Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Zprávy z praxe - ZŠ Bolešiny Lada Štěrbová

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> První stupeň ZŠ
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Lada Sterbova



Založen(a): 18.5.2015
Příspěvky: 6
Město: Klatovy

PříspěvekZaslal(a): 30. 03. 2016 08:27:37    Předmět: Zprávy z praxe - ZŠ Bolešiny Lada Štěrbová Citovat

1.3. 2016
1. setkání - počet dětí 10, věk 7-11
Děti se znají a znají i mne. První setkání je chápáno jako porvní setkáni s filosofií.
Cíl: seznámení s pojmy - filosofie, filosof, facilitátor, diskuse
Plán. časová dotace: 30 minut
Skut.časová dotace: 25 minut

Děti jsem posadila do kruhu. Je to opravdu první setkání s filosofií, děti vůbec netuší, co pojmy znamenají. Větší děti reagují na pojem diskuse. Velká výhoda je, že se známe. Nebojí se mě zeptat. Ale nedaří se nám udržet klid, soustředění, děti se překřikují. V poslední části diskuse začíná být lepší klima.

S výsledkem prvního setkání jsem spokojená. Děti v závěru reagují pozitivně. Těší se na další setkání.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lada Sterbova



Založen(a): 18.5.2015
Příspěvky: 6
Město: Klatovy

PříspěvekZaslal(a): 31. 03. 2016 08:24:29    Předmět: Citovat

2. 3. 2016
2. setkání - počet dětí 10, věk 7-11
Cíl: hodnoty - seznámení s pojmy, vysvětlení pojmů
Plán. časová dotace: 30 minut
Skutečná časová dotace: 40 minut

Děti si měly samy napsat pro ně důležité hodnoty. Pracovala jsem s nimi. Následně jsme si vysvětlili jednotlivé hodnoty, co si pod nimi děti představují. Pak jsme společně vybrali ty pro nás nejdůležitejší. Součástí byla i hra, upravit hodnoty na ose podle důležitosti. Děti to hodně bavilo a měly radost, že se shodly - na první místo všichni zvolily rodinu.

Překvapilo mě, že děti nevěděly, co znamená pojem víra a pokora. Ostatní pojmy( láska, dobro, zlo, nenávist) uměly pojmenovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lada Sterbova



Založen(a): 18.5.2015
Příspěvky: 6
Město: Klatovy

PříspěvekZaslal(a): 15. 04. 2016 09:25:50    Předmět: Citovat

3.3.2016
3. setkání – počet dětí 8, věk 7-11
Cíl: Původně jsem měla připravenu četbu příběhu Nemocnice pro panenky, ale děti číst nechtěly, vždy mám připraven náhradní program, protože se to občas stává, že je někdy v kolektivu jiné klima, než jsem zvyklá. Proto jsem zvolila tělocvičnu a pohybové aktivity.
Plán. Časová dotace: 30 minut
Skut. Časová dotace: 50 minut
Nejprve jsme hráli přehazovanou a vybíjenou, aktivity, které naše děti hodně baví. A potom novou hru, která je založena na hře piškvorky. Na zemi je rozloženo devět kruhů, děti jsou rozděleny do dvou družstev a mají za úkol doběhnout postupně ke kruhům a položit do některého kostku. Každý tým má tři kostky, které musí hráči postupně umístit tak, aby vznikla řada, jako u piškvorků. Je to hra založená na rychlosti, ale zároveň na přemýšlení.
Když jsem cítila, že se děti uklidnily, posadila jsem je opět do kruhu a povídali jsem si o tom, co je fair play, co jsou pravidla, proč je důležité přemýšlet. Děti živě diskutovaly o tom, že ve hře pravidla jsou ochotné přijmout lépe, než v životě.
Pro mne bylo příjemné zjištění, že i když se mi nepodařilo uskutečnit plánovaný cíl, nakonec jsem uměla děti namotivovat k diskusi. Užili jsme si to všichni. Také cítím, že začínají chápat diskusi jako takovou, tolik nevykřikují a nechávají prostor i ostatním, i když je to pro ně těžké a musím jim to stále opakovat. Ale sama vím, jak těžké bylo pro mne na kurzu někdy mlčet a dát prostor jiným : - )).

7.3.2016
4. setkání – počet dětí 10, věk 7-11
Cíl: Četba příběhu Nemocnice pro panenky – rozvoj čtení nahlas, s porozuměním, zároven´vzbudit v dětech zájem o hlubší rozměr příběhu.
Plán. Časová dotace: 30 minut
Skut. Časová dotace: 35 minut
Čtení nahlas dělá některým dětem velký problém. Stydí se, jelikož při vyučování se jim děti posmívají. Já je přesto umím povzbudit k tomu, že jsou schopní číst v klidu, dokonce mít radost, když se jim to povede. Zvláště u nižších ročníků pozoruji, že se jinak chovají v družině, protože to není „ na známky“ a o nic vlastně nejde.
Nejvíce času nám zabralo přečtení příběhu a vymýšlení otázek, o kterých bychom chtěli diskutovat. Nakonec jsme společně odhlasovali otázku – Co je třeba k porozumění? Otázky na tabuli byly tři. Podělit se se svojí otázkou s ostatními a napsat ji na tabuli se dařilo žákům vyšších ročníků. Malé děti se moc nezapojovaly.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lada Sterbova



Založen(a): 18.5.2015
Příspěvky: 6
Město: Klatovy

PříspěvekZaslal(a): 15. 04. 2016 09:36:56    Předmět: Citovat

8.3.2016
5. setkání – počet dětí 10, věk 7-11
Cíl: rozvoj komunikace hledáním odpovědí na otázku : Co je třeba k porozumění?
Plán. Časová dotace: 30 minut
Skut. Časová dotace: 45 minut

Musela jsem znova přečíst příběh, aby se děti napojily na poslední hodinu. Diskusi jsem vedla já. Nakonec jsme se od příběhu dostali k tomu, že děti mají pocit, že jim dospělí nerozumí. Vyslechneme je, ale už se dále neptáme, zda jsme porozuměli tomu, co nám chtěly sdělit. Pro mne to bylo zajímavé zjištění. Ptala jsem se doma i svých dětí a odpověděly mi stejně. Prý je často odbydeme a nejdeme do hloubky. Tady jsem jim mohla vysvětlit, že o tom vlastně filosofie je, jít do hloubky a vidět věci z více úhlů.
Sice jsme se od původní otázky k příběhu odklonili k realitě, ale myslím, že diskuse byla zajímavá. Pro děti tím, že jsem je opravdu poslouchala, netlačil nás čas a pro mne poučení, že je dobré si udělat čas nejen na děti ve škole, ale i na ty své doma.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lada Sterbova



Založen(a): 18.5.2015
Příspěvky: 6
Město: Klatovy

PříspěvekZaslal(a): 15. 04. 2016 09:47:21    Předmět: Citovat

10.3.2016
6. setkání – počet dětí 8, věk 7-11
Cíl: Umět dát představě konkrétní podobu, nakreslit a popsat postavu z příběhu.
Plán. Časová dotace: 45 minut
Skut. Časová dotace: 60 minut
Děti mohly libovolnou výtvarnou technikou nakreslit hrdinu příběhu. Následně odprezentovat a popsat svůj obrázek. Vysvětlit, proč si ho představují zrovna takhle. S kreslením většina neměla problém, horší to bylo s prezentací ostatním. Menší děti s tím až takový problém neměly. Větší děti se více styděly, ale nakonec to byla příjemná hodina.
Překvapila mě kázeň a respekt k ostatním. Nenastal žádný hluk. Děti udržely pozornost a poslechly si své spolužáky se zájmem. Výsledek byl úžasný, děti sami začaly chápat, jak důležité je dát prostor i ostatním, ne sobecky koukat jen na sebe.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Lada Sterbova



Založen(a): 18.5.2015
Příspěvky: 6
Město: Klatovy

PříspěvekZaslal(a): 19. 04. 2016 08:54:10    Předmět: Citovat

11.3.2016
7. setkání – počet dětí 8, věk 7-11
Cíl: Pochopit špatnost násilí jinou formou, formou diskuse.
Plán. Časová dotace: 30 minut
Skut. Časová dotace: 40 minut
Dnes zadávám otázku z našeho semináře – Má někdo právo použít násilí vůči druhému? ( vůči spolužákům, rodiče x děti, dospělí mezi sebou)
Dávám čas na rozmyšlenou, chci dát prostor i dětem, které se moc nezapojují do diskusí. Děti se shodují, že není správné používat násilí. Umí i argumentovat proč. Když jim ale pokládám další otázku, proč neustále řešíme jejich konflikty ve škole, které mají podobu násilí, nedovedou odpovědět, proč se nechají strhnout a neřeší konflikt jinou formou.
Závěrem se shodujeme, že používat násilí není správné, ale zároveň je těžké ho nepoužívat. Vidím na dětech, jak si po zbytek družiny dávají pozor, ale bohužel další dny v družině jsou stejné jako jindy .
Otázka pro mne – Chci- li v dětech vzbudit dobro, je dobré filosofovat a jít do hloubky?

14.3.2016
8. setkání – počet dětí 8, věk 7-11
Cíl: Facilitátor žák – osobní zkušeností získat jiný úhel pohledu na pravidla, autority.
Plán. Časová dotace: 30 minut
Skut. Časová dotace: 40 minut
Klučina, který nejvíce ruší dostává úkol, má sám řídit diskusi. Jelikož má problém v kolektivu, protože neustále děti poučuje a nadřazuje se nad ně, aniž by si to uvědomoval, dávám mu prostor ukázat se jako vůdce skupiny. Po počáteční radosti a pocitu důležitosti začíná být nervozní, nedaří se mu udržet kázeň a začíná mít problém i s formulací myšlenek. Po hodině přiznává, že je těžké být v roli někoho, kdo řídí skupinu. Nakonec vstupuji do diskuse, drobnými radami mu pomáhám dokončit úkol.
Pro mne zajímavá zkušenost z pedagogického hlediska, Nemusím dítě trestat opisováním, nebo napomínáním, někdy ke zklidnění stačí drobný úkol, pocit zodpovědnosti,,odvedení pozornosti jinam.




15.3.2016
9. setkání – počet dětí 8, věk 7-11
Cíl: Zapojit všechny do diskuse.
Plán. Časová dotace: 30 minut
Skut. Časová dotace: 40 minut
Jelikož se mi stále nedaří zapojit všechny do diskusí, zkouším opět otázku z našeho semináře – Co je tajemství? Tato otázka se mi moc líbila, chtěla jsem ji použít, protože tajemství je lákavé nejen pro dospělé, ale právě pro děti.
Tentokrát se mi povedlo zapojit i největšího introverta ve skupině, měl totiž opačný názor, než většina dětí. Děti se shodovaly, že je těžké tajemství udržet. Když jsem se ptala jeho, vyhrkl, že pro něj to těžké není. Tím začal zajímat i ostatní, protože nechápaly, proč nemá potřebu se s někým podělit o to, co ví.
I když jsme se nedobrali k tomu, co přesně tajemství je, cíl se povedlo naplnit, myslím, že chlapci i stouplo sebevědomí, protože se alespoň v tuto chvíli nebál říct svoje myšlenky a viděl, že mu děti naslouchají a zajímají se o něj.

17.3.2016
10. setkání – počet dětí 10, věk 7-11
Cíl: Prezentace svých dojmů a zážitků z filosofování. Nebát se mluvit o svých pocitech.
Plán. Časová dotace: 30 minut
Skut. Časová dotace: 40 minut
Děti měli pár dní na to, aby nakreslily projekt. Jsou zvyklé na různé projekty, které se ale týkají konkrétnéch věcí ( školní výlet, sport, volný čas). Tady měly ale za úkol zároveň i odprezentovat své pocity a dojmy. Větším dětem to nedělalo až takový problém, menším dětem jsem musela trochu pomáhat a navádět je správným směrem.
Celkově jsem spokojená s celou praxí. Uvědomila jsem si, jak důležitá je trpělivost a schopnost naslouchat druhým. To si myslím, že dalo dětem největší práci – neskákat ostatním do řeči a dát prostor i ostatním. Učit se žít v kolektivu a respektovat se navzájem je jedna z nejdůležitějších věcí v životě.
Také musím sdělit, že tato praxe mi opět ukázala, že není dobré zůstávat na mrtvém bodě zaběhnuté vychovatelky, že je motivující hledat stále nové cesty a prostředky ve výchovně vzdělávacím procesu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> První stupeň ZŠ Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign