Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor(ka) |
Zpráva |
Ríša Macků
Založen(a): 3.2.2007 Příspěvky: 401 Město: Č. Budějovice CZ
|
Zaslal(a): 03. 02. 2016 20:55:42 Předmět: 2015/2016 - ZPRÁVY Z PRAXE-DDM_Chlum_u_T_Charvatova_M |
|
|
Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:
- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.
Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.
Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.
V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2015/2016 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.
PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA) |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 13. 03. 2016 20:50:43 Předmět: Praxe: Filzsofie pro děti |
|
|
Datum a hodina: 5.2. 2016 Hodina č. 1
Cíl: Seznámení účastníků a seznámení s programem Filozofie pro děti
Struktura setkání plánovaná:časová dotace 40 minut,
seznámení se navzájem a s programem,
informace o smyslu programu a počet setkání,
příprava zkušebních otázek na téma " Co je opravdové",
první setkání bráno jako seznámení dětí mezi sebou a s aktivitou a mé osobní seznámení s individuálními dětskými osobnostmi
Struktura setkání skutečná: časová dotace 40 minut,
Na začátek jsem požádala děti o posazení se do kruhu
Přestavila jsem se a podala o sobě základní info a o to samé jsem požádala zbytek skupiny
Poté jsem děti seznámila s funkcí kurzu "Filozofie pro děti", děti projevovali nadšení
Pro upřesnění průběhu hodin, jsem navrhla zkušební otázky pro představu, jak by měla diskuze a hodina probíhat
Otázky položené na téma: Co je opravdové?
1. Když s vám něco zdá ve snu, je to opravdové?
2. Když se něčeho bojíte, je to opravdové,
3. Když si hrajete se svojí panenkou, je vaše panenka opravdická?
4. Když si hrajete na doktora, jste opravdu doktor?
5. Když vyrábíte dort s písku, je ten dort opravdový?
6. Je Santa Claus opravdový?
7. Je Ježíšek opravdový?
Děti se předháněly ve správnosti odpovědí, nebraly ohled na ostatní
Diskuze na položené téma se velmi často odkláněla, snaha o usměrnění na zadané téma
U slova byly hlavně děti se silnou osobností
Co se dařilo co ne:
Vzájemné seznámení proběhlo bez problémů
Při pokládání otázek děti neustále měly potřebu sdělovat své prvotní dojmy bez ohledu na ostatní, průběh diskuze byl v některých chvílích nepřehledný, někdy veden silnějšími osobnostmi skupiny
Nedostávali jsme se tématu do hloubky
Díky této hodině jsem se z velké části zorientovala ve struktuře skupiny a díky tomu jsem se mohla lépe připravit na další setkání |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 14. 03. 2016 21:15:46 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti |
|
|
Datum: 12.2. Hodina č. 2
Cíl setkání: umět naslouchat a respektování pravidel
Struktura setkání (plánovaná): časová dotace 30 minut
- přečtení příběhu Saša a Markétka, číst bude ten, kdo bude mít zájem
- výběr otázky, určení pravidel, kdo bude mít slovo
- diskuze na vybranou otázku, možnost zapisování odpovědí
- setkání zakončit hrou
Struktura setkání (skutečná): časová dotace 30minut
- přivítání se, posazení do kruhu, každé z dětí dostane papír a psací potřeby
- ke čtení připraven krátký příběh ze Saši a Markétky
- ujištění, zda všichni ví, o čen příběh byl
- otázka zadaná mnou, zda jsou panenky opravdové?
- děti měly problém s dodržováním pravidel, měli tendenci mluvit, kdy chtěly, bez ohledu na jiné děti, potřebovaly sdělovat své dojmy hned, i přes možnost poznamenání svých myšlenek
- málo se soustředily na odpovědi ostatních
- na závěr hra " Tichá pošta"
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo: Cíl nebyl zcela naplněn, vzhledem k tomu, že kurz probíhá v pátečních pozdních hodinách, je na dětech vidět únava, jde hůře udržovat jejich pozornost. Prvotní plánem bylo vést kurz bez příkazů, ale i tak bylo důležité nastavit základní pravidla, jako je např. hlásit se, pokud mám co říct a neskákat ostatním do řeči. To byl pro děti velký problém. Také bylo potřeba neustále rekapitulovat to, co jaké dítě řeklo, abych se mohla ujistit, že si děti naslouchají |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 17. 03. 2016 16:57:51 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti |
|
|
Datum:19. 2. 2016 Hodina: 3
Cíl setkání: naučit se naslouchat, respektování ostatních, tvořivé myšlení
Struktura setkání (plánované): příběh Saša a Markétka, edice: prevence proti násilí
- výběr otázek
- diskuze na vybrané téma
- kdo bude mít zájem může své myšlenky zaznamenávat
- zakončení hodiny hrou
- časová dotace: 30 minut
Struktura setkání (skutečná): čas: 40 minut
- děti se hned v úvodu tohoto setkání ptaly, k čemu jim naše povídání je dobré, co z toho mají?
- přečtení příběhu, číst může, kdo má zájem
- krátký a stručný rozbor příběhu
- otázka vybraná mnou " Co je to šikana?"
- děti si ujasňují význam slova, uvědomují si, že i ony se se šikanou již setkaly, hlavně ze strany šikanujících
- snaží si uvědomit a zdůvodnit, proč se chovaly v dané situaci tak, jak se chovaly
- registruji, že děti se hlásí, neskáčou si do řeči a berou na sebe větší ohledy
- hra z pracovního sešitu: aktivita Řeč rukou
Co se podařilo a nepodařilo, před čím chci varovat ostatní:
- děti mají velký zájem o hry, proto se je snažím využívat jako odměny za "filozofování"
- po třetím setkání jde znát lepší chování všech účastníků, děti jsou k sobě ohleduplnější, více se poslouchají
- neodbíhají tolik od tématu
- jsou otevřenější i ke mě
- začínají se zajímat o výhody a důvody tohoto kurzu |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 20. 03. 2016 11:31:09 Předmět: Praxe. Filozofie pro děti |
|
|
Hodina: 4 Datum: 26.2. 2016
Cíl setkání: zamyšlení se nad hodnotou peněz
Struktura setkání (plánovaná): časová dotace: 40 minut
- přivítání se, kdo chce, může si vzít tužku a papír
- přečtení příběhu Blanka a Jirka z pracovního sešitu
- příběh čtu já
- rekapitulace příběhu, jestli všichni ví, o čem příběh byl
- položení předem vybraných otázek na téma peníze
- diskuze na téma hodnoty peněz
- na závěr hra pantomima
- toto setkání by mělo vést k uvědomění si hodnoty peněz
Cíl setkání (skutečný): časová dotace: 40 minut
- na začátku setkání se opět objevuje u starších dětí malá neochota spolupracovat, u mladších jde vidět nadšení
- přečtený předem vybraný příběh
-poté položení otázek :
1. Potřebujeme peníze k životu?
2. Co všechno můžeme dělat bez peněz?
3. Jak můžeme peníze získat?
4. Odkud peníze pocházejí?
5. Jsou nějaké věci důležitější než peníze?
- otázky děti zaujaly
- nové názory na sebe navazují
- u některých dětí se již objevuje kritické myšlení - posuzování důvodů, zdůvodňují své myšlenky
- u všech dětí názor, že pro ně jsou nejdůležitější rodiče a domácí mazlíčci, než peníze
- na závěr hra pantomima děti potěšila
Co se podařilo, co se naopak nepodařilo: Ze začátku to vypadalo, že setkání nepůjde snadno, ale nakonec z toho vyšla povedená diskuze. Děti zaujalo téma, nebály se u otázek více přemýšlet, neříkaly hned první myšlenku, co je napadla, zamýšlely se nad svým názorem. Tato hodina byla pro mě zatím nejpříjemnější, myslím že záměr hodiny byl splněn. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 25. 03. 2016 13:42:58 Předmět: Praxe. Filozofie pro děti |
|
|
Datum: 4.3.2016, setkání: 5
Cíl setkání: pravidla, seznámení se s pravidly
Struktura setkání (plánovaná):
- na začátek hra na kouzelníka
- seznámení se s pravidly (já jsem kouzelník, mám hůlku a na koho ukážu a řeknu " Ať je z tebe ... např. had", ten začne napodobovat hada (plazení, syčení)
- poté si vezme každý papír a bude zaznamenávat své myšlenky a odpovědi
- Položení otázek- 1. Když přecházíte přes ulici, platí pro vás nějaká pravidla?
2. Když se vracíte domů, platí pro vás nějaká pravidla?
3. Když jdete k někomu na návštěvu, platí pro vás nějaká pravidla?
4. Když jdete plavat, platí pro vás nějaká pravidla?
5. Když mluvíte, platí pro vás nějaká pravidla?
6. Když přemýšlíte, platí pro vás nějaká pravidla?
Struktura setkání (skutečná):
- hra na začátek všechny děti bavila, neustále mě přemlouvaly, abychom ve hře pokračovaly
- poté snaha o nenápadné vnuknutí otázky, co jsou to vlastně pravidla, kde se ve hře objevila
- položení šesti připravených otázek, poté povídání si, kde všude jsou pravidla
- položila jsem otázku zda je rozdíl mezi pravidlem a zákonem
- děti už si zvyklé na pokládání otázek, jsou více odvážné v odpovědích, nebojí se říci svůj názor
Co se podařilo a co se naopak nepodařilo: jako na každém našem pátečním pozdějším setkání je znát, že děti už jsou unavené, raději by hrály nějaké hry, jejich pozornost je těžko udržitelná, ale i přesto se zapojují do diskuze, i když u některých jde jen o sdělení nějakého svého zážitku |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 31. 03. 2016 18:39:35 Předmět: |
|
|
Datum: 18.3.2016 Setkání: 6 časová dotace: 40minut
Cíl setkání: diskuze na téma "být příliš malý", zamyšlení se, na co jsme ještě malí nebo na co už jsme velcí
Struktura setkání (plánovaná):
- přivítáni se s dětmi
- každý si vezme papír a psací potřeby, děti si mohou půjčit i pastelky, pokud si budou chtít své myšlenky nakreslit
- položení otázek na téma "Být příliš malý"
-Otázky : Cítí se děti být malými nebo velkými?
Jste příliš malí, abyste mohli letět sami letadlem,
abyste mohli mít kamaráda nebo kamarádku
abyste mohli vymyslet něco, co ještě nikdo jiný nevymyslel
abyste si mohli vzít dovolenou
abyste mohli vyprávět příběh
- Na závěr aktivita "Pokračování příběhu"- začnu vyprávět příběh, naznačím všechny postavy a to, jak by mohl příběh pokračovat a poté nechám děti, aby příběh dovyprávěli podle své fantazie. Děti si mohou navzájem pomáhat.
Struktura setkání (skutečná):
- hned v úvodu položení otázky, zda se děti cítí být malými nebo velkými
-každé z dětí sdělilo svou zkušenost, kdy se k nim rodiče chovali jako k malým dětem
- u všech převládá pocit, že jsou už velcí
- položení připravených otázek
- až u těch otázek si děti uvědomují, že jsou stále ještě věci, na které jsou malí
- některé děti si přiznávají, že je baví být občas malými a starost rodičů jim vlastně nevadí, spíše naopak
- na závěr vytvoření vlastní pohádky, kdy děti spojily několik pohádek dohromady
Co se podařilo a co se naopak nepodařilo: téma děti bavilo, mohly sdělit sdělit své názory na to, jak vidí svou dětskou dospělost, většinou spolu všichni souhlasily a shodovaly se v podobných zkušenostech. Zda byl cíl naplněn nemohu s jistotou říci. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 18. 04. 2016 18:19:06 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti |
|
|
Datum: 1.4.2016 Setkání: 7 Časová dotace: 40minut
Cíl setkání: téma stydět se
Struktura setkání (plánovaná):
- pozdravit se s dětmi
- opět připraven papír a psací potřeby
- položení předem připravených otázek na tem stydět se
- 1. Kdybyste upadli na ulici, styděli byste se,
- 2. Kdybyste vyzradili tajemství kamaráda, styděli byste se?
- 3. Kdybyste si cucali palec a viděl vás spolužák, styděli byste se?
- 4. Kdyby na vás někdo křičel před lidmi, styděli byste se?
- 5. Kdybyste přišli pozdě do školy pozdě, styděli byste se?
- Kdybyste měli špinavé oblečení, styděli byste se?
-téma jsem vybrala záměrně, protože probíhají přípravy na školní vystoupení a děti neustále mluví o nervozitě a studu
Struktura setkání (skutečná):
- diskuze na připravené téma
- položení otázek viz: výše
- překvapení u jedné z dívek, která na všechny položené otázky odpovídala záporně, pouze u otázky č. 3 odpověděla, že by se stzděla
- oproti tomu ostatní odpovídali kladně a právě otázka č. 3 byla jediná, kdy by se nestyděli
- dalším překvapením pro mě bylo, když se všichni shodli, že je pro ně největší ostuda špinavé oblečení, tedy až na zmiňovanou dívku
Co se podařilo a co ne: Do diskuze se zapojovaly všechny dívky, trochu mě překvapily některé reakce a proto jsem se pokusila o nepatrné rozladění dívek tím, že jsem se jim snažila oponovat, ale dívky byly o svých odpovědích a názorech pevně přesvědčeny a neustoupily od nich. Z tohoto setkání si odnáším pocit, že se děti nesnažily podívat na zadanou věc z jiného úhlu pohledu |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 19. 04. 2016 17:55:45 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti |
|
|
Datum? 8.4.2016 Setkání: 8 Časová dotace: 40 minut
Cíl setkání: dobrý člověk, podpořit děti k většímu zamyšlení nad svými názory
Struktura setkání (plánovaná):
- na začátek aktivita, jak gesty napodobit zlého nebo hodného člověka
- povídání si, podle čeho děti poznají, že je někdo dobrý člověk
- prohloubit jejich odpovědi na dané téma
Struktura setkání (skutečná):
- na toto setkání přišel malý počet dětí, především chyběly ty starší, kvůli školní akci
- i tak zařazení plánované aktivity
- položení zadaného tématu, slova se ujímá nejstarší dívka skupiny, která jinak nepatří mezi nejaktivnější, přebírá organizaci diskuze, rozhodnu se nechat dívku v této činnosti
- ostatní děti dívku respektují,spolupracují, své názory více vyjadřují
- pokouším se během diskuze dětem navrhnout jiný pohled na danou situaci nebo řešený problém
Co se podařilo a co ne: kvůli absenci straších dívek se děti mladší děti začaly více vyjadřovat, nebály se mluvit
- od posledního setkání jsem začala pozorovat, že děti si začínají stát za svým názorem a přestávají připouštět názor jiný, jakoby dostaly pocit sebejistoty a sebedůvěry ve svém smýšlení
- na dalším setkání se soustředím více na rozmlouvání jejich názoru |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 02. 05. 2016 17:26:12 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti |
|
|
Datum: 15.4.2016 Setkání: 9 Časová dotace: 30 minut
Cíl setkání: vyvozování, posuzování
Struktura setkání (plánovaná):
- protože se blíží datum veřejné školní akce a také závěr prvního kurzu Filozofie pro děti,rozhodla jsem se vytvořit koláž z dětmi popsaných papíru s jejich poznámkami, které od začátku kurzu sbírám
- poté položení tématu " co říká mé tělo"
- ukazuji dětem různé pozice těla ( shrbená záda, sezení v koutě, skloněná hlava, skřížené nohy)
- děti své postřehy zapisují, poté si o nich budeme povídat
Struktura setkání (skutečná):
-na začátek děti seznámím s plánem vytvoření koláže
- děti si vezmou papíry a zapisují své odpovědi
-děti se více snaží, aby neměly pravopisné chyby a o pěkné písmo
-při čtení odpovědí mě zaujme jedna z dívek, její odpovědi jsou jiné než u ostatních, snaží se více zamýšlet nad důvody
Co se podařilo a co naopak ne: Děti se po předložení mého plánu více snažily, hlavně na tom a jak co napíší. Milé překvapení, že jedné z dívek něco naše setkání dalo |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 02. 05. 2016 17:40:21 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti |
|
|
Datum: 22.4.2016 Hodina: 10 Časová dotace: 60 minut
Cíl setkání: Společné vytvoření koláže
Struktura setkání (plánovaná):
- tato hodina zaměřena hlavně na tvorbu koláže
- povídání si bez zadaného tématu, náhodně zvolené
Struktura setkání (skutečná):
- na setkání jsem přinesla pastelky, fixy, nůžky, velké archy čtvrtek, lepidlo a lepící pásky, papíry
- při tvorbě jsme si s dětmi povídaly o celkových dojmech z celého kurzu
- děti se nebály mluvit a říkat i negativní názory
- další témata se točila kolem zážitků z víkendů
Co se podařilo a co se naopak nepodařilo: Děti vytváření koláže bavilo, více se rozpovídaly, prohlížely i všechny nasbírané papíry, které popsaly a pročítaly zapsané myšlenky ostatních dětí |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 23. 07. 2016 11:06:28 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti LS |
|
|
Datum: 29.4. Setkání: 11 (1. LS) Časová dotace: 30minut
Cíl: společná reflexe filozofování
Struktura setkání (plánovaná):
- setkání zaměřené na shrnutí dosavadních setkání
- sebereflexe všech zúčastněných, včetně mé
Struktura setkání skutečná:
- na začátek hodiny jsem dětě nastínila svůj záměr na dnešní setkání
-první jsem sebereflexi udělala já, aby děti chápaly, co je sebereflexe
- živá debata zaměřená na vztahy mezi děvčaty
Co se podařilo, co ne: U sebe jsem zaznamenala mnoho věcí na zlepšení, hlavně má mluva a její forma. Děti spíše než aby ohodnotily samy sebe, zda jim něco tento kurz dal, hodnotily ostatní a jejich vztahy
Naposledy upravil Michaela Charvátová dne 23. 07. 2016 12:01:04, celkově upraveno 1 krát. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 23. 07. 2016 11:59:49 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti LS |
|
|
Datum: 6.5. Hodina: 12 (2 LS) Časová dotace: 30 min
Cíl setkání: debata na téma být krásný
Struktura setkání (plánovaná):
- zadat téma
- Pro každého otázky: 1. Osoba, která je podle nich krásná
2. Zda si o sobě myslí, že jsou krásné
3. Pro koho si myslí, že jsou krásné
Struktura setkání (skutečná):
-u první otázky dívky jmenovaly známé osobnosti, hlavně herečky a zpěvačky, tedy žádné muže
- u další otázky pouze jedna z dívek přiznala, že si myslí, že je hezká, ostatní se styděla o sobě pěkně mluvit a upozorňovala na své nedostatky
- u poslední otázky pár dívek odpovědělo, že pro rodiče jsou krásné, ostatní se spíše zaměřovala na chlapce
Co se podařilo a co ne: u tohoto tématu se děti zaměřily na to, jak kdo vypadá, krása se podle nich týká především zjevu, jaký je člověk navenek, něco jako vnitřní krása jim zatím nic neříká |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 23. 07. 2016 12:43:48 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti LS |
|
|
Datum: 13.5. Hodina: 13 (3 LS) Časová dotace: 30 min
Cíl: sebekritika
Struktura setkání (plánovaná):
- na začátek zadat úkol: každý napíše na papír dvě jména ze skupiny, o kom si myslí, že je mu- nejvíce podobný
- nejméně podobný
- diskuze na různé možnosti podoby (vzhled, povaha, chování,...)
Struktura setkání (skutečná)
-zadání tématu
- děti téma zaujalo, u nejvíce podobných osob psaly své kamarády, se kterými se ve skupinách více kamarádí, zaměřovaly se tedy na povahu
- u dětí nejméně podobných skoro všichni psaly vzhledově odlišné děti, barva vlasů, výška, zde se zaměřily na fyzickou podobu
Co se dařilo a co ne: záměrem hodiny bylo, aby si děti uvědomily i jiné možnosti, jak vnímat druhého člověka |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 23. 07. 2016 13:20:41 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti LS |
|
|
Datum: 20.5. Hodina: 14 (4 LS) Časová dotace: 30 minut
Cíl: Povídání si na téma "Čím bych chtěla být"
Struktura plánovaná:
- zadání téma: Co bych chtěla dělat až budu velká
- během diskuze dětem rozdám papíry a pastelky
- děti budou mít za úkol kresbou vyjádřit, čím by chtěly být
- úvaha nad tím, co vše musí udělat pro to, aby svého záměru dosáhly
Struktura skutečná:
- přidělení úkolu
- některé dívky potřebovaly radu, jak mají svou plánovanou profesi nakreslit
- dívky mě mile překvapily, čekala jsem, že by chtěly být hlavně herečkou nebo princeznou
- nejčastěji uváděly učitelku, nejzajímavější pro mě bylo, že jedna dívka by chtěla být cukrářkou a jedna dokonce spisovatelkou
Co se podařilo a co ne: u tohoto setkání mě zajímalo, zda si dívky uvědomují, co vše musí udělat pro to, aby dosáhly svých cílů |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 23. 07. 2016 13:39:07 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti LS |
|
|
Datum: 27.5. Hodina: 15 (5 LS) Časová dotace: 30 minut
Cíl: odpovědnost a důvěra
Struktura setkání plánovaná:
- na začátek hra, ve které se utvoří dvojice, jedno z dětí si zaváže oči a druhé ho musí pomocí slovních rad dostat do daného cíle přes připravené překážky
- poté diskuze, zda ví co je to odpovědnost a co důvěra
Struktura setkání skutečná:
- příprava třídy pro hru
- seznámení dětí s pravidly
- děti si navzájem do hry zasahovaly
- hra doplněna o to, kdo dříve navede svého kamaráda k cíli
- u některých dívek se objevuje soutěživost, hra bez výhry pro ně není dost zajímavá
- na konci děti mely za úkol popsat co je odpovědnost a důvěra
Co se podařilo a co ne: Hra byla původně zaměřena na to, aby si děti uvědomovali cíle setkání, ovšem je spíše než smysl hry, zajímalo vítězství ve hře |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 25. 07. 2016 13:05:28 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti LS |
|
|
Datum: 3.6. Setkání: 16 (6 LS) Časová dotace: 30 minut
Cíl: zamyšlení se nad slovem "vítězství"
Struktura plánovaná:
-každé dítě napíše na papír, v jakých oblastech můžeme vyhrávat
-poté se anonymní návrhy vloží do sáčku a dětí si odpovědi vylosují
-u vylosovaných vítězných oblastech určí, jaká je v nich výhra
-povídání si o tom, zda je vítězství a prohra důležitá
Struktura skutečná:
-během úkolu děti diskutovaly o tom, kde všude mohou vítězit, navzájem si sdělovaly své myšlenky a nebály se vítězství hledat i jiných směrech, než herních
- poté jsem dětem řekla důvod tohoto tématu, že to byla reakce na předešlé setkání
- diskuze na téma vítězství a prohry, všechny děti se shodly, že prohrávat umí
- jedna dívka dokonce poznamenala,že prohra ji nutí k další hře, dokud nezvítězí
Co se podařilo a co ne: záměrem bylo, aby děti nehledaly ve všem soutěž o první místo, což se úplně nepodařilo, protože i v tomto úkolu se předháněly v tom, kdo najde lepší odpověď |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 25. 07. 2016 13:30:31 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti LS |
|
|
Datum: 10.6. Setkání 17 (7 LS) Časová dotace: 30 minut
Cíl: vcítění se
Struktura plánovaná:
- hra, kdy děti si vylosují typy lidí napsané na papírkách
- poté dostanou za úkol říct, co se musí stát, aby těmi lidmi mohli být a jak si myslí, že vnímají své okolí a proč ho tak vnímají, co by jim vadilo a co by naopak měli rádi
- na lístečkách bude: sportovec, učitel, babička, prodavač, doktor, handicapovaný, zpěvák, hajný, maminka, neoblíbený spolužák
Struktura skutečná:
- realizace hry
- děti potřebovaly pomoc, nebyly si jisté, zda dobře chápou zadání, zpočátku ostych, později si skupina navzájem pomáhala
- při popisování osob si děti pomáhali lidmi, kteří jsou skuteční a které ony osobně znají
Co se podařilo a co ne: děti potřebují k tomu, aby se dokázaly vcítit do druhých, znát je více osobně a stále se na ty skutečné osoby odvolávat, např. babička vždycky říká, že nemá ráda ... |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 25. 07. 2016 13:48:33 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti LS |
|
|
Datum: 17.6. Setkání: 18 (8 LS) Časová dotace: 30 minut
Cíl: logické myšlení
Struktura plánovaná:
- na začátek hra: na papírku napsáno 5 polež, z toho děti musí umět správně vybrat, co tam nepatří, př. volejbal, fotbal, basketbal, tenis, plavání
- poté dostanou děti úkol vymyslet jeden podobní příklad
-diskuze na téma logické myšlení
Struktura skutečná:
- při vysvětlování pravidel děti neustále tvrdily, že jsou to jednoduché úkoly
- u druhé části, kdy úkol vymýšlely samy, se už spíše opakovaly, chyběla mi zde jejich dětská kreativita
Co se podařilo a co ne: u tohoto setkání jsem počítala, že děti budou více nápadíté, ale už se na všech podepisuje náročnost školního roku a také myšlenky na letní prázdniny, z každého dalšího setkání jde znát únava a častější ztráta pozornosti |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 25. 07. 2016 14:21:25 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti LS |
|
|
Datum:24.6. Setkání: 19 (9 LS) Časová dotace: 30 minut
Cíl: tvorba vlastního vysvědčení k Filozofii pro děti
Struktura plánovaná:
- děti dostanou papír, pastelky, různé časopisy a podle své fantazie si vytvoří své vlastní vysvědčení, kam jim během poslední hodiny napíšu známku, kterou by ohodnotily své počínání během kurzu
Struktura skutečná:
-protože už dětem utíkají myšlenky jinam, na předposlední hodinu jsem jim zadala práci, při které mohou něco tvořit a během toho si samy zvolí téma, o kterém si chtějí povídat
- nakonec zaujala všechny příhoda o 13ti leté dívce, která navštěvuje místní školu
- diskuze o tom, co by děti v takové situaci dělaly a co na to jejich rodiče
Co se podařilo a co ne: během tohoto setkání jsem si nedávala velké cíle, setkání bylo zaměřené spíše na tvorbu |
|
Návrat nahoru |
|
|
Michaela Charvátová
Založen(a): 14.3.2015 Příspěvky: 20 Město: ČESKÉ BUDĚJOVICE
|
Zaslal(a): 25. 07. 2016 14:38:56 Předmět: Praxe: Filozofie pro děti LS |
|
|
Datum: 27.6. Setkání: 20 (10 LS) Časová dotace: 30 minut
Cíl: společné zhodnocení kurzu a sebehodnocení, rozloučení se
Struktura plánovaná:
- jako první ohodnotím kurz i sama sebe já, aby děti věděli co přibližně mají dělat
- poté ostatní a na závěr si každý zapíšeme známku do svého připraveného vysvědčení
Struktura skutečná:
- při hodnocení byly děti k sobě přísné
- dívky se však navzájem ujišťovaly, že během kurzu byly všechny stejně šikovné
- během poslední hodiny byla znatelná vzájemná solidarita a respektování se
Co se podařilo a co ne: Během tohoto kurzu jsem se snažila zaměřit na odstranění některých chyb a neřestí při mluvení, jako je např. opakování stejných slov a frází. Některé děti kurz bavil, některé ne, ale i ty méně zaujaté děti byly pro náš kurz přínosné, stále naše diskuze oživovaly svými jízlivými poznámkami |
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|