Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2015/2016 - ZPRÁVY Z PRAXE-MŠ_Velešín_Homolková_M

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> Mateřská škola
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 11. 11. 2015 18:51:13    Předmět: 2015/2016 - ZPRÁVY Z PRAXE-MŠ_Velešín_Homolková_M Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2015/2016 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce (v rámci vlákna "FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU") je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 20. 12. 2015 09:22:07    Předmět: Citovat

Datum: 18. 11. 2015
1. setkání
Cíl:
Všechny děti i se mnou se vzájemně znají a vědí, co bude následovat. Děti jsou schopné vnímat čtený text a přemýšlet nad ním.

Struktura činnosti (plánovaná)
Seznamovací hra
Posílání (házení) si míče, kdy pokaždé řekneme, ke komu se míč přikutálel, abychom se seznámili prostřednictvím hry.
(5 minut)
Přečtení si textu
Co je na pohádkách tak cenné?
(3 minuty)
Otázky k textu:
Jaké máme pohádky?
Co se v pohádkách objevuje?
S čím nám pomáhají pohádky se vypořádat?
Potřebují děti pohádky? Proč?
Zakončení
Obeznámení s názvem textu na příště, aby se mohly děti zamyslet.
(2 minuty)

Struktura činnosti (skutečná)
Seznamovací hra
Děti pravidla pochopily a po chvíli jsme byli schopni říkat si jmény. Hru jsme začali hrát v kruhu na zemi a míč jsme si posílali. Po chvíli jsme se postavili a míčkem si házeli.
(7 minut)
Přečtení si textu
Děti byly při četbě textu pozorné, byl vidět zájem.
(4,5 minuty)


Otázky k textu
Děti na otázky odpovídaly pravdivě ale krátce. Při otázkách, které vedly více k zamyšlení a projevení svého názoru, se děti ostýchaly a nechtěly nic říkat. Po chvíli se přeci jen někteří zapojily, jiní poslouchali, a snažily se odpovídat. Děti nejsou zvyklé na sebe navazovat, a tak reagovaly spíše na mě.
(10 minut)
Zakončení
Dětem jsem řekla název textu na příště, aby se mohly zamyslet nad tím, o čem by mohl být.
(3 minuty)

Co se podařilo
S dětmi jsme se seznámily, všichni jsme si pamatovali správná jména. Většina dětí poslouchala čtený text a byla schopna odpovídat na otázky směřující k textu. Na otázky zapojující fantazii děti reagovaly a snažily se své názory zdůvodnit.
Co se nepodařilo
Mluvily pouze ty samé děti a měly tendenci odpovídat jen jedním slovem nebo velmi krátkou větou. Také mluvily potichu a děti opodál je neslyšely. Spíše než o dialog se jednalo o klasický rozbor textu, protože některé děti neumí navazovat na druhé.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 20. 12. 2015 09:22:54    Předmět: Citovat

Datum: 19. 11. 2015
2. setkání
Cíl:
Děti jsou schopné vnímat čtený text a přemýšlet nad ním. Umí na sebe lépe navazovat a třídit si své myšlenky.

Struktura činnosti (plánovaná)
Přečtení si textu
Hrdina a Strašpytlík
(3 minuty)
Otázky k textu:
Jaký byl Hrdina a jaký Strašpytlík?
Proč Kuba zanevřel na kamarádství s Hrdinou?
Je důležitější strach nebo odvaha?
Zakončení
Zhodnocení názorů, obeznámení, že budeme pokračovat v knize.
(2 minuty)

Struktura činnosti (skutečná)
Přečtení si textu
Děti byly při četbě textu pozorné, byl vidět zájem.
(4,5 minuty)
Otázky k textu
Děti na otázky odpovídaly pravdivě ale krátce. Děti stále nechtěly hovořit o svých myšlenkách, nebo naopak mluvili najednou všichni a musela jsem je klidnit. Při otázce zda je důležitější strach nebo odvaha se opravdu více zamýšleli a rozmýšleli, co řeknou.
(8 minut)
Zakončení
Zhodnocení názorů, obeznámení, že budeme pokračovat v knize.
(3 minuty)

Co se podařilo
dětí poslouchala čtený text a byla schopna odpovídat na otázky směřující k textu. Na otázky zapojující fantazii děti reagovaly a snažily se své názory zdůvodnit.

Co se nepodařilo
Mluvily pouze ty samé děti a měly tendenci odpovídat velmi krátkou větou. Také mluvily potichu a děti opodál je neslyšely. Spíše než o dialog se jednalo o klasický rozbor textu, protože děti na sebe nenavazují.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 20. 12. 2015 09:23:25    Předmět: Citovat

Datum: 20. 11. 2015
3. setkání
Cíl:
Děti jsou schopné vnímat čtený text a přemýšlet nad ním. Pozorně poslouchají druhé a vyjadřují své myšlenky srozumitelně.

Struktura činnosti (plánovaná)
Přečtení si textu
Hrdina a Strašpytlík
(3 minuty)
Otázky k textu:
Jak přesvědčoval Hrdina a Strašpytlík Kubu?
Komu se nakonec podařilo přesvědčit Kubu o své pravdě?
Je dobře předem něco vzdávat?
Je dobře vymlouvat se, než říci pravdu narovinu?
Zakončení
Obeznámení s dalším tématem. Pomalu ale jistě se blíží čerti, a proto si o nich budeme něco málo povídat.
(2 minuty)

Struktura činnosti (skutečná)
Přečtení si textu
Děti byly při četbě textu pozorné, byl vidět zájem, že je zajímá, jak bude příběh pokračovat.
(5 minutt)
Otázky k textu
Děti se snažily své odpovědi rozvádět a pokusit se vysvětlit, proč si myslí právě tohle. Některé děti se nevyjadřovaly, ale poslouchaly, co říkají ostatní a občas souhlasně kývly.
(9 minut)
Zakončení
Obeznámení s dalším tématem. Pomalu ale jistě se blíží čerti, a proto si o nich budeme něco málo povídat.
(3 minuty)

Co se podařilo
Děti reagovaly už častěji a pohotověji. Text je zaujal, a tak neměly problém s posloucháním pohádky. Zamýšlely se nad otázkami a odpovídaly k tématu. Byly vidět i náznaky snahy, navazovat na sebe.
Co se nepodařilo
Mluvilo méně dětí, více jich poslouchalo. Některé děti nechtěly mluvit před celým kolektivem a sdělovalo svou myšlenku kamarádovi sedícímu vedle, což chvílemi působilo rušivě.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 20. 12. 2015 09:23:59    Předmět: Citovat

Datum: 23. 11. 2015
4. setkání
Cíl:
Děti jsou motivovány na téma čertů tím, že sám pán čertů jim poslal dopis a za každý splněný úkol jim dá usměvavého smajlíka. Jsou schopné vyjádřit své obavy a mluvit o nich s ostatními.

Struktura seznámení (plánovaná)
Nalezení dopisu od čerta a seznámení s jeho obsahem.
Milé děti,
brzy už přijde den, kdy vás navštívím. Připravil jsem si pro vás několik úkolů a budu se z dálky dívat, jak je plníte. Než začnete úkol plnit, řekněte si nahlas básničku:
Od soboty do neděle
tisíc čertů máme v těle,
a i když jim chybí nit,
pořád s námi chtějí šít.
Tím mě zavoláte!
Když úkol dobře splníte, dostanete druhý den s dalším úkolem čertovského smajlíka. Přeju vám zdar při řešení vašich úkolů.
Váš Lucifer
(6 minut)
Naučení se básničky, která je v dopisu napsaná.
(4 minuty)
Diskuse na téma: Z čeho máme strach a proč?
(8 minut)
Zopakování si básničky pro získání smajlíka.
(2 minuty)

Struktura činnosti (skutečná)
Nalezení dopisu – Děti dopis našly a ještě chvíli si mohly hrát. Byly velmi zvědavé, co je to za dopis. V komunitním kruhu jsme si říkaly, od koho by dopis mohl být. V dopisu byl text od lucifera, který je žádá o naučení básničky, kterou ho přivolají.
(4 minuty)
Děti si dvakrát zopakují básničku, kterou jsem jim přečetla, aby si ji osvojily.
(4 minuty)
Diskuse na téma: Z čeho máme strach?
Děti si v kruhu posílaly plyšového čerta, který jim dával právo mluvit. Každé z dětí mělo říct z čeho má strach a důvod jeho strachu. Některé děti se snažily navazovat na myšlenky druhého.
(8 minut)
Zopakování si básničky pro získání usměvavého smajlíka.
(2 minuty)

Co se podařilo
Děti byly tématem zaujaté, a proto reagovaly a soustředily se na činnost. Osvojily si alespoň částečně básničku na přivolání čerta. Některé děti se snažily reagovat na myšlenky kamaráda.
Co se nepodařilo
Děti ačkoli měly na pomoc plyšového čerta, nedokázaly být celou dobu potichu. Některé děti byly líné přemýšlet a vymýšlet nové příklady, ze kterých mají strach, takže se opakovaly. Děti reagovaly spíše na mé otázky, než aby reagovaly i na ostatní děti.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 20. 12. 2015 09:24:26    Předmět: Citovat

Datum: 24. 11. 2015
5. setkání
Cíl:
Děti se těší na další dny, ve kterých se budou řešit čerti. Děti jsou motivovány na další plnění úkolů, protože obdržely usměvavého smajlíka. Jsou schopné se lépe vyjadřovat a více přemýšlet.

Struktura seznámení (plánovaná)
Zavolání čerta naučenou básničkou. Nalezení dopisu od čerta a seznámení s jeho obsahem.
(6 minut)
Úkol: Zazpívejte mi písničku o čertech.
(4 minuty)
Diskuse na téma: Proč existují čerti a jsou vůbec skuteční?
(8 minut)
Zakončení
Shrnutí názorů a rozloučení se.
(2 minuty)

Struktura činnosti (skutečná)
Děti očekávaly další dopis, takže ho začaly ihned po návratu do třídy hledat. Když ho našly, přinesly mi ho a šly si chvíli hrát. V komunitním kruhu jsme přivolali čerta básničkou a seznámily se s obsahem. Jako první na nás vypadl smajlík, kterého nám čert poslal za naučení se básničky. V dopise na nás čekal druhý úkol.
(4 minuty)
Splnění zadaného úkolu. Děti musely nejprve vymyslet písničku, ve které se čerti vyskytují a poté jsme mu písničku zazpívaly.
(4 minuty)
Diskuse na téma: Existují čerti? Proč?
Děti si v kruhu posílaly plyšového čerta, který jim dával právo mluvit. Každé z dětí mělo říct, zda dle jeho názoru čerti existují, a proč si to myslí. Děti se snažily ostatní děti přesvědčit o svém názoru.
(8 minut)


Zakončení
Řekli jsme si, že každý může mít jiný názor a že se musíme zamýšlet, jestli někdo jiný nemůže mít pravdu.
(2 minuty)

Co se podařilo
Děti byly tématem zaujaté, a proto reagovaly a soustředily se na činnost. Při básničce tápaly, ale snažily se ji odříkat. Některé děti se snažily reagovat na myšlenky kamaráda a přiblížit, proč právě jejich názor, je správný.
Co se nepodařilo
Děti ačkoli měly na pomoc plyšového čerta, nedokázaly být celou dobu potichu. Některé děti byly líné přemýšlet, a proto se příklady, proč existují několikrát opakovaly. Děti reagovaly spíše na mé otázky, než aby reagovaly i na ostatní děti.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 20. 12. 2015 09:24:54    Předmět: Citovat

Datum: 25. 11. 2015
6. setkání
Cíl:
Děti se těší na další dny, ve kterých se budou řešit čerti a na každý další úkol, který budou moci splnit. Jsou motivovány na další plnění, protože obdržely usměvavého smajlíka. Jsou schopné se lépe vyjadřovat a více přemýšlet.

Struktura seznámení (plánovaná)
Zavolání čerta naučenou básničkou. Nalezení dopisu od čerta a seznámení s jeho obsahem.
(6 minut)
Úkol: Čerti mají rádi kyselé zelí, aby se uměli pořádně šklebit. Udělejte pořádný škleb.
(4 minuty)
Diskuse na téma: Proč se čerti potřebují šklebit a proč nás vůbec straší?
(8 minut)
Zakončení
Rozloučení se pěkným zašklebením.
(2 minuty)

Struktura činnosti (skutečná)
Děti očekávaly další dopis, takže ho začaly ihned po návratu do třídy hledat. Když ho našly, přinesly mi ho a šly si chvíli hrát. V komunitním kruhu jsme přivolali čerta básničkou a seznámily se s obsahem. Opět na nás vypadl smajlík, kterého nám čert poslal.
(4 minuty)
Splnění zadaného úkolu. Děti se pořádně zašklebily a vybraly nejpovedenější škleb.
(4 minuty)
Diskuse na téma: Proč se čerti potřebují šklebit a proč nás vůbec straší?
Děti si v kruhu posílaly plyšového čerta, který jim dával právo mluvit. Děti už na sebe více navazovaly, snažily se i odporovat kamarádům, nebo s nimi naopak souhlasit a vyjádřit názor, proč s nimi souhlasí.
(8 minut)
Zakončení
Děti se ještě jednou zašklebí, ale řekli jsme si, že je to jen výjimečné, protože kamarádi se na sebe nešklebí.
(2 minuty)

Co se podařilo
Děti reagovaly a soustředily se na činnost. Básničku již skoro uměly a mohly tedy čerta přivolat téměř samy. Děti ani nepotřebovaly čertíka, aby mluvily. Vyjadřovaly své názory a snažily se je vysvětlit. Jiné děti souhlasily, jiné odporovaly svými názory, že si myslí něco jiného.
Co se nepodařilo
Děti plyšového čerta už nerespektovaly, protože chtěly reagovat na kamaráda, takže byl chvílemi chaos a nebylo možné zaslechnout veškeré myšlenky. Některé děti se tudíž do diskuse nezapojily vůbec. Některé hluku využívaly k řešení úplně něčeho jiného.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 20. 12. 2015 09:25:22    Předmět: Citovat

Datum: 26. 11. 2015
7. setkání
Cíl:
Děti jsou schopné na sebe navazovat, lépe se vyjadřovat a více přemýšlet.

Struktura seznámení (plánovaná)
Zavolání čerta naučenou básničkou. Nalezení dopisu od čerta a seznámení s jeho obsahem.
(6 minut)
Úkol: Vymyslete, jaké by mohl mít čert jméno.
(4 minuty)
Diskuse na téma: Je nutné, aby čerti měli jméno? Proč?
(8 minut)
Zakončení
Úkol: Vymyslete do zítra co nejvíce pohádek, ve kterých se vyskytují čerti.
(2 minuty)

Struktura činnosti (skutečná)
Děti očekávaly další dopis, když ho našly, přinesly mi ho a šly si chvíli hrát. V komunitním kruhu jsme přivolali čerta básničkou a seznámily se s obsahem. Opět na nás vypadl smajlík, kterého nám čert poslal.
(4 minuty)
Splnění úkolu. Všechny děti vymyslely pro čerta nějaké jméno.
(4 minuty)
Diskuse na téma: Je nutné, aby čerti měli jméno? Proč?
Většina dětí odpověděla, že ano. Některé děti řekly i důvod proč si to myslí, jiné nevěděly, jak vysvětlit svůj názor.
(5 minut)
Zakončení
Zadání si ještě úkolu na zítra, který mohou řešit i doma s rodiči.
(2 minuty)

Co se podařilo
Děti se více zamýšlely nad důvody svého názoru tak, aby se neopakovaly
Co se nepodařilo
Děti byly spíše potichu, protože je téma bavilo menší dobu než předchozí témata. Spíše než aby se snažily vymyslet svůj vlastní názor, souhlasily s názorem dítěte, které svůj názor řeklo jako první. Tuto diskusi jsem vedla spíše já a paní učitelka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 20. 12. 2015 09:25:57    Předmět: Citovat

Datum: 27. 11. 2015
8. setkání
Cíl:
Motivovat děti i na další diskuse a hlubší přemýšlení. Děti jsou schopné diskutovat i s rodiči, aby si své přemýšlení a vyjadřování dále zlepšovaly.

Struktura seznámení (plánovaná)
Zavolání čerta naučenou básničkou. Nalezení dopisu od čerta a seznámení s jeho obsahem.
(6 minut)
Splnění úkolu zadaného na doma – vyjmenování, co nejvíce pohádek, kde vystupují čerti.
Úkol: Zatancujte mi nějaké čertovské tanečky.
(4 minuty)
Diskuse na téma: Myslíte, že tu čert opravdu byl a pozoroval nás? Proč si to myslíte?
(8 minut)
Zakončení
Zhodnocení povídání o čertech a plnění úkolů.
(2 minuty)

Struktura činnosti (skutečná)
V komunitním kruhu jsme přivolali čerta básničkou a seznámily se s obsahem. Opět na nás vypadl smajlík, kterého nám čert poslal. Splnění úkolu z předchozího dne, děti opravdu vyjmenovaly hodně pohádek a řešily je doma s rodiči.
(4 minuty)
Čertovi jsme zatančili nějaké tanečky, které mě děti během dní naučily.
(7 minuty)
Diskuse na téma: Myslíte, že tu čert opravdu byl a pozoroval nás? Proč si to myslíte?
Plyšového čertíka jsme nechali uprostřed kruhu a diskutovali jsme s dětmi, jestli nás opravdu pozoroval. Děti se vyjadřovat chtěly a reagovaly na sebe.
(6 minut)
Zakončení
Děti mi řekly své názory na činnosti a diskuse týkající se čertů.
(2 minuty)

Co se podařilo
Děti se nebály před sebou povídat a snažily se vyjadřovat k tématu, když nechtěly mluvit, poslouchaly alespoň kamarády a nevyrušovaly. Děti se naučily kontrolovat své chování během diskusí a své myšlenky říkaly i rodičům, kteří si pro ně přišli.
Co se nepodařilo
Děti byly ochotné vyjádřit své názory a důvody, které je k nim vedly, ale nebyly příliš trpělivé, bylo nutné je usměrňovat. Děti byly tak nadšené tématem čertů a plněním úkolů, že úplně zapomněly na diskuse, které jsme vedli před tímto tématem. Některé děti se nezapojovaly a některé diskuse je spíše nudily, a proto se věnovaly svým zájmům, které občas diskusi narušovaly.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 20. 12. 2015 09:26:27    Předmět: Citovat

Datum: 30. 11. 2015
9. setkání
Cíl:
Pozorování dětí během spontánních činností a sledování jejich diskusí. Děti jsou schopné realizovat chystanou besídku.

Děti byly z předchozího týdne schopné se lépe vyjadřovat a přemýšlet a to přenášely i do svých nynějších spontánních her. Během nich jsem si všimla, že i když si zadají téma samy, jsou schopné ho probírat více do hloubky, přemýšlet o něm a vyjádřit názor, proč si myslí, že je to tak a ne jinak.
Na dětech bylo znát větší uvolnění, neboť nad sebou neměly vyšší autoritu, a i když jsem se k jejich hře připojila, nebraly mě jako učitelku, ale jako sobě rovnou, která jim je kamarádkou a může vyjádřit svůj názor k jejich tématu.
Uvolnění bylo získané dle mého názoru i tím, že si hrály s kamarády, se kterými jsou stále a ne i se všemi ostatními. Bylo jich méně, ale nestyděly se cokoli říct a k čemukoli vyjádřit.

Struktura činnosti – nácvik besídky
Paní učitelky s dětmi nacvičovaly besídku, která bude probíhat před Vánoci.
Učitelky dětem při besídce pomáhají a tancují, zpívají a pracují s nimi.
Na dětech bylo vidět, že je nacvičování besídky baví a jsou rády, že budou moci rodičům předvést písničky a tanečky, které se naučily. Snažily se a bylo znát, že už mají písničky osvojené, akorát je potřeba, aby jim učitelky říkaly pořadí, ve kterém besídka bude probíhat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 20. 12. 2015 09:26:53    Předmět: Citovat

Datum: 3. 12. 2015
10. setkání
Cíl:
Děti se nebojí čertů a jsou jimi obdarováni, protože jim zatancovaly a zazpívaly písničku.

Struktura činnosti - čerti
Stavba pekla
Děti z kostek staví peklo, protože čerti jsou ještě v jiné třídě. Některé děti se bojí, takže abychom je zabavily, daly jsme jim za úkol postavit kotel nebo peklo z dřívek a látkových cihliček.
Čerti
Žáci ze základní školy chodí každoročně do školky dát dětem nadílku a připravit je na čerty, kteří chodí 5. prosince.
Každé z dětí dostane molitanovou destičku, na kterou se posadí. Děti, které se bojí, si sednou dozadu a děti, které se nebojí, se posadí dopředu.
Pak přijde Mikuláš s čerty a anděly. Mikuláš se dětí ptá, jestli jsou hodné a nezlobily. Děti Mikuláši zatančí a zazpívají připravenou písničku s tanečkem (Kolíbala bába čerta) nejprve samy, podruhé si ji zazpívají a zatancují i s čerty a anděly, kteří chtějí.

Hodnocení
Děti se při povídání s paní učitelkou chlubily, že se čertů nebojí. Paní učitelka tedy řekla, že klidně mohou sedět blíže k čertům a chránit kamarády, kteří se bojí. Děti změnily názor a už se nechlubily. Při stavění pekla a kotlů se děti trochu uklidnily a chovaly se klidně. Po uklizení a posazení se, se děti začaly bát, ale ne příliš. Mikuláš k dětem promlouval klidně a byl k nim přívětivý. Žáci převlečení za čerty děti nestrašili a chovali se tak, aby se děti příliš nebály. Děti byly šikovné a šly jim zatancovat, ty které se styděly, zůstaly sedět a alespoň zpívaly. Čerti a andělé se potom zapojili taky, andělé si vzali děti a čerti tancovali spolu. Andělé poté dali dětem na koberec nadílku a všichni odešli do jiné třídy. Děti se přestaly bát a byly klidné a tiché, aby se čerti nevrátili.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2016 11:08:34    Předmět: Citovat

Praxe 2016
Na začátku dubna se děti začaly připravovat na vystoupení ke Dni matek. Do pásma byly zařazeny písničky, které se již učily na jaře a něco se měly ještě doučit.
Při prvním setkání jsem se opět pozdravila se známými dětmi. K seznámení mi opět posloužila hra s míčem v kruhu. Změna byla v tom, že jsem posílala míč já a hádala jména dětí. Ve třídě byly určité změny, neboť některé děti byly přeřazeny.

Datum: 1. 4. 2016
11. setkání
Cíl: Opětovné seznámení s dětmi, seznámení s plánem na měsíc duben – povídání o mamince

Struktura (plánovaná)
děti si budou představovat svojí maminku a budou o ní vyprávět, jaká je; co se mi na ní líbí; proč jsem s ní rád/a …. Děti dostanou papír na který pokusí namalovat maminku a potom ji ostatním dětem představí.

Zakončení: zhodnocení – maminky máme rádi, maminky se nám líbí, někdy se na nás zlobí, ale vždy nám odpouští ….

Struktura (realizace)
děti mě velmi ochotně přijaly, pamatovaly si mě z předchozí praxe. Plánem nacvičit pásmo pro maminky byly nadšené.
zájem dětí: děti ochotně souhlasily s nacvičováním pro maminky (některé děti byly zdrženlivější, šlo zejména o jedince, kteří byly i minule uzavřenější)
otázky připravené i vzniklé (improvizace): co by mohla maminka být, kdyby byla v pohádce? Moje maminka je sluníčko, protože (mě zahřeje, usmívá se….), princezna, protože (je velmi hezká, má dlouhé vlasy a nosí šaty…), kouzelnice, protože (ví si se vším rady, všechno umí…), pohádková víla, protože (je krásná…).

Zakončení: povídali jsme si o maminkách, některé děti se do hovoru nezapojovaly, i když bylo vidět, že by se chtěly vyjádřit a rády by o své mamince řekly něco hezkého, ale stud byl silnější.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2016 11:10:06    Předmět: Citovat

Datum: 4. 4. 2016
12. setkání
Začíná se nacvičování na vystoupení první pohádkou „O perníkové chaloupce“
Cíl: vnímání textu – pohádka O perníkové chaloupce, poslech, přemýšlení o textu, respekt k názoru druhých

Struktura (plánovaná)
poslech pohádky, otázky k pohádce

Zakončení: zhodnocení týdne, o čem si povídali, co se naučili

Struktura (realizace)
dětem jsem přečetla pohádku „O perníkové chaloupce“ a potom jsme si o ní povídaly.
zájem dětí: děti pohádku poslouchaly, přestože mi mnoho z nich řeklo, že ji zná. Byly rády, že vše dobře dopadlo.
otázky připravené i vzniklé (improvizace): Jaká byla maminka dětí? Proč chtěla, aby otec odvedl děti do lesa? Co si o ní myslíte?

Zakončení: děti hodnotily matku jako zlou ženu. Zpočátku se zdráhaly vyjádřit, ale postupně se přidávaly. Některé se nadále nevyjadřovaly a bylo vidět, že se stydí.
Nacvičování a prohlubování činností k vystoupení: během týdne se děti učily básničku od Františka Hrubína Perníková chaloupka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2016 11:10:51    Předmět: Citovat

Datum: 8. 4. 2016
13. setkání
Cíl: pokračování v tématu, rozbor textu básničky

Struktura (plánovaná)
předvedení básničky

Zakončení: otázky k básni

Struktura (realizace)
děti několikrát přednesly básničku formou dramatizace
zájem dětí: velmi ochotně přednášely text, střídaly se a ostatní dělaly publikum
otázky připravené i vzniklé (improvizace): Jaká byla asi ježibaba v chaloupce? Co chtěla s dětmi udělat? Jaký byl Jeníček?

Zakončení: na závěr se děti dozvěděly s jakou pohádkou si děti pohrají příště.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2016 11:11:53    Předmět: Citovat

Datum: 11. 4. 2016
14. setkání
Další část vystoupení se věnuje hudební pohádce Šípková Růženka
Cíl: čtení pohádky – poslech a vnímání textu, přemýšlení o slyšeném, respekt k názoru druhého

Struktura (plánováná)
porovnání textu pohádky (čtené, klasické) a dramatizace (zpívané)

Zakončení: zhodnocení, která verze se dětem více líbí

Struktura (realizace)
čtení pohádky a seznámení s jinou verzí (hudební a dramatizační)
zájem dětí: děti jsou nadšeny hudební pohádkou, každé chce hrát v pohádce
otázky připravené i vzniklé (improvizace): Jaká je v tomto případě maminka? Má Růženku ráda? Proč si to myslíš?

Zakončení: Děti hodnotily chování maminky a Růženky. Znaly i jiné verze pohádky a tím obohatily naše téma.

Nacvičování a prohlubování činností k vystoupení:
⇒Dramatizace: Šípková Růženka
pomůcky: kůň pro prince, korunka a šaty pro princeznu, šátek a hůl pro babu
základní postavení:
děti stojí v kruhu, drží se za ruce
uvnitř (Růženka), další dvě děti (baba a princ) stojí v určeném místě dál od kruhu
 
Růženka byla líbezná, líbezná, líbezná,
Růženka byla líbezná princezna.
(děti jdou po kruhu, Růženka jde v kruhu v protisměru)
Ó jak jsem krásná, spanilá, spanilá, spanilá,
ó jak jsem krásná, spanilá princezna.
(děti se pustí a dají ruce v bok, pohupují se v kolenou a mírně se natáčejí vpravo, vlevo)
Tu přijel jeden krásný princ, krásný princ, krásný princ,
tu přijel jeden krásný princ, pravil jí:
(děti tleskají do rytmu, princ přijíždí na koni)
Růženko milá, pozor dej, pozor dej, pozor dej,
Růženko milá, pozor dej na babu.
(princ i děti ukazováčkem do rytmu varují Růženku, poté princ odjíždí)
Tu přišla jedna baba zlá, baba zlá, baba zlá,
tu přišla jedna baba zlá, pravila:
(děti zpívají podbarveným hlasem, baba přichází kulhavou chůzí)
Růženko, usni na sto let, na sto let, na sto let,
(baba čaruje před Růženkou, i děti napodobují pažemi čarování)
Růženko, usni na sto let, všechno spí.
(Růženka i děti do dřepu a pomalu usínají, baba se zařadí do kruhu k dětem)
A rostlo trní do výše, do výše, do výše
a rostlo trní do výše, vysoko.
(Růženka stále spí, děti pomalu vstávají, ruce do vzpažení, stoj na špičky)
Až přijel zas ten krásný princ, krásný princ, krásný princ,
až přijel zas ten krásný princ, pravil jí:
(děti tleskají do rytmu, princ přijíždí před sedící Růženku)
Růženko milá, probuď se, probuď se, probuď se,
Růženko milá, probuď se z toho snu.
(princ hladí Růženku po vlasech, Růženka se pomalu probouzí, vstává)
A byla svatba veliká, veliká, veliká
a hrála při ní muzika, muzika.
(děti se točí rychleji dokola – princ a princezna se točí uprostřed kruhu)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2016 11:13:29    Předmět: Citovat

Datum: 15. 4. 2016
15. setkání
Cíl: rozvíjení textů pohádek O Růžence

Struktura (plánovaná)
srovnávání a porovnávání pohádek – otázky: Má vždy Růženka maminku, která ji má ráda?

Zakončení: shrnutí a seznámením programu na další týden

Struktura (realizace)
na základě právě vzniklého sporu mezi dětmi, se řešilo, formou diskuze, chování dětí (téma Den matek)
zájem dětí:
otázky připravené i vzniklé (improvizace): Kdy je maminka spokojená s tvým chováním? Co si myslíš, že jsi někdy udělal špatně? Jak tě asi vidí ostatní? Co na tobě může vadit tvým kamarádům? Jak bys chtěl, aby se druzí k tobě chovali? Dokážeš se omluvit při nevhodném chování? Co ti na sobě vadí?

Zakončení: snažila jsem se, aby si děti uvědomily, že ne každé chování je vhodné. Spor vznikl jen pro malichernost a pokračoval slovním i fyzickým napadáním, bylo třeba vzniklý problém řešit a proto jsem upustila od plánu. Po vyjasnění a omluvách, byly děti ponechány v klidu a mohly se věnovat spontánním činnostem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2016 11:14:19    Předmět: Citovat

Datum: 18. 4. 2016
16. setkání
Cíl: nová pohádka k rozboru – Hrnečku vař

Struktura (plánovaná)
seznámení s pohádkou – poslech textu, přemýšlení o pohádce, vedení diskuze

Zakončení: zhodnocení dne

Struktura (realizace)
dětem byla přečtena pohádka a byly vyzvány k vyjádření k pohádce
zájem dětí: děti pohádka bavila a pobavila
otázky připravené i vzniklé (improvizace): Jak na Vás působila matka v této pohádce? Byla hodná nebo ne? Byla maminka roztržitá, zapomětlivá?

Zakončení: děti rády spolupracovaly, ochotně odpovídaly na otázky i spontánně reagovaly na vzniklé situace. Některé se nadále držely v pozadí a neprojevovaly se.
Nacvičování a prohlubování činností k vystoupení: písnička pro maminku

Mám ráda svojí maminku,
má náruč jako peřinku.
Kdo se k ní jednou schová,
schová se u ní znova.
Pro všechny mamky na zemi
a je jich hodně, věřte mi,
písničku zazpíváme
a pozdrav posíláme.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2016 11:15:21    Předmět: Citovat

Datum: 22. 4. 2016
17. setkání
Cíl: Krátké procvičení písničky s klavírem a kytarou

Struktura (plánovaná)
otázky k písničce – Jakou náruč může mít maminka? Jakou písničku pro radost bych zazpíval/a své mamince.

Zakončení: vyrábíme přáníčko pro maminku a seznámení s další pohádkou

Struktura (realizace)
děti si ochotně zopakovaly vše co se do té doby naučily. Procvičily si i písničky z jara a začaly se učit jak bude pásmo vypadat
zájem dětí: děti ochotně spolupracovaly a bylo vidět, že je to baví
otázky připravené i vzniklé (improvizace): otázky zodpovídaly ochotně a spousta dětí vymyslela písničku pro maminku. Některé děti se nadále nezapojovaly, bály se vystoupit před druhými.

Zakončení: zhodnotila jsem týden a představila téma na další týden
Nacvičování a prohlubování činností k vystoupení: procvičování pásma na vystoupení + nová básnička:

Pro maminku
Sladkou pusu jako med,
pošlu ti ji, mámo hned.
Letí, letí pusinka,
dostane ji maminka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2016 11:16:13    Předmět: Citovat

Datum: 25. 4. 2016
18. setkání
Cíl: začíná nacvičování poslední pohádky „O neposlušných kůzlátkách“

Struktura (plánovaná)
vnímání textu, samostatné přemýšlení, naslouchání druhému, srozumitelné vyjadřování

Zakončení: zhodnocení průběhu dne

Struktura (realizace)
dětem byla přečtena pohádka vhodná k dramatizaci
zájem dětí: dětem se jiná verze známé pohádky (zhudebněné) velmi líbila
otázky připravené i vzniklé (improvizace): Bylo správné, že maminka nechala děti samotné? Byl trest za neuposlechnutí přiměřený? Udělala kůzlátka dobře, když otevřela?

Zakončení: seznámili jsme se dnes s poslední pohádkou a budeme ji nadále procvičovat
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2016 11:16:51    Předmět: Citovat

Datum: 29. 5. 2016
19. setkání
Cíl: procvičování písniček básniček a dramatizace k vystoupení

Struktura (plánovaná)
porovnávání podobných pohádek a různých zakončení

Zakončení: plánem na příští týden je celkové zhodnocení nacvičování

Struktura (realizace)
děti porovnávaly více verzí této pohádky s různým zakončením
zájem dětí: děti byly vcelku ochotné, ale našly se i takové, které to nebavilo a nechtěly se vyjádřit
otázky připravené i vzniklé (improvizace): Jaká byla maminka kůzlátek a proč si to myslíš? Co si myslíš, že udělala kůzlátka špatně, proč? Jaký je vlk?

Zakončení: společně jsme s dětmi hodnotily uplynulý týden, co se povedlo a co se nepovedlo.
Nacvičování a prohlubování činností k vystoupení:

O neposlušných kůzlátkách
Vypráví nám pohádka,
jak vlk sežral kůzlátka,
poslouchejte chvilku malou,
jakpak se to všechno stalo.
Stará koza rohatá
varuje svá kůzlata,
vlk se na vás v lese třese,
kůzlata má nebojte se.
Koza na trh odešla,
aby mlsky přinesla,
zatím vlk své plány přede,
doufá, že kůzlata svede.
Kovář jazyk upiloval,
aby ten vlk pěkně zpíval,
potom přišel za vrátka,
otevřete kůzlátka.
Kůzlátka se uvnitř přela,
dveře vlku otevřela
a ten zařval ticho,
pak si nacpal břicho.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Milena Homolková



Založen(a): 17.12.2015
Příspěvky: 20
Město: Velešín

PříspěvekZaslal(a): 30. 06. 2016 11:17:28    Předmět: Citovat

Datum: 2. 5. 2016
20. setkání
Cíl: celkové shlédnutí vystoupení a zhodnocení celého nacvičování

Struktura (plánovaná)
shlédnutí pásma, hodnocení co se učili raději a co je bavilo méně a proč

Zakončení: poděkování za snahu při nácviku

Struktura (realizace)
děti ochotně předvedly vše, co se naučily
zájem dětí:
otázky připravené i vzniklé (improvizace): děti se měly vyjádřit k tomu co je bavilo, povídaly o svých maminkách a jakou by jim chtěly udělat radost. Vyjadřovaly se všechny děti spontánně a myslím si, že upřímně.

Zakončení – zhodnocení praxe, rozloučení se s dětmi
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> Mateřská škola Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign