Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2015/2016 - ZPRÁVY Z PRAXE-TK_BRONTOVÉ_Alena_Bojková

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 23. 12. 2015 13:00:54    Předmět: 2015/2016 - ZPRÁVY Z PRAXE-TK_BRONTOVÉ_Alena_Bojková Citovat

Zprávy z praxe
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 04. 01. 2016 22:42:46    Předmět: Citovat

1.setkání 4.1.2015 - děti ve věku 6 let
Cíl - s dětmi jsme si vysvětlily, že účelem našich schůzek bude filosofování
Plánovaná časová dotace
Úvod - stanovili jsme si pravidla pro filozofování 10 min
Motivace - čtení z knihy Nemocnice pro panenky 5 min
Tvorba otázek - 5 min
Diskuse - 10 min
Závěr, zhodnocení - 10 min
Skutečná časová dotace
Úvod - 5 min
Motivace - 7 min
Tvorba otázek - 3 min
Diskuse - 15 min
Závěr, zhodnocení -5 min

S dětmi jsme si povídaly, proč máme rády své plyšáky? Co se nám na nich líbí?
Děti odpovídaly, že mají rádi své plyšáky, protože je dostaly od maminky, tatínka, babičky...Mají je, aby jim nebylo smutno. Mazlí se s nimi a líbí se jim, jak jsou krásně měkoučké a heboučké.

Reflexe - Nejdříve jsme se s dětmi představily. Pak jsme si s povídaly o tom, jak filosofovat. Posadily jsme se do kroužku, aby jsme všichni na sebe dobře viděli a slyšeli se. Vysvětlili jsme si, že musí vždy mluvit jen jeden, aby se nepřekřikovali. Také, že musí nechat druhého domluvit a pak teprve může začít mluvit další. Hlásíme se jen pokud máme opravdu co říci k tématu.
Příběh z nemocnice pro panenky se jim líbil. Pozorně poslouchaly. Tvorba otázek se jim moc nedařila. Pak se rozpovídaly o tom, kdo má jakou oblíbenou hračku a co se mu na ní líbí. Proč jí má rádi. Začaly se překřikovat a musela jsem je usměrňovat, aby se v mluvení střídaly. Když už začaly odbíhat od tématu, ukončila jsem diskusi. Myslím, že napoprvé to bylo takové seznámení s tím, co nás čeká. Děti chtějí přijít i příště a to je důležité.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 09. 01. 2016 16:16:34    Předmět: Citovat

2.Setkání - 8.1.2016
Cíl - Čtení a povídání o druhém příběhu z Nemocnice pro panenky

Plánovaná časová dotace
Úvod - opakování pravidel pro příjemné filosofování 5min
Motivace - čtení příběhu z Nemocnice pro panenky 10min
Tvorba otázek - 10 min
Diskuse 10 min
Závěr, zhodnocení - 5 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 5 min
Motivace - 10 min
Tvorba otázek 10 min
Diskuse - 10 min
Závěr, zhodnocení - 5 min

Na začátku jsme si zopakovali společně pravidla pro společné filosofování. Děti se rovnou posadily do kroužku, abychom na sebe viděly a dobře se slyšely. Připomněli jsme si společně, že se hlásíme, nepřekřikujeme se, necháme každého v klidu domluvit a snažíme se povídat k tématu, o kterém je řeč. Příběh z Nemocnice pro panenky se jim líbil. Otázky jim moc nešly vytvořit. Ale rozpovídaly se o tom, že už se stalo mnoha dětem, že si zapomněly svého plyšáka doma. Někdy měli rodiče možnost se s nimi pro něj vrátit, ale pokaždé to možné není. Ptala jsem se dětí, proč tomu tak je? Odpovídaly, že jejich rodiče musí být včas v práci. A tu práci potřebují, aby jejich rodina měla peníze a mohli si nakupovat potřebné věci - jídlo, šaty, boty, i hračky pro své děti...Povídali jsme si s dětmi, kde pracují jejich rodiče a jestli ví, co tam jejich rodiče dělají. Většinou to děti věděly, ale neznaly velké podrobnosti. Rozhovor jsme ukončily s tím, že plyšák je pro ně sice důležitý, ale musí ho mít už ráno připraveného, aby na něj nezapomněly. Často není čas se pro něj vrátit. Rodiče nechtějí o svoji práci přijít. Protože práce jejich rodičů je pro celou jejich rodinu velmi důležitá. Během rozhovoru jsem děti musela usměrňovat, aby se hlásily o slovo a nepřekřikovaly se. Také jsem jim musela připomínat o čem si povídáme, aby neodbíhaly od tématu.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 16. 01. 2016 20:26:09    Předmět: Citovat

3.setkání - 15.1. 2016
Cíl - Přečtení třetího příběhu z nemocnice pro panenky

Plánovaná časová dotace
Úvod - posadily jsme se s dětmi do kroužku a všichni se zklidnily, abychom mohly začít pracovat - 5 min
Motivace - čtení třetího příběhu z Nemocnice pro panenky 5 min
Tvorba otázek - 5 min
Diskuse - 10 min
Závěr, zhodnocení - 5min

Skutečná časová dotace
Úvod - 5 min
Motivace - 5 mmin
Tvorba otázek - 10 min
Diskuse - 10 min
Závěr, zhodnocení - 5 min

Reflexe - Dnes jsme s dětmi četly třetí příběh z Nemocnice pro panenky. Tentokrát je musím pochválit, protože už jim trochu šlo tvoření otázek. Zabralo nám tedy i více času, než byla původní časová dotace.
Děti se ptaly. Co je pravda? Proč musíme mluvit pravdu? Proč se lže?...
S dětmi jsme se domluvily, že si zkusíme popovídat o tom, co si představují pod pravdou. Děti odpovídaly, že je to, když se nelže. Nikomu, kamarádům, ani dospělým. Ptala jsem se jich proč se nemá lhát? Říkaly, že je to špatné. Může to někomu ubližovat. Na dotaz, co to může způsobit? Odpovídaly, že někdo může být pak smutný, přijít o kamarády, nikdo si s ním nebude chtít hrát, rodiče, nebo paní učitelka se bude na ně zlobit...
Povídání jsme tedy uzavřeli s tím, že lhát se nemá, protože to je špatné. Každý člověk někdy v životě lhal, ale není to správné a všichni by měli mluvit pravdu.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 25. 01. 2016 18:24:22    Předmět: Citovat

4. setkání - 22.1.2016
Cíl - Přečtení čtvrtého příběhu z Nemocnice pro panenky

Plánovaná časová dotace
Úvod - 5 min
Motivace - čtení čtvrtého příběhu z Nemocnice pro panenky 5 min
Tvorba otázek - 5 min
Diskuse - 10 min
Závěr, zhodnocení - 5 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 5 min
Motivace - 5 min
Tvorba otázek - 5 min
Diskuse - 10 min
Závěr, zhodnocení - 5 min

Reflexe - S dětmi jeme se posadily do kroužku a začaly jsme čtením čtvrtého příběhu z Nemocnice pro panenky. Děti pozorně poslouchaly a pak jsme vytvořily otázky k našemu příběhu. Například. Jaké máme rádi hračky? Jsou hezké všechny hračky? Co se nám na hračkách líbí? Proč jsou pro nás naše hračky pěkné? ...
Společně jsme si vybrali otázku - Jsou hezké všechny hračky?
Děti dostaly za úkol přinést si svoji oblíbenou hračku. Každý měl teď za úkol postavit se doprostřed kroužku a svoji hračku představit. Říci nám proč ji má rád a co se mu na ní líbí. Když děti skončily Ptala jsem se jich jestli si všimly na čem se všechny děti shodly i když každá hračka byla úplně jiná. Chvíli přemýšlely a pak odpověděly, že každý má svoji hračku rád a líbí se mu. Ptala jsem se jich, jestli je to možné, jak si to vysvětlují. Odpovídaly, že každému se líbí něco jiného. Proto, že každý si hraje rád s něčím jiným. Pak jsem se jich zeptala od koho děti dostaly své hračky. Odpovídaly, že od maminky, tatínka, babičky, strejdy...Ptala jsem se jich jestli to má vliv na to, jak moc mají svoji hračku rádi. Jedna holčička odpověděla, že má panenku od tety, která bydlí hodně daleko. Když je jí po ní smutno. Povídá si se svojí panenkou. Pak jsme si povídaly s dětmi podle čeho si své hračky vybíraly, pokud to nebylo překvapení. Děti si hračky vybírají podle veselých barev, aby byly pěkně měkké, dobře se jim držely v ruce, aby panenka vypadala jako opravdové miminko.¨
Povídání jsme ukončily s tím, že každá hračka je jinak krásná a dělají dětem radost. Nikdy se nikomu neposmíváme jakou má hračku, protože každý ji má rád pro něco jiného a nemusí to vždy ani na té hračce být vidět.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 05. 02. 2016 18:41:35    Předmět: Citovat

5. setkání - 1.2. 2016
Cíl - Zamyslet se s dětmi nad významem knihy pro člověka.

Plánovaná časová dotace
Úvod - co je vlastně kniha - 5 min
Motivace 3 min - proběhla předešlou hodinu, kdy jsem dětem nastínila, čím se budeme dnes zabývat
Diskuse - 20 min
Závěr - 5 min

Skutečná časová dotace
Úvod - co je vlastně kniha - 5 min
Diskuse - 25 min
Závěr - Závěr jsme s dětmi ošidily a jen si zatleskaly. Už byly moc unavené a neudržely pozornost.

Reflexe - Na úvod jsme se s dětmi pokusily o vysvětlení, co je vlastně kniha. Děti odpovídaly, že to je nějaký počet popsaných listů v deskách. Věděly i, že papíru dříve předcházely různé destičky, papyrus. Vysvětlily jsme si, že před vynalezením knihtisku, se knihy psaly ručně.
Pověděli jsme si, jak máme správně zacházet s knihou. Nečmárat do ní, nemačkat, mít ji zabalenou. Umýt si ruce před tím, než s ní budeme pracovat. Knihu máme doma uloženou v domácí knihovně. Pak jsme si s dětmi vysvětlovaly, jak funguje veřejná knihovna. Že v ní pracuje paní knihovnice, která nám pomáhá knihy vybírat a celkově se stará o provoz knihovny.
Pokračovaly jsme tím, že děti jeden po druhém pověděly něco o své oblíbené knize. Pokusily jsme si vysvětlit význam citátu - knihy jsou pro lidi tím, čím jsou pro ptáky křídla. Vymýšlely jsme novou pohádku. Každý měl říci vždy jen jednu větu. Děti už začaly zlobit. Byly unavený. Dokončily jsme nějak pohádku. Závěr už jsem jim odpustila. Zatleskali jsme si za naši vytvořenou pohádku.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 05. 02. 2016 20:50:11    Předmět: Citovat

6. setkání - 5.2. 2016
Cíl - Povídaly jsme si s dětmi o našich smyslech.

Plánovaná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 10 min
Diskuse - 15 min
Závěr - 5 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 10 min
Diskuse - 15 min
Závěr - 5 min

Reflexe - V úvodu jsem dětem vysvětlila, že si dnes budeme povídat o smyslech. Neuměly je vyjmenovat, ale když jsem jim udělala nápovědu, tak jsme je daly dohromady. Tedy - zrak, sluch, čich, chuť a hmat,.
Jako motivaci jsme si s dětmi na chvíli zahrály na slepou bábu. Chtěla jsem, aby každý byl slepá bába a chvíli byl se zavázanýma očima a vnímal přitom své pocity. V diskusi jsme si pak s dětmi povídaly, že lidé kteří nevidí mají život mnohem složitější a řeší trochu jiné věci, než člověk, který věci kolem sebe vidí. Také si děti dobře uvědomily, že ve chvíli hry, co byly slepou bábou byl pro ně hodně důležitý sluch a hmat. Hmat zvláště tehdy, když jsme měly hru zpestřenou o to, aby uhádly koho chytily. Ale občas to nevydržely a smály se. Ale tím si zase uvědomily význam svého sluchu. Důležitost chuti a čichu jsme si ukázaly při ochutnávce různých potravin, ke kterým si nejprve přičichly se zavřenýma očima a pokud neuhádly, dala jsem jim i ochutnat.
Děti dnešní posezení hodnotily pozitivně. Líbila se jim hra na slepou bábu i ochtnávky. Byly trochu živější, ale zvládly jsme to.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2016 16:37:54    Předmět: Citovat

7.setkání - 8.2. 2016
Cíl - Povídání na téma - roční období

Plánovaná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr 3 min

Reflexe - Na úvod jsem dnes dětem oznámila, že mám překvapení o čem si budeme povídat. A také jsme jim řekla, že dostanou nápovědu a pak to určitě uhádnou. Byly docela napnuté, co se bude dít. Připravila jsem jim pár obrázků ze čtyřech ročních období a nechala jsem je kolovat v našem kroužku. Když si je všechny děti prohlédly, naskládaly jsme je doprostřed. A všechny děti již věděly čemu se budeme věnovat. Společně jsme je pak seřadily do čtyřech řad podle ročních období, jak jdou po sobě. Během povídání jsme si zdůrazňovaly charakteristické znaky jednotlivých období. Měla jsem také pro ně připravené hádanky na toto téma. Děti se rozdělily do dvou družstev a soutěžily. Dnešní sezení jsme ukončily tí, že každý na závěr řekl, jaké má nejraději roční období a z jakého důvodu. Co má na něm rád.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2016 17:16:21    Předmět: Citovat

8. setkání - 8.2.2016
Cíl - Povídání na téma - moje rodina¨

Plánovaná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Reflexe - Úvod na dnešní filosofii už proběhl tak trochu minule. Požádala jsem děti, aby si přinesly na dnešek fotografie své rodiny.
Vysvětlila jsem jim, že si dnes budeme povídat o rodině. Ptala jsem se jich, co si představují pod tímto označením. Děti jmenovaly maminku, tatínka, dědu, babičku, strejdu a tetu. Povídali jsme si, že lidé si lepí fotografie do albumu, aby měli památku na hezké chvíle, výlety, svátky, narozeniny apod. Někdy, že si je dávají do rámečku na stůl, nebo si z nich udělají obrázek. Pak jsme si s dětmi ukazovaly fotografie, které si přinesly. Smály se fotografiím, kde byly hodně malé. Také začaly řešit, kdo si je na fotografii, jak podobný. Na fotografiích jsme si vysvětlily, jak člověk stárne a vyvíjí se. Od miminka po starého člověka. Také jsme se s dětmi zamyslely, jak je pro každého rodina důležitá. Že jim jejich blízcí poskytují pocit bezpečí, jistoty, lásky, pečují o ně a mají je rádi. Povídání jsme ukončily tím, že jsme se s dětmi zamyslely nad tím, že bychom, také měli péči našich nejbližších oceňovat, snažit se jim také udělat radost. Poslouchat a neodmlouvat...
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 16. 02. 2016 19:01:42    Předmět: Citovat

9. setkání - 12.2.2016
Cíl - Povídání na téma ovoce a zelenina

Plánovaná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Reflexe - Na úvod jsem dětem vysvětlila o čem si dnes budeme povídat. A že je čeká krátká pohádka i malá soutěž.
Jako motivaci jsem použila krátkou pohádku o Matějovi, který maminku zlobil a nechtěl jíst žádné ovoce ani zeleninu. Potom onemocněl a konečně maminku poslechl. Díky vitamínům se pak rychleji uzdravil.
Po pohádce jsme si s dětmi povídaly, proč je zdravé jíst ovoce a zeleninu. Odpovídaly, že je to proto aby jsme neonemocněli jako Matěj. Aby se naše tělo dovedlo ubránit nemoci. Aby děti dobře rostly ... Pak jsem dětem vysvětlila, že máme více druhů vitamínů a každá skupina je pro nás prospěšná z jiného důvodu. Připravila jsem si pro děti několik obrázků s ovocem a zeleninou. Nejprve jsme je rozdělili společně na ovoce a zeleninu. Přitom jsme je i pojmenovávaly, aby si zapamatovaly jejich správný název. Pak se rozdělily do dvou družstev a soutěžili jsme které družstvo dříve pojmenuje obrázky ovoce a zeleniny. Pak si děti zavázaly oči a měly za úkol poznat několik druhů ovoce a zeleniny, které jsem měla nakrájené na kostičky. To se jim moc líbilo. Na závěr jsme se s dětmi zamyslely, kolik skutečně jíme ovoce a zeleniny. Daly jsme si společně předsevzetí, že to všichni trochu zlepšíme.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 16. 02. 2016 20:49:27    Předmět: Citovat

10. setkání - 15.2.2016
Cíl - Povídání na téma - Co jsou pravidla a k čemu jsou dobrá?

Plánovaná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Reflexe - Povídání jsme začaly s dětmi tím, že jsme se pokusily definovat, co je pravidlo. Děti odpovídaly, že pravidlo říká, jak se máme chovat, co máme dělat, kdy to máme provádět ...Zeptala jsem se jich, kdy se v životě setkáváme s pravidly. Odpovídaly, že například při hře, dále máme pravidla silničního provozu. Ve škole je školní řád. V knihovně jsou také určitá pravidla pro půjčování knih...Potom jsme si s dětmi povídaly k čemu pravidla slouží. Například nám říkají, jak se máme chovat, brání vzniku chaosu i dávají určitou jistotu, jak se zachovají ostatní lidé. Měla jsem připravené krátké texty, kde byly popsána pravidla a jejich dodržování nebo naopak porušování. S dětmi jsme si na těchto příkladech popsaly, jak by to mělo být správně.
Povídání jsme ukončili s tím, že pravidla jsou důležitá a mají svůj smysl. Je potřeba je dodržovat, aby nebyly zmatky. Velmi často také chrání naši bezpečnost, abychom se např. neporanili, nebo neohrozili svůj život.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 28. 02. 2016 21:15:05    Předmět: Citovat

11. setkání - 19.2.2016
Cíl - Povídání na téma - Vážíme si věcí kolem sebe?

Plánovaná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Reflexe - Na začátku jsem se dětí ptala, jak se pozná, že si něčeho vážíme? Děti odpovídaly, že ty věci neničíme. Naopak se je ještě pokoušíme vylepšovat. Chráníme je, aby je ani druzí neničili, nebo nějak nepoškozovali.
Pak jsme si vysvětlovali proč si věcí vážíme? Děti měly názor, že z důvodu, že pro nás mají nějaký užitek. Potřebujeme je k životu, pomáhají nám při práci, učení i trávení volného času. Také do nich někdo vložil svoji energii, aby je vytvořil. Rodiče stály peníze, které museli v práci vydělat apod…
Ptala jsem se jich, jak se pozná, například, že si vážíme přírody. Děti odpovídaly, že neodhazujeme odpadky. Dáváme je do koše, nebo je vyhodíme až doma do popelnice. Nekopeme v lese do hub, ani neničíme jiné rostliny. V zimě chodíme dávat potravu do krmelce lesní zvěři...
Povídání jsme shrnuli, že si věcí kolem sebe vážíme, protože mají vliv na spokojenost našeho života, ale i dalších lidí, kteří přijdou po nás.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 28. 02. 2016 21:17:50    Předmět: Citovat

12. setkání - 22.2.2016
Cíl - Povídání na téma - Naše pocity.

Plánovaná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Reflexe – Na úvod jsem dětem ukázala několik obrázků obličejů, které vyjadřovali různé lidské pocity. A ptala jsem se jich, zda uhádly o čem si dnes budeme povídat. Děti hned poznaly, že o tom, co cítíme.
Ptala jsem se jich u jednotlivých obrázků, co podle nich vyjadřují za pocity. Děti jmenovaly – radost (velká radost smích), smutek (velký smutek pláč). Některé obrázky u nich vyvolaly debatu, co vlastně znamenají. Ptala jsem se jich, jestli by jim nepomohly celé postavy. Zkusili jsme to a děti si byly jistější, když mohly zohlednit i jiné znaky, jako například gesta. Pak jsme tedy nakonec odhlasovali například očekávání, napětí, přemýšlení, nudu, apod.
S dětmi jsme se tedy shodly, že lidé nemusí vždy mluvit, abychom poznaly, co cítí.
Také jsem se jich ptala, kdy zažíváme různé pocity. Například radost. Děti říkaly, že pokud se jim něco povede, dostanou jedničku ze zkoušení ve škole, když mají prázdniny, dostanou dárky o vánocích. Smutek prožívají, když dotanou ve škole pětku, zradí je kamarád, když jsou nemocní a něco je bolí…
Na závěr jsme se shodli, že člověk může cítit mnoho různých pocitů a ne vždy je jednoduché je rozpoznat.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 04. 03. 2016 18:33:41    Předmět: Citovat

13. setkání - 29.2.2016
Cíl - Povídání na téma - obezita, nadváha

Plánovaná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Reflexe - Na úvod jsme se pokusily definovat, co tyto výrazy znamenají. Děti odpovídaly, že to znamená, že je někdo tlustý.
Ptala jsem se jich jestli ví, proč může být někdo obézní. Děti odpovídaly, že je to tím, že někdo jí hodně sladkostí, málo sportuje, nejí zdravou stravu...Důvod onemocnění nejmenovaly. Proto jsem jim vysvětlila, že i určité zdravotní důvody mohou způsobit zvýšenou tělesnou hmotnost. A také jsme si vysvětlili, že smát se těmto lidem není správné. Protože každý může onemocnět a také by nebyl rád, kdyby se mu někdo posmíval.
Přinesla jsem si na kartičkách různé obrázky potravin. Společně jsme je s dětmi roztřídily na zdravé a nezdravé. Podobně jsme to udělali i s obrázky různých činností. Zdůraznili jsme si, že spánek je důležitý, i umět relaxovat a uvolnit se. Pak jsme si popovídali o důležitosti věnovat se ve zdravé míře nějakému sportu. Protože se pak cítíme celkově lépe, zlepší se nám nálada, zažijeme zábavu a legraci při kolektivních sportech. Je to i prevence obezity a vzniku dalších jiných onemocnění.
Povídání jsme ukončili předsevzetím – Méně času u počítače, více venku s kamarády při hře a sportech.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 11. 03. 2016 17:06:29    Předmět: Citovat

14. setkání - 4.3.2016
Cíl - Povídání na téma - Zamyšlení, co bych chtěl dělat za povolání až budu velký?

Plánovaná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Na úvod jsme si s dětmi zadaly téma dnešního povídání. Pak dostaly za úkol ve dvou skupinkách vymyslet, co největší množství povolání a napsat je na papír.
Dále si každé družstvo mělo vybrat 3 povolání a pantomimou je předvést tomu druhému, které hádalo správný název povolání.
Pak jsme si povídali o tom jaké povolání mají jejich rodiče a které by se líbilo jim. Také jsme si vysvětlili, že každá práce je důležitá a užitečná. Že není ostuda pracovat, ale vyhýbat se jí. Zdůraznily jsme si s dětmi význam význam studia a odpovědnosti za svoji budoucnost.
Na závěr jsme si ještě zahrály pantomimu, která se dětem zalíbila a tak ještě chvíli soutěžily.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 11. 03. 2016 17:10:16    Předmět: Citovat

15. setkání - 7.3.2016
Cíl - Povídání na téma - Jak na nás působí barvy?

Plánovaná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Na úvod jsem si připravila dvě skupiny obrázků. V jedné byly obrázky s veselými barvami a v druhé skupině byly obrázky se smutnými barvami. Nechala jsem děti, aby si je v klidu prohlédly a pak mi řekly, jak na ně působí. Děti se shodly, že v jedné skupině jsou obrázky veselé, živé, vzbuzují dobrou náladu a naopak ve skupině druhé, že jsou smutné nevýrazné a spíše vzbuzují negativní emoce. Ptala jsem se jich zda jsou schopné vysvětlit, čím to je. Odpovídaly, že to je tím, co je na obrázku, ale především užitím barev. To si uvědomily na shodných obrázcích v různém barevném provedení.
Také jsem si s dětmi povídaly o tom, co si představují pod pojmem teplé a studené barvy. Nebo barvy podzimu a charakteristické barvy pro jednotlivá roční období.
Pak jsem dětem rozdala obrázky, které bylo potřeba vymalovat barevně. Měly za úkol použít své oblíbené barvy.
Na závěr měl každý obrázek ukázat a jmenovat své tři nejoblíbenější barvy.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 14. 03. 2016 17:49:00    Předmět: Citovat

16. setkání - 11.3.2016
Cíl - Povídání na téma - Co si představíme pod pojmy radost, strach a upřímnost?

Plánovaná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Na úvod jsem si děti rozdělila do tří družstev a měly za úkol popsat vždy jeden z těchto výrazů, tak aby ho ostatní byli schopni uhádnout. Dětem se to docela podařilo a po chvilce vždy správný výraz uhádly.
Povídali jsme si kdy v životě cítí radost. Děti odpovídaly, že se radují, když se jim něco podaří, dostanou jedničku ve škole, vyhrají v soutěži, jsou vánoce, napadne sníh na bobování….
Strach mají, když se něčeho bojí. Třeba zubaře, velkého neznámého psa, z vody – když neumějí plavat, že onemocní a nepojedou na výlet…
Upřímnost děti objasnily, jako sdělování pravdy. Každému a za jakýchkoli okolností. Také jsme se shodli, že být upřímný je někdy těžké. Pravda může být pro někoho nepříjemná, ale přesto je velmi důležitá. Protože od druhých tu upřímnost také očekáváme.
Na závěr jsme měli úkol jeden po druhém jsme popsali situace, kdy jsme byli naposledy upřímní, radovali jsme se, nebo jsme měli strach.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 21. 03. 2016 22:12:06    Předmět: Citovat

17. setkání - 14.3.2016
Cíl - Povídání na téma - Jaký má význam Hygiena?

Plánovaná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Nejprve jsme se s dětmi pokusily vysvětlit si význam tohoto slova. Děti odpovídaly, že jsou to pravidla, abychom neonemocněli.
Ptala jsem se jich jaká pravidla znají. Mytí rukou mýdlem před jídlem, po toaletě, když přijdou z venku...Ale patří sem i nošení čistého prádla a oblečení. Pravidelný úklid doma – utírání prachu apod. Omývání ovoce a zeleniny před jídlem. Čištění zubů, minimálně dvakrát denně. Nepobývat bez ochrany sluchu ve velkém hluku...
Vysvětlili jsme si také pojem duševní hygiena. Že souvisí se zdravým životním stylem – jako je dostatek spánku, nepřejídat se, pravidelně sportovat, chodit ven na čerstvý vzduch, vyhýbat se stresu, rozvrhnout si rozumně své aktivity, zdravý jídelníček s dostatkem ovoce a zeleniny. A nezdravé potraviny jako sladkosti, slané brambůrky apod. zařazovat jen občas, když si je nemůžeme odpustit.
Také jsem se dětí ptala jestli znají nějaké relaxační techniky a co to vlastně je. Děti říkaly, že jsou to nějaké techniky na odpočinek, uvolnění..Jmenovaly jógu, masáže, perličky, vířivky, poslech relaxační hudby…
Na závěr jsem se dětí ptala kam všechna tato opatření směřují? Shodli jsme se, že mají člověku pomoci udržet zdraví, které je pro každého z nás jedna z nejdůležitějších hodnot.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 21. 03. 2016 22:16:30    Předmět: Citovat

18. setkání - 18.3.2016
Cíl - Povídání na téma - Velikonoce

Plánovaná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Dnes jsme si s dětmi povídaly na téma Velikonoce. Na úvod jsem se jich zeptala, proč vlastně Velikonoce slavíme? Děti věděly, že jsou nejvýznamnějším křesťanským svátkem, který je oslavou zmrtvýchvstání Ježíše Krista. K tomu podle křesťanské víry došlo třetího dne po jeho ukřižování. Kristovo ukřižování se událo kolem roku 30. Pak jsme si také povídali, že Velikonoce jsou i svátkem jara. Příroda se probouzí ze zimního spánku. Zvířatům se rodí mláďata. Vysvětlili jsme si také jak název Velikonoce vznikl.
Název „Velikonoce” vznikl podle starého příběhu, který se odehrál před mnoha tisíci lety v Egyptě. Hebrejové (Židé). Ti po různých peripetiích jedné noci Egypt opustili, protože v něm nechtěli déle vykonávat otrocké práce. Tato noc byla pro Židy tak významná, že jí začali říkat Velká. Od toho i naše Velikonoce. Tedy tento svátek byl a je úzce spojený s myšlenkou svobody.
Symboly Velikonoc některé děti znaly, jiné jsme si doplnily. Průběžně jsem jim vysvětlovala, jaký význam mají konkrétní symboly.
Velikonoční beránek, velikonoční vajíčko, velikonoční zajíček, kříž, velikonoční oheň, svíce, kočičky, křen, mléko s medem…Pak jsme si povídali o hodování.
V Česku je prastarou tradicí hodování a pomlázka. Na Velikonoční pondělí ráno muži a chlapci chodí po domácnostech svých známých a šlehají ženy a dívky ručně vyrobenou pomlázkou z vrbového proutí.  Podle tradice muži při hodování pronášejí koledy. Nejznámější velikonoční koledou je tato krátká říkanka: „Hody, hody doprovody, dejte vejce malovaný, nedáte-li malovaný, dejte aspoň bílý, slepička vám snese jiný…”  Pověst praví, že dívky mají být na Velikonoce vyšlehány, aby zůstaly celý rok zdravé a uchovaly si plodnost. V některých oblastech ženy mohou pomlázku oplatit odpoledne, kdy vylívají na muže a chlapce kbelíky studené vody. 
Povídání jsme ukončili tím, jaké kdo zná metody barvení vajíček.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 27. 03. 2016 20:14:47    Předmět: Citovat

19. setkání - 21.3.2016
Cíl - Povídání na téma - Naše výlety

Plánovaná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Dnešní povídání jsme začaly tím, že jsme si s dětmi prohlédly jejich fotografie z výletů na které rádi vzpomínají. Měly za úkol si nějaké přinést z domova. Každý nám stručně popovídal odkud fotky jsou a s kým byly na výletě. Proč byl tento výlet pro ně něčím zvláštní, nezapomenutelný.
Pak jsme si s dětmi povídaly jaké výlety vlastně mohou být. Že jezdíme na hrady, zámky, zříceniny. Chodíme na různé zajímavé výstavy, do muzeí. Rádi jezdí do ZOO. Chodíme na vycházky, tůry do přírody. Na horách se lyžuje. Chodíme se koupat apod.
Ptala jsem se dětí, k čemu tedy výlety jsou dobré? Odpovídaly, že mohou mnoho nového poznat, zasportují si, slouží i k odpočinku, je to pro ně příjemně strávený čas s rodinou…
Na závěr měl každý namalovat obrázek z výletu, kam by se rád podíval a proč a všem o něm povyprávět. Proč by se mu vlastně tak moc líbil.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Alena Bojková



Založen(a): 10.3.2015
Příspěvky: 21
Město: Týn nad Vltavou

PříspěvekZaslal(a): 27. 03. 2016 20:17:11    Předmět: Citovat

20. setkání - 24.3.2016
Cíl - Povídání na téma - Přátelství

Plánovaná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Skutečná časová dotace
Úvod - 3 min
Motivace - 5 min
Diskuse - 20 min
Závěr - 3 min

Nejprve děti namalovaly na obrázek svého nejlepšího kamaráda a do bubliny k němu domalovaly symbolicky, co na něm mají rádi. Pak každý o svém kamarádovi všem popovídal. Míša měla trochu problém se rozpovídat, občas se stydí. Snažím se vždy pomoct, ale nelámu to přes koleno, když to nejde. Pak většinou chvíli poslouchá a sama se postupně zapojí. Pokusily jsme se s dětmi shrnout, proč jsou pro nás kamarádi důležití. Děti odpovídaly, že kamarád nám pomáhá, aby nám nebylo smutno, povzbudí nás, hraje si s námi, podrží nás při problémech, jsou nám oporou.
Dále jaký by kamarád neměl být. Neubližuje nám. Bez dovolení si nebere naše hračky…
Pokusili jsme si vysvětlit citát – Máš-li dobrého přítele, máš víc než on.
Zakončili jsme povídání tím, že dobrý kamarád je jako „poklad" a my bychom se měli snažit být stejně dobrým kamarádem.
_________________
AB
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign