkání
cíl setkání: Zapojení dětí do diskuze
Přivítání se s dětmi
Hra na postřeh a zopakování si pravidel kroužku 10minut
Povídání si o jarních prázdninách a o tom jaké držely zvyky o Velikonocích 15 minut
Aktivita: definice pojmů, dobro a zlo x dobré a špatné 10 minut
Diskuze: rozvinutí předchozího tématu dobro a zlo 15 minut
Shrnutí setkání a rozloučení se




Po dlouhé pauze bylo na místě zopakování si pravidel, jelikož děti byly moc energické. Nejvíce si chtěly povídat o Velikonocích a tudíž jsem musela povídání si nejvíce řídit. S dětmi jsem zkusila cvičení na téma dobré a zlé a za jeho pomocí jsme si stanovily kritéria pro rozlišení v našem případě dobrého a špatného. Během diskuze byly děti celkem dost aktivní a téma je zajímalo padaly i zajímavé otázky např. Může dobrý člověk, dělat špatné (zlé věci) aniž by byl zlý? Nebo Dokážeme ovlivnit jestli budeme hodní?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Gabriela Návojká



Založen(a): 4.1.2016
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 05. 09. 2018 21:24:44    Předmět: Citovat

12.4
7. setkání
Cíl setkání: rozvoj kreativního myšlení zvládnutí relaxace, prohloubení tématu žalmy
Přivítání se s dětmi
Téma žalmy: poezie života 20 minut
Diskuze na téma žalmy 10 minut
Meditace: pozorování okolí 10 minut
Rozloučení se a zadání úkolu na příště





Na základě zpracované práce na téma žalmy jsme je uzpůsobila, tak aby je pochopily i mladší děti a ukázat jim, že i s nimi se setkáváme v běžném životě a jakou roli mohou hrát. Na základě tématu z minulého setkání jsme se opět s dětmi dotkly tématu hezké a ošklivé např. Zda i smutné žalmy mohou být krásné? atd. Děti jsem poté vzala na školní plac kde jsme na trávníku tiše seděly a vnímaly přírodu kolem nás. Holčičky to zvládaly perfektně, ale kluci byli živější. Na další setkání dostaly děti za úkol vymyslet svůj žalm.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Gabriela Návojká



Založen(a): 4.1.2016
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 05. 09. 2018 21:42:00    Předmět: Citovat

17.4
8. setkání
cíl setkání: děti jsou schopny lépe formulovat fil. otázky
Přivítání se s dětmi a reflexe úkolu 5 minut
Představení vlastní básničky a povídání si o tom jak jsme se u těchto úkolů cítily 25 minut
Aktivita: vyjadřování pocitů (pantomima) 10 minut
Vymýšlení otázek na téma pocity a emoce (sepsání otázek) 10 minut
Rozloučení se




Básničky dětí byly opravdu povedené ne každé úkol splnilo, ale dala jsem jim možnost do příště. Děti byly celkem živé i vzhledem k tomu že měly dost prostoru se vypovídat a hra pantomima je více rozbouřila. Vymýšlení otázek a jejich správná formulace byla složitější.
Jak poznáme, že jsme šťastní? Můžeme nějak ovlivnit jak se cítíme? Podle čeho se nám mění nálada?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Gabriela Návojká



Založen(a): 4.1.2016
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 06. 09. 2018 17:26:14    Předmět: Citovat

26.4
9. setkání
Cíl: Děti poznají rozdíl mezi filozofickou a nefilozofickou otázkou

Přivítání se
Hra: živé pexeso 15 minut
Zopakování a vypsání otázek z posledního setkání 15 minut
Na každé z vybraných otázek se snažíme najít doplňující otázky a postupně vybere otázku, které se budeme věnovat 20 minut
Shrnutí setkání a rozloučení se



Na předchozím setkání jsme se s dětmi dotkly tématu emoce pro jeho zopakování jsme si zahrály na začátek živé pexeso s emocemi. A zopakovaly jsme otázky z minula a na základě toho se dětem nejvíce líbila otázka Jak poznáme, že jsme šťastní? Prvně jsme si stanovily nějaká kritéria jak vypadá štěstí a potom zkoušely najít doplňující otázky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Gabriela Návojká



Založen(a): 4.1.2016
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 06. 09. 2018 17:43:06    Předmět: Citovat

8.5
10. setkání
Cíl: Rozvoj tvořivého myšlení


Přivítání se a plán dnešního setkání
Povídání si s dětmi o tom jak hodnotí kroužek a reflexe vlastních výkonů 20 minut
Hra na facilitátora na libovolné filozofické téma 15 minut
Reflexe hry 10 minut
Rozloučení se



Děti kroužek velmi bavil i přes to, že byl řízený a ony si nemohly hrát jak chtěly, jedna z nevýhod kroužku byla, že nemohou používat telefony a musí dávat pozor. Hra na facilitátora se moc nevyvedla, protože děti nebyly schopny sami najít vhodné téma a vymýšlely blbosti. Ale i tak padaly zajímavé otázky např. Podle čeho si vybíráme své kamarády? A je důležité mít hodně přátel? A může váš kamarád mít jiní kamarády? Nebo mě od jednoho klučiny dostala otázka jak by Existoval svět, kde by nebyla žádná pravidla a jak by to vlastně vypadalo.
Samotnou mě mrzelo, že jsem s dětmi nestihla více témat z bible a nedostala se s dětmi pořádně do hlubších diskuzí, ale osobně si myslím, že děti dokázaly vidět rozdíl v otázkách a snad je někdy v budoucnu i využijí aspoň k zamyšlení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Gabriela Návojká



Založen(a): 4.1.2016
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 06. 09. 2018 17:46:52    Předmět: Citovat

8.5
10. setkání
Cíl: Rozvoj tvořivého myšlení


Přivítání se a plán dnešního setkání
Povídání si s dětmi o tom jak hodnotí kroužek a reflexe vlastních výkonů 20 minut
Hra na facilitátora na libovolné filozofické téma 15 minut
Reflexe hry 10 minut
Rozloučení se



Děti kroužek velmi bavil i přes to, že byl řízený a ony si nemohly hrát jak chtěly, jedna z nevýhod kroužku byla, že nemohou používat telefony a musí dávat pozor. Hra na facilitátora se moc nevyvedla, protože děti nebyly schopny sami najít vhodné téma a vymýšlely blbosti. Ale i tak padaly zajímavé otázky např. Podle čeho si vybíráme své kamarády? A je důležité mít hodně přátel? A může váš kamarád mít jiní kamarády? Nebo mě od jednoho klučiny dostala otázka jak by Existoval svět, kde by nebyla žádná pravidla a jak by to vlastně vypadalo.
Samotnou mě mrzelo, že jsem s dětmi nestihla více témat z bible a nedostala se s dětmi pořádně do hlubších diskuzí, ale osobně si myslím, že děti dokázaly vidět rozdíl v otázkách a snad je někdy v budoucnu i využijí aspoň k zamyšlení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign