Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2015/2016 - ZPRÁVY Z PRAXE-SD_ZS_Dukelska_Kejvalova_Kolarova

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 25. 11. 2015 16:39:15    Předmět: 2015/2016 - ZPRÁVY Z PRAXE-SD_ZS_Dukelska_Kejvalova_Kolarova Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2015/2016 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Kejvalová



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 03. 01. 2016 17:16:13    Předmět: Citovat

1. setkání – 3. třída
25.11.2015

Cíl: seznámit se s dětmi, s náplněmi hodin a tím, co je filozofie pro děti
Plánovaná struktura setkání: 25 minut
- seznámení se s dětmi (10 minut)
- co je filosofie pro děti (5 minut)
- co budeme ve společných hodinách dělat a jak budou probíhat (5minut)
- stanovení pravidel (2 minuty)

Skutečná struktura setkání: 20 minut
- seznámení s dětmi: vzájemné seznámení pomocí zrcátka, do kterého jsme se jeden po druhém dívali, řekli jméno, popsali svůj obličej a řekli, co máme a co naopak nemáme rádi (5 minut)
- v kroužku jsme si spíše řekli co je to filosofie, než abychom se o tom více bavili (1 minuta)
- děti se dále rozpovídaly o domácích mazlíčcích, takže o zábavu bylo postaráno (5 minut)
-v průběhu ,,diskuze‘‘ jsme se pokusily stanovit pravidla, které se ve většině případů dařilo dodržovat
- při představování mě vyvedla z rovnováhy odpověď malé holčičky, kdy nám na otázku co nemá ráda odpověděla, že nemá ráda, když se její rodiče hádají…

Shrnutí:
Plánovanou strukturu jsme nedodržely, vše bylo nějak strašně rychle vysvětleno, zodpovězeno, přečteno. Bylo docela těžké udržet pozornost všech dětí, dva chlapce to očividně nezajímalo (jeden z nich se podělil o to, že filosof je Iron Man z Avangerů), opět jsme tedy zopakovaly pravidlo, že pokud mluví jeden, druhý mu neskáče do řeči. Hodinu jsme ukončily dříve, ale zdatně jsme stihly nalákat děti na další hodinu s tím, že si budeme číst, povídat a hrát hry. Čekaly jsme to horší a byly příjemně překvapeny – tak snad to příště bude lepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Kejvalová



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 03. 01. 2016 17:18:06    Předmět: Citovat

2. setkání – 1. třída
30. 11. 2015

Cíl: seznámit se s dětmi, s náplněmi hodin a tím, co je filozofie pro děti

Plánovaná struktura setkání: 45 minut
Seznámení se s dětmi – (5 minut)
Vysvětlení pojmu filosofie (2 minuty)
Sestavení pravidel (2 minuty)
Čtení 1. kapitoly z knížky Nemocnice pro panenky (3 minuty)
Aktivity: cvičení na skutečnost, hra na skutečnost (10 minut)
Diskuze (15 minut)

Skutečná struktura setkání
- seznámení s dětmi probíhalo opět pomocí zrcátka stejně jako u předchozí hodiny s třeťáky:
představení se, popis obličeje, co mají rádi a co naopak rádi nemají – (5 minut)
- vysvětlili jsme si pojem filosofie, tentokrát bez žádných filmových doplňků (2 minuty)
- s dětmi jsme si stanovily pravidla, kterých jsme se více méně držely a pokud ne, vzájemně jsme se na ně upozornily (jelikož jsme ještě neměly Myšlenku, donesly jsme provizorního slona Myslína)
(3 minuty)
- čtení z knížky probíhalo v klidu, děti poslouchaly, pokud byla v textu otázka, děti odpovídaly za postavu, kterou měla přečíst následně jedna z nás, takže se nám diskuze málem rozjela v půlce příběhu na úplně jiné téma (3 minuty)
- po přečtení příběhu jsme si chvíli povídaly o tom, zda je Saša skutečný – po 2 minutách s však ukázalo,že někteří ani nepostřehli, že nějaký Saša se v příběhu objevil – připomněli jsme si příběh, všímali si více detailů, postav, ale děti se už zajímaly o hru, na kterou padla otázka hned na začátku hodiny (4 minuty)
- hra na skutečnost – na lavici jsme vyskládaly myš od pc, laserové ukazovátko, které ukazuje myš, keramickou ovečku, mandarinku, ovoce jako magnetky,dvoukorunu, gumový čtyřlístek a ptaly jsme se na jednotlivé předměty, zda jsou skutečné – hra se zvrhla na jeden velký chumel kolem nás, kdy jsme nestíhaly krotit děti a hlídat věci, které si rozebraly – nejvíce je zaujalo laserové ukazovátko, jehož obrys myši honily dravěji než kocour - děti bylo těžké nahnat na místa a opakování pravidel nebylo nic moc platné – hra se protáhla na 10 minut
- dále proběhl pokus o diskuzi, kdy jsme se bavili o našich panenkách, zda jsou skutečné, jak se jmenují a něco o nich – to děti uklidnilo i bavilo (10 minut)

Shrnutí
Časový plán jsme téměř dodržely, držely jsme plánované struktury. I v této skupině se najde pár dětí, které to nebaví, ale paní vychovatelka nám je nahnala na koberec všechny. Z hodiny jsme odešly trošku v rozpacích, s mírnou bolestí hlavy a tím, že je potřeba více her, jelikož prvňáčci moc na místě neposedí. Věci použité pro hru jsme do poslední dostaly zpět. Opakování pravidel bylo častější jak u třeťáků, čtení je naopak baví více.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Kejvalová



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 03. 01. 2016 17:21:05    Předmět: Citovat

3. setkání – 3. třída
2. 12. 2015

Cíl: Všímání si maličkostí v příběhu


Plánovaná struktura setkání: 45 minut
Zopakování pojmu filosofie (1 minuta)
Připomenutí pravidel a představení Myšlenky (2minuty)
Výraz tváře – aktivita (5 minut)
Čtení 2. kapitoly z příběhu Blanka a Jirka (3 minuty)
Cvičení: Kdybych měl tolik peněz, kolik chci (5 minut)
Diskuse na téma Peníze (20 minut)
Aktivita úsměv (4 minuty)

Skutečná struktura setkání: cca 45 minut
- společně jsme si zopakovali pojem filosofie, ale i pravidla, která jsme i doplnili (4 minuty)
- prvně jsme měly s sebou Myšlenku, takže jsme jí představily, popsaly její smysl a také, že pravidla se váží především na ní (2 minuty)
- ještě před čtením příběhu jsme si zahráli hru, která spočívala v předvedení několika situací a následně, když děti uhádly, co jsme předvedly, aby řekly, co to znamená: mračení se – smutek, smích – radost – děti to často vzalo osobně, takže úsměv znamená 1 z diktátu, pláč – další diktát… (5minut)
- po aktivitě jsme přečetly příběh – během příběhu jsme děti požádaly, aby si všímaly různých výrazů, které v příběhu určitě objeví - po přečtení příběhu se děti předháněly, kdo toho řekne více
(5 minut)
- následovalo cvičení Kdybych měl tolik peněz, kolik chci – cvičení spočívalo v přemýšlení o hodnotě peněz, zda je možné si za ně koupit vše i za předpokladu, že jich máme neomezené množství – největší počítač světa, kamion čokoládových tyčinek, červené střevíčky, slona, celou školu…( 5minut)
- po cvičení jsme ,,zahájili‘‘ diskuzi na téma Peníze – Zda potřebujeme peníze k životu, zda jsou důležité a proč, jak je můžeme získat a naopak co vše bez nich můžeme dělat – na otázku Proč jsou lidé, kteří mají hodně peněz, a lidé,kteří jich mají málo odpovídal především klučina vedle mě, s tím, že je to nespravedlivé, že jeho maminka pracuje pořád a i tak má málo peněz – vůbec bych nečekala, že to v hodině zazní (20 minut)
- na závěr hodiny jsme se uvolnili úsměvem, ať se dětem vše daří – zda je úsměv nakažlivý, že k úsměvu potřebujeme zapojit méně svalů než k zamračení ( 3 minuty)


Shrnutí
Struktury jsme nemusely nijak zásadově držet, tentokrát to akorát vyšlo, že jsme se volně přesunuly k dalšímu bodu hodiny. Poučily jsme se a daly více aktivit, které děti bavily, uvolnily se, takže následovná činnost pro ně nebyla tak dlouhá. Dnešní hodina měla zatím největší úspěch, téměř všechny děti alespoň dvakrát měly v ruce Myšlenku a zapojily se do cvičení i diskuze. Nejvíc bodů jsme získaly při první aktivitě Výraz tváře. Hodně mě překvapilo, že si děti pamatovaly, co jsme si říkaly minulou hodinu o filozofii, ale i o pravidlech. Děti nebyly rozlítané, komunikovaly, téma je zřejmě zaujalo. Z dnešní hodiny máme dobrý pocit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Kejvalová



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 03. 01. 2016 17:21:49    Předmět: Citovat

4. setkání – 1. třída
7. 12. 2015

Plánovaná struktura setkání: 25 minut (děti odcházely do kina)
Zopakování pojmu filosofie (2 minuty)
Připomenutí pravidel a představení myšky Myšlenky (3 minuty)
Aktivita: Strach z neznámého (15 minut)
Čtení 3. kapitoly z příběhu Blanka a Jirka (5 minut)


Skutečná struktura setkání: 30 minut
- zopakovali jsme si pojem filosofie, pravidla a myšku Myšlenku, která prvňáčky zaujala ze všeho nejvíce (5 minut)
- následovala aktivita Strach z neznámého, kdy jsme dobrovolníkovi zavázaly oči a nechali osahat a následně poznat předmět, který jsme mu daly – překvapilo nás, že děti se vůbec nebály, žádný pocit nejistoty, strachu z neznámého - aktivita sklidila velký úspěch, musely se zúčastnit všechny děti (15 minut)
- přečetly jsme si příběh a pomalu se rozloučily s tím, že příště se mohou těšit na ještě zábavnější hodinu (5minut)

Shrnutí
Dnešní hodina byla kratší, ale myslím, že to nevadilo ani nám ani dětem – hodina měla dynamiku, žádné prázdné místo. Aktivita se dětem líbila, méně mé spolužačce, která měla zavázané oči jako poslední a děti se na ní dost vyblbly. Jelikož děti neprojevily žádný strach a téma je bavilo, rozhodly jsme téma dát i (přes)příští hodinu. Děti spolupracovaly, dokonce jim bylo líto, že už hodina končí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Kejvalová



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 03. 01. 2016 17:23:16    Předmět: Citovat

5. setkání – 3. třída
9. 12. 2015

Cíl: Zamyšlení se nad tématem, práce s fantazií

Plánovaná struktura setkání: 45 minut
Zopakování pravidel (2 minuty)
Čtení 3. kapitoly z příběhu Blanka a Jirka ( 3 minuty)
Diskuze na téma strach (20 minut)
Aktivita: Děsivý mimozemšťan (15 minut)
Ukázky a popis obrázků (5 minut)

Skutečná struktura setkání: 51 minut
- jako na každém začátku hodiny jsme si zopakovali pravidla, děti je dokážou vyjmenovat zpaměti - dodržovat je, je trošku horší (1 minuta)
- přečetly jsme si příběh, a jako zkoušku pozornosti jsme se zeptaly, zda si pamatují, jaká zvířata se v příběhu objevila – děti si předávaly myšlenku z ruky do ruky a postupně všechny daly dohromady (5 minut)
- v diskuzi jsme si povídali o tom, co je to strach, jak poznáme, že máme strach, zda se mu můžeme nějak bránit – otázky jsme nemusely ani pokládat, dopracovaly jsme se k nim tak nějak přirozeně (20 minut)
- na závěrečnou aktivitu Děsivý mimozemšťan, kdy mají děti nakreslit mimozemšťana, který šíří děs jsme děti nahnaly do lavic – bály jsme se, že budou s malováním rychle hotový, ale měly jsme co dělat, abychom se vešly do určeného času (15 minut)
- po kreslení jsme si sedli na koberec do kroužku, kde jeden po druhém ukázaly obrázek a řekly všem, proč je pro ně mimozemšťan děsivý (10minut)

Shrnutí
Téma strach zaujalo i třeťáky, téměř všechny děti se zapojovaly do diskuze, někteří méně, někteří více. Diskuze byla chvílemi docela zamotaná, děti se mírně překřikovaly, takže následovalo další opakování pravidel s tím, že pokud se nebudou dodržovat, myšlenka onemocní – to jediné zabralo. Oproti prvňáčkům jsou třeťáci už obezřetnější. Aktivita Mimozemšťan se povedla i nepovedla – zadání jsme musely asi třikrát zopakovat – více méně jen pár dětí pochopilo podstatu této aktivity – nakreslit děsivého mimozemšťana – zbytek si nakreslil mimozemšťana jen aby se neřeklo, ale nesplnilo to úplně účel, byli totiž spíše roztomilí než děsiví. Po dokreslení jsme si ukazovali své výtvory a tam byl ten kámen úrazu. Děti, které nakreslily mimozemšťana, který opravdu nějak vyzařoval hrůzu, popsaly nejen mimozemšťana, ale i to, čím je děsivý, zbytek sice popsal mimozemšťana, ale už ne to, proč je děsivý (jelikož ani nebyl). Budeme muset zapracovat na vysvětlení a ověření, zda je vše jasné, jinak si myslím, že se hodina povedla, děti byly opět znepokojený koncem hodiny.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kolářová Andrea



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 5
Město: Tábor

PříspěvekZaslal(a): 15. 01. 2016 12:26:36    Předmět: Citovat

6. setkání - 1. třída
14. 12. 2015

Cíl: práce s fantazií

Plánovaná struktura setkání: 45 minut
Opětné zopakování pravidel s myškou Myšlenkou (2 minuty)
Aktivita - kresba obrázku "Stroj proti strachu" (18 minut)
Ukázky a popisky obrázků (25 minut)

Skutečná struktura setkání: 42 minut
- jako vždy si děti na začátku hodiny vyjmenovaly pravidla stanovená na 1. setkání (2 minuty)
- rozdaly jsme dětem papíry a vysvětlily, co budou kreslit - nejdříve na nás nechápavě dívaly, že žádný stroj nakreslit neumí. Poté jsme jim řekly, že můžou nakreslit cokoli, co jim pomůže aby se nebály. To už dětem pomohlo a začaly kreslit. (20 minut)
- po dlouhém kreslení, kdy děti stále vybarvovaly a nechtěly ještě končit, jsme už musely "zavelet" konec a děti chodily jednotlivě na stupínek před tabuli, kde ukazovaly a popisovaly své obrázky (děti kreslily převážně členy rodin a své nejoblíbenější hračky) - (20 minut)

Shrnutí
Děti zprvu chtěly hrát, ale když jsme řekly, že se bude kreslit, tak také jevily nadšení. Když jsme jim já a kolegyně oznámily, co budou kreslit nadšení velmi rychle opadlo. Seděly a koukaly jak kdybychom jim snad braly hračky. Tak jsme usoudily, že nás asi nepochopily a nevědí co přesně teda mají kreslit. Po vysvětlení opět nastalo nadšení a děti začaly kreslit. Když jsme začaly říkat, že se bude blížit konec, ať dobarvují, nelíbilo se jim to. Byly plně zapáleni do kresby. Když jsme to po několikátém pokusu ukončily, tak děti s hrdostí, pochlubit se svým výtvorem, chodily před tabuli a popisovali své obrázky. Myslím si, že s hodinou byly děti spokojené.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kolářová Andrea



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 5
Město: Tábor

PříspěvekZaslal(a): 15. 01. 2016 12:45:08    Předmět: Citovat

7. setkání - 3. třída
16. 12. 2015

Cíl: děti si ujasní, co znamená pojem přátelství a jak se přítel projevuje

Plánovaná struktura setkání: 45 minut
Pravidla s myškou Myšlenkou (2 minuty)
Diskuze na téma přátelství (25 minut)
"Spojovačka" dobrých a špatných vlastností (18 minut)


Skutečná struktura setkání: 37 minut
- pravidla s Myšlenkou (2 minuty)
- sezení v kruhu na koberci a diskutování na pojem přátelství, kdo je můj nejlepší přítel a proč, co by měl mít dobrý přítel za vlastnosti, je důležité mít přátele? Dá se žít bez přátel? (15 minut)
- vrácení dětí do lavic a rozdání namnožených papírů, kde byla schovaná chobotnice, která se ukázala až po spojení čísel. Pod každým číslem se zase schovávala buď dobrá nebo špatná vlastnost (10 minut)
- děti určovaly proč je daná vlastnost špatná nebo dobrá - diskuze na toto téma je zaujalo na tolik, že jsme u něj zůstaly dlouho (18 minut)

Shrnutí
Sezení v kruhu děti naprosto zbožňují, občas si i lehnou a poslouchají a i se zapojují. Zkrátka cítí se pohodlně. Pravda, občas zazlobí, ale to nemá dlouhého trvání. S velkou radostí se po konci diskuze vrátily do lavice, protože věděly, že je čeká "spojovačka". Nejdřív jim dala trochu "zabrat", ale zvládly ji velmi dobře a téma, které se týkalo dobrých a špatných vlastností se jim zalíbilo natolik, že jsme u něj zůstaly a každé dítě k tomuto tématu mělo co říct. Myslím, že to byla velice vydařená hodina, ze které jsem odcházela já i kolegyně s velmi dobrým pocitem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kolářová Andrea



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 5
Město: Tábor

PříspěvekZaslal(a): 15. 01. 2016 13:12:12    Předmět: Citovat

8. setkání - 1 třída
4. 1. 2016

Cíl: Naučit děti přemýšlet, zamyslet se, hledat odpovědi

Plánovaná struktura setkání: 45 minut
Pravidla s Myšlenkou (2 minuty)
Hra - zajíček ve své jamce (15 minut)
Diskuze předchozí aktivity (10 minut)
V koutě sám (10 minut)
Diskuze na předchozí aktivitu (8 minut)

Skutečná struktura setkání:
- zopakování pravidel (2 minuty)
- děti si rády pořád hrály, tak jsme si zahrály hru "Zajíček ve své jamce", která nám navazovala na téma - Samota a osamělost. Každé dítě si vyzkoušelo být samo uprostřed kruhu. (15 minut)
- po ukončení hry, se vrátily zpět do lavic a následovala diskuze, kde děti popisovali jak se cítily, když byly uprostřed kruhu (10 minut)
- další aktivitou bylo, že jedna holčička odříkala rozpočítadlo a ten, na kterého to vyšlo, si šel sednout dozadu do koutu ve třídě k ostatním zády. Se zbytkem třídy jsem si já a kolegyně povídaly o tom, co děti dostaly k Vánocům. Stihly se vystřídat pouze 2 děti (10 minut)
- povídání si s dětmi, které byly v koutě o jejich pocitech, když jsme si se zbytkem třídy povídaly a oni byly "odstrčený"

Shrnutí
Děti se zpočátku bavily a smály, ale po delším rozebírání tématu "samota a osamělost" už začaly být vážnější a došly k názoru, že nikdo by nikdy neměl být sám, že je to špatné. To pak potvrdily 2 spolužáci, kteří seděly v koutě a vůbec jim to nebylo příjemné a takovou situaci by už zažít nechtěly.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kolářová Andrea



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 5
Město: Tábor

PříspěvekZaslal(a): 15. 01. 2016 13:40:04    Předmět: Citovat

9. setkání - 3. třída
6. 1. 2015

Cíl: umět se zapřemýšlet

Plánovaná struktura setkání: 30 minut
Pravidla (2 minuty)
Diskuze na téma krást a podvádět - otázky z učebnice (15 minut)
Tvrzení "Je horší ukrást kolo či myšlenku" (10 minut)

Skutečná struktura setkání: 37 minut
Pravidla (2 minuty)
Hra - zlatá brána otevřená (10 minut)
Diskuze - krást a podvádět (20 minut)
Tvrzení " Co je horší" (5 minut)

Shrnutí
Děti toto téma nevídaně zaujalo a vymýšlely stále nové poznatky a poznámky. Diskuze byla nevídaně dlouhá, ale příjemná. Vzhledem k tomu, že jsme hru neměly naplánovanou, ale děti si jí vyžádaly, tak jsme si zahrály jednoduchou hru "Zlatá brána" u které si trochu "zablbly" a poté jsme se vrhly na výše zmiňovanou diskuzi a tvrzení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kolářová Andrea



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 5
Město: Tábor

PříspěvekZaslal(a): 15. 01. 2016 14:02:04    Předmět: Citovat

10. setkání - 1. třída
11. 1. 2016

Cíl: shrnout a zhodnotit všechna setkání

Plánovaná struktura setkání: 45 minut
Diskuze na téma "Mít rád" (15 minut)
Proč a koho mám rád (5 minut)
Kresba člověka, věci či zvířete, které mám rád (15 minut)
Ukázka a popis obrázků (10 minut)

Skutečná struktura setkání: 30 minut
Diskuze na téma "Mít rád" (10 minut)
Kresba člověka, zvířete či věci, kterou mám rád (15 minut)
Ukázka a popis obrázků (5 minut)

Shrnutí
Vzhledem k tomu, že náš program se v tento nějak překrýval s programem "Věda nás baví" bylo naše setkání kratší. Myslím si, že to ale vůbec nevadilo, protože hlavní věci jako kresba a diskuze jsme zvládly. Všichni jsme se rozloučily a my dětem popřály hezké vysvědčení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Kejvalová



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 04. 2016 20:00:44    Předmět: Citovat

1. setkání – 1. třída
29. 2. 2016

Plánovaná struktura setkání: 20 minut
Připomenutí pravidel a pojmu filosofie (5 minut)
Zahřívací téma Vánoce (15 minut)
Hra (5 minut)

Skutečná struktura setkání: 20 minut
- s dětmi jsme si zopakovaly pojem a pravidla, která sypaly z rukávu a hlásily se (což mě osobně hodně překvapilo)
- sedli jsme si na koberec a v kroužku jsme si povídali o Vánocích, kde jsme je trávili, s kým jsme byli, co jsme dostali pod stromeček, jak jsme si celkově užili vánoční svátky
- na závěr děti hrály hru Dotýkaná, která spočívá v rychlosti a reakci na daný pokyn např.: Všechny dívky se dotknou skla, všichni chlapci se dotknou červené barvy…

Shrnutí
Dnešní hodina byla jako úvodní hodina kratší, chtěly jsme s dětmi po delší odmlce navázat znova tam, kde jsme skončily. Povídání uteklo jako voda, děti se hlásily, nepřekřikovaly se, téma je bavilo. Na závěr jsme si zahráli hru, na kterou se děti těšily už od začátku. Upřímně nás první hodina překvapila, čekaly jsme rozdivočené stádo a on pravý opak .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Kejvalová



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 04. 2016 20:01:26    Předmět: Citovat

2. setkání – 1. třída
7. 3. 2016

Plánovaná struktura setkání: 40minut
Aktivita Podobnosti a rozdíly (10 minut)
Cvičení pojmenování (5 minut)
Diskuze Jména a pojmenování ( 20minut)
Hra Popcorn (5 minut)

Skutečná struktura setkání: 40 minut
- při aktivitě jsme dětem zadaly úkol, aby ve třídě našly dvě totožné věci – chvilku lítaly všude možně, ale po 5 minutách měl každý dvě věci,které podle něj byly stejné – následujících 5minut jsme s dětmi probíraly, zda jsou ty věci opravdu stejné
- po aktivitě jsme si sedly na koberec a četly jsme dětem věty a měly doplnit, jak se těmto lidem říká, např.: ten, kdo chytá ryby je…ten, kdo chytá zloděje je…
- tato aktivita děti strašně nadchla, vybraly jsme jich jen pár, které by zaručeně uhádly,ale nakonec jsme přidávaly i z těch těžších
- po cvičení kdo je kdo jsme diskutovali o 3 otázkách, ke kterým jsme se volně dostaly: Máte přezdívku? Co se vám líbí víc: jméno, které vám daly rodiče nebo přezdívka? Myslíte, že vám vaše jméno sluší?
- při této diskuzi jsme se setkaly s tím, že děti nevěděly, co je to přezdívka
- při otázce zda si myslí, že jim jméno sluší se diskuze zvrhla na dva tábory, kde jedni byli spokojeni a druzí nespokojení se svým jménem – dále jsme si povídaly proč jsou / nejsou se svým jménem spokojeni a zda by si sami sobě daly jméno jiné pokud by mohly
- na konec hodiny jsme si zahráli hru, která se jmenuje Popcorn – Podlaha místnosti představuje horký sporák a my jsme neustále přitápěly. Děti představovaly popcorn a začínají všude divoce nadskakovat jako kukuřice. Když jsou děti už ,,unavení‘‘, nalévaly jsme na popcorn imaginární sirup – kdo se po polití sirupu navzájem dotkne, přilepí se a skáče s tím, s kým se slepil. Hra končí ve chvíli, kdy skáče jedna velká popcornová koule.

Shrnutí
Dětem se aktivita líbila, zamotala jim na chvilku hlavu – někdo tvrdil, že jsou 100% shodné, ale po pár ,,návštěvách‘‘ u dalších spolužáků, kteří stáli u svých shodných věcí jsme se shodli, že je těžké najít dvě totožné věci. Z čeho byly děti nejvíce nadšené byla hra Popcorn, která měla úspěch a byla žádána i v dalších hodinách a aktivita, kdy děti doplňovaly věty. Co nás nejvíce překvapilo a dalo nám zabrat i vysvětlit byl pojem přezdívka – to jsme měly co dělat, abychom se z toho vymotaly, ale nakonec jsme to s dětmi daly nějak do kupy. Hodina byla dynamická a rychle nám utekla.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Kejvalová



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 04. 2016 20:01:54    Předmět: Citovat

3. setkání – 3. třída
9. 3. 2016

Plánovaná struktura setkání: 45 minut
Jarní prázdniny ( 3 minuty)
Zopakování pravidel a pojmu filosofie (2 minuty)
Aktivita – kreslení toho, co máme nejvíce rádi (15 minut)
Prezentace obrázků (10 minut)
Diskuze: Jak poznáte, že vás má někdo rád
Jak se stane to, že někdo začne nebo přestane mít rád? (10 minut)
Hra (5 minut)

Skutečná struktura setkání: 20 minut
-s dětmi jsme si řekly, jak trávily prázdniny, kde byly a co zažily
- pravidla děti znaly, ale jelikož bylo před vyučováním, tak byly roztěkaný a moc se nevyužila
- děti stihly nakreslit jen obrázek toho, co mají nejvíce rády – občas se ozvalo špačkování, že ,,já nemám rád nic!‘‘ , ale nakonec se to zvládlo v daném čase

Shrnutí
Hodina nezačala normálně od 7:00, ale až skoro v 7:20 – děti stonaly, tak jsme musely počkat alespoň na pár dětí. Hodina se nám tedy zkrátila o polovinu, takže jsme pokračovaly další středu v plánované struktuře setkání. Mě osobně nejvíce zarazilo, že děti odpovídaly, že o prázdninách byly jen doma – především na počítači nebo se nudily. Snad jen jedna holčička trávila prázdniny na výletech. Děti stihly nakreslit jen obrázek, ale po ránu to byl nadlidský výkon je nahnat do lavic, natož aby kreslily. Neobešlo se to bez pár námitek, ale nakonec i ten největší štěbetal vzal do ruky pastelku a kreslil. Děti si obrázky podepsaly a já je vzala na týden k sobě, aby se nepoztrácely – jedné holčině jsem musela dát ruku na to, že ten její určitě neztratím.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Kejvalová



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 04. 2016 20:02:17    Předmět: Citovat

4. setkání – 1. třída
25. 3. 2016

Plánovaná struktura setkání: 40 minut
Hra: co nejvíce předmětů od určitého písmene (10 minut)
Cvičení: Neubližovat živým tvorům (10 minut)
Cvičení a diskuze: Působit bolest (20 minut)
Hra: Uhádneš hádanku? (5 minut)

Skutečná struktura setkání: 30 minut
- na začátek jsme si zahráli hru,která spočívala rychlosti a hlavně spolupráci ostatními v týmu
- děti byly rozděleny do dvou týmů – každý tým měl 3 minuty na to,aby shromáždil co nejvíce věcí od písmene M a v druhém kole od písmene S
- hra děti bavila, měla spád a byla zábavná – hlavně, když donesly na koberec 6 sněhuláků, který se počítal jako jeden – ve druhém kole se však moc nepoučily – na písmenko bylo v jednom týmu 5 věcí, které nezačínaly na písmeno M, ale bylo na něm napsáno Martínek
- ve cvičení jsme dětem četly věty a ony měly říci, zda je v pořádku v těchto situacích zvířátkům ublížit: zabít mouchu, která vám sedla na talíř s jídlem, zašlápnout mravence….
- slyšely jsme hodně zajímavé odpovědi a hlavně od třeťáka, který sice zlobí, ale tohle ho zřejmě zaujalo a odpovídal opravdu logicky, až jsme se chvílemi nad tím pozastavily
-dále jsme četly dětem příklady a ony měly říci, zdaje v těchto situacích v pořádku působit bolest: sestra dána ránu dezinfekci, i když ví, že to bude štípat…opět jsme se dostaly k tomu, že ano, je to v pořádku, jelikož na začátku je lepší vydržet, než trpět potom déle a možná i víc
- jelikož se nám diskuze protáhla a děti měly už program, musely jsme hodinu ukončit po 30 minutách

Shrnutí
Hodina byla fajn, celkově se zapojili všichni i ti, co normálně se moc neprojevují nebo zlobí a dělají blbosti. Hodně nás překvapily některé odpovědi, jako např. s tou bolestí. Jelikož děti hrál hru hned na začátku,ani jim nebylo moc líto, že o tu závěrečnou přišly. Hodina se vyvedla a celkově jsem z ní měla dobrý pocit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Kejvalová



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 24. 04. 2016 20:02:50    Předmět: Citovat

9. setkání – 1. třída
11. 4. 2016

Plánovaná struktura setkání: 50 minut
Aktivita – Hledám – najdu? (15 minut)
Diskuze – ticho (10 minut)
- křik (10 minut)
Hra – Dotýkaná (5 minut)
Rozdání pochvalných listů (5 minut)
Rozloučení a poděkování (5 minut)

Skutečná struktura setkání: 60 minut
- aktivita Hledám – najdu? Dětem jsem rozdala po jednom papír s obrysem obrázku, který vymalovaly, aby byly pestřejší a lépe se pokračovalo v aktivitě. Když byly obrázky vybarvené, měly děti hledat mezi spolužáky obrázek, který s tím jeho nějak souvisí např.: židle a stůl, květina a květináč…
- po aktivitě jsme děti nahnaly do lavic a začaly si povídat nejprve o tichu
- Nejdříve jsme se však pokusily vytvořit dokonalé ticho – děti to nadchlo natolik, že jsme se o to pokoušely snad 5x kdy jsme skoro nedýchali
- dále jsme si povídaly o tom, zda ticho a klid znamená totéž, zda je ticho potřebné, zda ho potřebujeme i my, zda jsme se setkaly někdy s tím, kdy nám bylo ticho příjemné a naopak nepříjemné
- dále jsme s dětmi přemýšlely, co si představíme, když řekneme: tichá domácnost
ticho před bouří
- po diskuzi o tichu následovala diskuze naopak o křiku (tentokrát jsme se o křik nepokoušeli)
- ptaly jsme se, zda je v určitých případech křik přijatelný: hokej, když s někým nesouhlasíme, když v koupelně najdeme pavouka atd.
- po této aktivitě jsme si povídali, zda je ve třídě někdo, kdo rád křičí, zda má člověk právo křičet, zda může být křik krásný a jaké důvody nás mohou vést ke křiku

- po diskuzi jsme si s dětmi zahráli hru Dotýkaná, které se zúčastnila i paní vychovatelka – jelikož byl červený den, kdy všichni na sobě měli alespoň kousek červené, hra byla zajímavá (především, když se řeklo, že všichni v červeném musí skákat apod.)
-po hře jsme děti nahnaly do lavic a rozdaly pochvalné listy za príma spolupráci a účast 
- s dětmi jsme se rozloučily, popřály krásný zbytek školního roku s tím, aby nezapomínaly na pravidla Myšlenky

Shrnutí
Toto setkání bylo podle mého názoru hodně vydařené. Setkání se nám protáhlo o 10 minut díky diskuzi, která děti strašně nadchla a zúčastnily se jí i ti, kteří normálně k prvňáčkům nepatří – zúčastnila se dokonce i paní vychovatelka. Při první aktivitě jsme trochu tápaly, ale nakonec jsme se dobraly dvojit obrázků, které děti před tím vymalovaly a které jsme jim tam nechaly do družiny pro další hry. Při aktivitě ticho, kdy jsme někteří ani nedýchali, jsme se nakonec dopracovali výsledku, že kdybychom se nejvíce snažili, nikdy absolutní ticho nevytvoříme, vždy nás něco rušilo. Po hře jsme dětem rozdaly pochvalné listy a pomalu se loučily. Konec hodiny mě dojal, jelikož v tuto hodinu byli opravdu zlatý a 100% každý spolupracoval.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Kejvalová



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 03. 07. 2016 16:57:33    Předmět: Citovat

5. setkání - 3. třída
29. 3. 2016

Plánovaná struktura setkání: 40 minut
Hra: ohmatávání předmětů (15 minut)
Aktivita: Kreslení to, z čeho máme strach (10 minut)
Diskuze: Čeho se nejvíce bojíme a proč? (15 minut)

Skutečná struktura setkání (50 minut)
- po přivítání s dětmi jsme hráli hru, kde děti sahaly na různé předměty se zavázanýma očima a zkoušely je rozeznávat a poté nám popisovaly pocity, které cítily; hra se poněkud protáhla, jelikož všechny děti se chtěly vystřídat
- po hře následovalo kreslení, kde děti dostaly za úkol nakreslit to, čeho se nejvíce bojí; většinou kreslily různé bubáky a ošklivé příšery, ale jedna holčička nakreslila 2 postavy a při vysvětlování nám sdělila, že to jsou její hádající se rodiče
- při diskuzi měl každý co říct, všichni se do diskuze zapojily a byli velmi aktivní, otázky padaly jedna za druhou; toto téma se dětem opravdu líbilo

Shrnutí
- z hodiny jsem odcházela s dobrým pocitem, protože se zapojily opravdu všechny děti a bylo vidět, že k tématu mají hodně co říct a že se jim o tom dobře povídá
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Kejvalová



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 03. 07. 2016 16:57:55    Předmět: Citovat

6. setkání – 1. třída
31. 3. 2016

Plánovaná struktura setkání: 35 minut
Hra: Popcorn (10 minut)
Aktivita: Vymýšlení příběhu na téma dobro a zlo (15 minut)
Představení příběhů (10 minut)

Skutečná struktura setkání (45 minut)
- jelikož děti si hru popcorn přío zamilovaly, tak ji vyžadovaly hrát stále dokola, tak jsme jí vždycy chvilku věnovali
- po hře jsme přešli na aktivitu, kdy jsme děti rozdělili na dvě skupiny z nichž jedna skupina dostala za úkol vymyslet příběh, kde bude figurovat dobro a druhá skupina dětí měla hlavím tématem zlo
- po časovém limitu šla skupinka dětí před tabuli a odprezentovala svůj příběh nám, druhé skupince dětí a paní vychvatelce

Shrnutí
- obávaly jsme se, že to pro děti v 1. třídě bude velmi těžký úkol vymslet nějaký příběh, ale mile nás překvapily; při vymýšlení jsme si všímaly, že ne všechny děti ve skupinách byly zapojeny, bylo poznat, kdo je vůdcem
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Kejvalová



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 03. 07. 2016 16:58:30    Předmět: Citovat

7. setkání – 3. třída
4. 4. 2016

Plánovaná struktura setkání: 45 minut
Pokračování v diskuzi - Čeho se nejvíc bojíme a proč? (15 minut)
Prezentace obrázků z minulé hodiny (10 minut)
Zahájení diskuze (20 minut)
Aktivita: Popcorn (5 minut)

Skutečná struktura setkání: 45 minut
- jelikož se dětem povídání o strachu líbilo, tak jsme v povídání o něm pokračovali
- poté nám děti ukázaly co všechno nakreslily a popisovaly proč nakreslili zrovna to ono a proč se toho bojí
- poté už jsme cítily, že k tomuto tématu komentáře docházejí, tak jsme zkoušely dál vymýšlet nové otázky a postupně jsme přecházely k jinému tématu
- a jako pokaždé si děti vynutily popcorn, tak jsme mu posledních pár minutek věnovaly

Shrnutí
- byly jsme překvapené, jak toto téma děti opravdu nadchlo, že jsme ho musely protáhnout na dvě setkání, dále obrázky, které děti nakreslily a opět se zapojily všechny děti
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Kejvalová



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 03. 07. 2016 16:58:48    Předmět: Citovat

8. setkání – 1. třída
6. 4. 2016

Plánovaná struktura setkání: 45 minut
Diskuze na téma: Co je lež? (20 minut)
Aktivita: Poznáš pravdu? (20 minut)
Hra: Popcorn (5 minut)

Skutečná struktura setkání: 45 minut
- s dětmi jsme vedly diskuzi na téma „Co je lež?“ a dostaly jsme se například k otázkám: Je vždycky lež špatná? Způsobuje lež ztrátu důvěry? Jak poznám špatnou lež od dobré? Je lež úmyslná?
- jako aktivitu jsme s Lenkou říkaly různé věty (jednalo se spíše o fakta a jestli to děti znají), např.: „Lev má 3 nohy.“ a děti odpovídaly pravda nebo lež a poté chodily jednotlivě k tabuli a říkaly něco o sobě a ostatní říkaly pravda nebo lež
- a na závěr byl tradiční a oblíbený popcorn

Shrnutí
- při diskuzi se našlo pár dětí, které se nezapojily, které to nebavilo a povídat si nechtěly, ale jakmile jsme přešli k aktivitě, tak se už zapojily rády
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lenka Kejvalová



Založen(a): 25.11.2015
Příspěvky: 15
Město: České Budějovice

PříspěvekZaslal(a): 03. 07. 2016 16:59:06    Předmět: Citovat

10. setkání – 3. třída
13. 4. 2016

Plánovaná struktura setkání: 45 minut
Povídání o různých rčeních (20 minut)
Vymýšlení rčení (10 minut)
Popcorn (5 minut)
Rozloučení

Skutečná struktrua setkání: 40 minut
- s Lenkou jsme si připravrily různá rčení a děti rozdělily do skupinek; každá skupinka dostala jedno rčení a měla pak za úkol vysvětlit, co to dané rčení asi znamená, jak tomu porozuměly a vysvětlit to dalším skupinám
- pro aktivitu jsme skupinky dětí trošku promíchaly a děti dostaly za úkol pokusit se nějaké rčení vymyslet
- hru popcorn jsme jim poslední hodinu odepřít samozřejmě nemohly a poté jsme se s dětmi rozloučily

Shrnutí
- jelikož tato skupina dětí ve filozofii pro děti pokračovala ještě s kolegyněmi, tak jsme se domluvily, že pochvalný list od nás dostávat nebudou a jen jsme se s nimi rozloučily a všichni jsme si zatleskali
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign