Logo P4C
Filozofie pro děti
v centru pozornosti … myšLenka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE- SD_Dukelska_Bradáčová,Černá

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor(ka) Zpráva
Ríša Macků



Založen(a): 3.2.2007
Příspěvky: 401
Město: Č. Budějovice CZ

PříspěvekZaslal(a): 23. 04. 2015 20:49:08    Předmět: 2014/2015 - ZPRÁVY Z PRAXE- SD_Dukelska_Bradáčová,Černá Citovat

Hezky den, zde prosim vkladejte prispevky o Vasich jednotlivych filozofickych setkanich. Prispevky by mely mit nasledujici strukturu:

- datum a info o tom o kolikate setkani/hodinu jde
- cil setkani
- struktura setkani - planovana vcetne casove dotace
- struktura setkani - skutecna vcetne casove dotace
- Co se podarilo, co se naopak nepodarilo a chci pred tim varovat.

Strukturou se rozumi strucny popis aktivit - jejich zamereni, didakticky/filozoficky/... cil.
V pripade, ze doslo k zformulovani nejakych otazek (na zaklade precteni pribehu), pak by soucasti prispevku mel byt i soupis techto otazek.

Bylo by dobre strukturu prispevku dodrzovat nejen obsahove, ale i graficky - aby to nebyl dlouhy jednolity text, ale pekne rozdelene a oznacene jednotlive casti.

V pripade, ze byste meli nejakou otazku do diskuse zde na foru, pak je nejlepsi ji polozit v sekci "2014/2015 praxe - všeobecná diskuse". Tato sekce je určená pro sdílení dojmů všech letosnich praktikantu. Je to i sekce, kde se budeme snazit pravidelne odpovidat ja s Petrem, popř. Ludmila Muchova a další.

PRO ZASLÁNÍ NOVÉHO PŘÍSPĚVKU KLIKNĚTE NA TALČÍTKU "ZASLAT ODPOVĚĎ" (NIKOLIV NOVÉ TÉMA)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Tituly Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Černá



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Černovice

PříspěvekZaslal(a): 07. 05. 2015 11:04:47    Předmět: Citovat

1. setkání
Datum: 30.4. 2015
Časová dotace: 45 minut
Počet: 12 dětí

Cíl setkání:
- seznámení se
- představení programu Filozofie pro děti
- stanovení pravidel

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- vzájemné představení pomocí her (15 min.)
- seznámení s průběhem našich návštěv v ŠD + stanovení pravidel
(10 min.)
- téma k diskuzi: "Naše jména." (20 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
- hry na seznámení proběhly dle plánu, děti spolupracovaly (15 min.)
- v kruhu jsme dětem sdělily základní informace a společně jsme si
stanovily pravidla našich setkání (15 min.)
- otázka k diskuzi: "Záleží na tom, jak nám lidé říkají?" - děti řešily téma přezdívek, zda se jim líbí nebo by je změnily, dále proběhla diskuze o tom, zda by se děti chtěly jmenovat jinak a proč (20 min.)

Co se podařilo:
- cíle se nám podařili naplnit
- seznámení s dětmi proběhlo bez konfliktů, hry se dětem líbily, všechny děti se s radostí zapojily
- děti zaujalo vymýšlení pravidel
- diskuze proběhla aktivně


Co se nepodařilo:
- nepodařilo se zapojit všechny děti do diskuze
- vytváření pravidel jsme dělaly déle než bylo v plánu, přetáhly jsme časovou dotaci cca o 5 min.

Hana Černá, Kateřina Bradáčová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Černá



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Černovice

PříspěvekZaslal(a): 19. 05. 2015 13:46:55    Předmět: Citovat

2. setkání
Datum: 5.5. 2015
Časová dotace: 45 minut
Počet: 10 dětí

Cíl setkání:
- uskutečnit diskuzi, tak aby se zapojila alespoň polovina dětí
- zamyslet se nad tím, jak se člověk chová a tváří v různých náladách

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- otázky na úvod: Jak se dnes máte? Jakou máte náladu a proč? (5 min.)
- hra: výrazy tváří - děti si vylosují náladu, kterou následně musí předvést, ostatní hádají, o jakou náladu se jedná (10 min.)
- přečtení textu (úryvek s knihy) (10 min.)
- téma k diskuzi: "Dobrá a špatná nálada" (15 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
- otázky na úvod proběhly a při nich jsme si i zopakovaly pravidla pro diskuzi, které jsme si předchozí setkání stanovily (5-7 min.)
- následovala hra, které se zúčastnilo 8 dětí, 2 děvčata předvádět nálady nechtěla, tak jsme je nenutily a mohly náladu nakreslit a poté ostatním obrázek ukázat (15 min.)
- přečtení textu (7 min.) pozn. Úryvek dětem předčítala Katka.
- otázka k diskuzi: Proč máme někdy dobrou náladu a někdy špatnou? S naší pomocí děti vytvořily tuto otázku a poté jsme se snažily diskutovat. (15. min.)

Co se podařilo:
- první cíl se nám podařil naplnit, aktivně se zapojilo 6 dětí
- hrou jsme se snažily naplnit druhý cíl, což se podařilo - všechny děti přemýšlely, jak se tváří/ chovají, když mají radost, když jsou zklamaní apod. i děvčata, která obrázek kreslila se musela zamyslet, co nakreslí
- hra posloužila i jako motivace pro následující diskuzi

Co se nepodařilo:
- nedařilo se dětem vymyslet otázky, spíše měly tendenci nám vyprávět jakou mají náladu oni, kdy naposledy měly špatnou náladu apod. -> směřovalo to k "vyprávění si zážitků"
- řetězové čtení se nepodařilo ( Jonáš stále nevěděl, kde se v textu nacházíme, Daneček četl potichu a ostatní ho neslyšely,... proto jsme zvolily variantu, že text přečte Katka.)

Hana Černá, Kateřina Bradáčová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kateřina Bradáčová



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Veselí nad Lužnicí

PříspěvekZaslal(a): 20. 05. 2015 11:51:16    Předmět: Citovat

3. setkání
Datum: 7.5. 2015
Časová dotace: 45 minut
Počet: 13 dětí

Cíl setkání:
- rozvinutí diskuze na téma: Dárek
- pomocí kresby vyjádřit myšlenku a okomentovat obrázek

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- motivace: vyřešení tajenky, ve které vyjde téma: Den matek, kterým se budeme zabývat (10 min.)
- stručné povídání si o tématu (5 min.)
- kreslení obrázku: Dárek pro maminku (10-15 min.)
- následující diskuze na téma: dárek + okomentování obrázků (15 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
- tajenka (10 min.)
- kresba obrázku (15 min.)
- diskuze: řešení témata darů- děti komentovaly obrázky, které nakreslily, řešily jsme přísloví: Darovanému koni na zuby nekoukej. (15. min.)

Co se podařilo:
- tajenka se dětem moc líbila, povedená motivace
- obrázky kreslily s nadšením
- Maruška přišla s nápadem přísloví, které znala od babičky. (Darovanému koni na zuby nekoukej.)

Co se nepodařilo:
- děti si skákaly do řeči, nedodržování pravidel, které jsme si stanovily na prvním setkání

Kateřina Bradáčová, Hana Černá
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Černá



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Černovice

PříspěvekZaslal(a): 04. 06. 2015 16:34:43    Předmět: Citovat

4. setkání
Datum: 12.5. 2015
Časová dotace: 45 minut
Počet: 12 dětí

Cíl setkání:
- rozvoj slovní zásoby
- zamyšlení nad tématem tajemství

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- rekapitulace minulého setkání (3 min.)
- asociace ke slovu tajemství (7 min.)
- přečtení příběhu (10 min.)
- tvorba otázek (5 min.) ->diskuze (10 min.)
- daná otázka: Komu by svěřily děti tajemství a proč? (7 min.)
- rozloučení (2 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
- rekapitulace minulého setkání (3 min.)
- asociace ke slovu tajemství (7 min.)
- přečtení příběhu (10 min.)
- tvorba otázek (5 min.) ->diskuze (13 min.)
- otázky: Mohu někomu říct tajemství?
Co je tajemství?
- daná otázka: Komu by svěřily děti tajemství a proč? (5 min.)
- rozloučení (2 min.)


Co se podařilo:
- děti zaujal příběh
- řetězové čtení
- asociace - aktivní účast všech dětí

Co se nepodařilo:
- diskuze byla rušena příchody a odchody dětí na kroužky
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Černá



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Černovice

PříspěvekZaslal(a): 04. 06. 2015 16:50:49    Předmět: Citovat

5. setkání
Datum: 14.5. 2015
Časová dotace: 50 minut
Počet: 12 dětí

Cíl setkání:
- zamyšlení nad tématem vesmír
- naučit se odůvodnit svůj názor

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- motivace: video ukázka (5 min.)
- kreslení obrázku na téma: Jak vypadá vesmír. (10 min.)
- diskuze nad obrázky (15 min.)
- hra: UFO (5 min.)
- aktivita: společné vymýšlení příběhu o vesmírném putování (15 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
- motivace: video ukázka (5 min.)
- kreslení obrázku na téma: Jak vypadá vesmír. (10 min.)
- diskuze nad obrázky (10 min.)
- hra: UFO (5 min.) -> vyplynula otázka: Jestli existují jiní lidé než jsme my. (7 min.)
- aktivita: společné vymýšlení příběhu o vesmírném putování (15 min.)
- příběh nedokončený, úkol pro děti do příště: vymyslet závěr příběhu


Co se podařilo:
- diskuze nad obrázky
- hra: UFO

Co se nepodařilo:
- nestihly jsme dokončit příběh -> dokončení - úkol do příštího setkání
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Černá



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Černovice

PříspěvekZaslal(a): 31. 08. 2015 18:45:03    Předmět: Citovat

6. setkání
Datum: 20.5. 2015
Časová dotace: 45 minut
Počet: 11 dětí

Cíl setkání:
- rozvoj logického myšlení
- uvědomění si, jak se chovat k cizím lidem

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- asociace na téma cizí lidé- kolečko, kdy každý řekne, co ho napadne při tématu cizí lidé (5-10 min.)
- aktivita:ve skupinkách vymyšlení krátké scénky (15 min.)
- předvedení scének a následná diskuze (15 min.)
- shrnutí a zhodnocení (5-7 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
- asociace (5-7 min.) Nejvíce se objevily odpovědi: strach, s cizími lidmi nemluvím.
- vymyšlení scének (15 min.) Trvalo rozdělení do skupinek, ve kterých scénky měli předvádět.
- předvedení a diskuze, po scénce byl čas na vyjádření myšlenky a prodiskutování ( 15-18 min.)
- zhodnocení (5 min.)

Co se podařilo:
- děti bavilo vymýšlet scénky - plně se vžily do situací, které by mohly nastat
- dostatečně jsme probrali téma cizí lidé

Co se nepodařilo:
- dětem trvalo než se domluvily, kdo s kým bude hrát scénky - pro příště bychom si připravily nějakou aktivitu, jak je rozdělit
- zhodnocení proběhlo velmi stručně, polovina dětí odcházela na zájmové kroužky

Hana Černá, Kateřina Bradáčová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kateřina Bradáčová



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Veselí nad Lužnicí

PříspěvekZaslal(a): 31. 08. 2015 19:24:28    Předmět: Citovat

7. setkání
Datum: 21.5. 2015
Časová dotace: 45 minut
Počet: 11 dětí

Cíl setkání:
- rozvoj slovní zásoby

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- asociace na téma Hra + odůvodnění, proč je napadlo zrovna to, co řekli (10 min.)
- diskuze o tom, jaké hry mají nejraději a proč (7-10 min.)
- aktivita: vylosování slova a 1 min. o slově povídat ( slova: hra, hračka, podvod, spravedlnost, fotbal, počítačová hra, pravidla, zákaz,...) (15 min.)
- diskuze na téma: podvádění ve hře (10 min.)


Skutečná struktura s časovou dotací:
- asociace + odůvodnění (10 min.)
- diskuze o hrách (10 min.) Všechny děti se zapojily. Vyšlo najevo, že nejraději mají sportovní hry.
- aktivita (15. min.)Aktivitu děti znaly a měly obavy, že si vytáhnou slovo, které nebudou znát. Ukázalo se, že obavy byly zbytečné, volili jsme známá slova.
- diskuze, otázky: Mohou si hrát i dospělí? A jak si hrají? Jsou všechny hry správné?

Co se podařilo:
- cíl se nám podařilo naplnit
- rozvinutá diskuze o počítačových hrách ( vhodné, nebezpečné, zbytečné), téma vyplynulo z otázky, zda jsou všechny hry správné

Co se nepodařilo:
- předpokládaly jsme, že diskuze bude na téma podvádění ve hře, ale když děti vymyslely otázky, netlačily jsme je do tématu, které jsme měly naplánované

Kateřina Bradáčová, Hana Černá
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kateřina Bradáčová



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Veselí nad Lužnicí

PříspěvekZaslal(a): 01. 09. 2015 18:14:24    Předmět: Citovat

8. setkání
Datum: 26.5. 2015
Časová dotace: 45 minut
Počet: 12 dětí

Cíl setkání:
- naučit se odůvodnit svůj názor
- rozvinout diskuzi

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- aktivita: Je podle tebe spravedlivé, když.... A proč? různé možnosti, pro každé dítě (15 min.)
- přečtení textu (10 min.)
- následná diskuze (15-20 min.)
- na závěr zazpívání písničky (5 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
- aktivita: co je a není spravedlivé (15 min.) Některým dětem dělalo problém odpovědět na otázku proč.
- přečtení textu (10 min.)
- diskuze, děti vymýšlely otázky ve dvojicích a hlasováním jsme vybrali otázku: Zda je spravedlivé, že někteří jsou bohatí a jiní chudí. Objevovaly se otázky podobného typu - zdravý/nemocný, chytrý/hloupý. Ke konci diskuze jsme narazily na otázku, kdo rozhoduje o tom, co je spravedlivé. (20 min.)
- písnička (5 min.)

Co se podařilo:
- děti aktivně vymýšlely otázky
- byl zvolen správný text, který děti zaujal

Co se nepodařilo:
- nestihly jsme v diskuzi dořešit otázku: Kdo rozhoduje o tom, co je spravedlivé.

Kateřina Bradáčová, Hana Černá
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kateřina Bradáčová



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Veselí nad Lužnicí

PříspěvekZaslal(a): 03. 09. 2015 17:49:34    Předmět: Citovat

9. setkání
Datum: 22.6. 2015
Časová dotace: 45 minut
Počet: 12 dětí

Cíl setkání:
- rozvoj komunikačních dovedností
- zamyšlení nad tématem přátelství

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- asociace na téma přátelství (5 min.)
- aktivita: Je kamarád/Není kamarád - přiřadit kartičky (10 min.)
- přečtení textu (10 min.)
- následující diskuze + doplňující otázky (10 min.)
- hra: Lidský uzel (8-10 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
- asociace ke slovu přátelství (5 min.)
- aktivita: losování kartiček, přiřazení, společné zhodnocení, kontrola a možné změny v zařazení (10 min.)
- přečtení textu- děti byli roztěkané, někteří nedávaly pozor a nevěděly, kde právě čteme. K urychlení jsme zvolily zdatnější jedince a text jsme společně dočetly.
- diskuze- děti otázky nenapadly, tak jsme použily doplňující otázky k tématu, které jsme měly připravené (10 min.)
- hra ( 10 min.) Hru jsme třikrát zopakovaly.

Co se podařilo:
- vydařila se aktivita s přiřazováním kartiček
- děti reagovaly na doplňující otázky

Co se nepodařilo:
- pár dětí v průběhu muselo odejít
- komplikované čtení ( tiché čtení, nepozornost)

Kateřina Bradáčová, Hana Černá
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kateřina Bradáčová



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Veselí nad Lužnicí

PříspěvekZaslal(a): 03. 09. 2015 18:05:26    Předmět: Citovat

10. setkání
Datum: 23.6. 2015
Časová dotace: 30 minut
Počet: 12 dětí

Cíl setkání:
- zhodnocení našich setkání
- shrnutí témat, které jsme probíraly

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- aktivita: děti měly společně napsat všechno, na co si vzpomněly z našich setkání (o čem všem jsme si povídaly, jaké hry jsme hrály a podobně). (10-15 min.)
- diskuze- co se jim líbilo nejvíce, co se jim nelíbilo a proč (10 min.)
- hra na pobavení (10 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
- aktivita (10 min.)
- diskuze (10 min.)
- hra (10 min.)

Co se podařilo:
- děti si ve třídě na nástěnku pověsily velký papír s tématy, který společně vytvořily
- živá diskuze, nejvíce se líbily aktivity herního typu, kreslení

Co se nepodařilo:
- od dětí jsme se dozvěděly, že by byly raději, když by mohla být naše setkání v jiné místnosti než ostatní děti, co čekaly na rodiče nebo zájmové kroužky, z důvodu velkého hluku (což nebylo možné z kapacitních důvodů budovy- všechny třídy byly v době našich návštěv obsazeny)

Kateřina Bradáčová, Hana Černá
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Černá



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Černovice

PříspěvekZaslal(a): 09. 02. 2016 19:15:10    Předmět: Citovat

1. setkání
Datum: 8.1. 2016
Časová dotace: 45 minut
Počet: 11 dětí

Cíl setkání:
- seznámení se
- představení programu Filozofie pro děti
- diskuze: Jména a pojmenování

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- vzájemné představení pomocí her (15 min.)
- seznámení s průběhem našich setkání (10 min.)
- téma k diskuzi: "Jména a pojmenování" (20 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
- seznamovací hry (15 min.)
- představení programu Filozofie pro děti (15 min.)
- otázka k diskuzi: "Myslíte si, že je fér, že děti si nemohou svá jména vybírat?", následovala debata o tom, jestli jsou spokojeni se svými jmény a jaké jméno by se jim líbilo více (15 min.)

Co se podařilo:
- cíle se nám podařili naplnit
- seznámení proběhlo zábavnou formou a všichni se zapojili
- živá diskuze


Co se nepodařilo:
- do diskuze se nám nepodařilo zapojit jednoho chlapce, vypadal, že ho téma zajímá, poslouchal a pokud nás nevyrušoval, do ničeho jsme ho nenutily


Hana Černá, Kateřina Bradáčová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Černá



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Černovice

PříspěvekZaslal(a): 09. 02. 2016 19:36:09    Předmět: Citovat

2. setkání
Datum: 13.1. 2016
Časová dotace: 45 minut
Počet: 12 dětí

Cíl setkání:
- kresba sebe a kamaráda a vysvětlení, v čem se liší a v čem se podobají

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- aktivita: přátelství - děti měly za úkol nakreslit sebe a kamaráda a popsat, jaké jsou mezi nimi rozdíly a v čem se podobají (20 min.)
- cvičení: kdo je přítelem a kdo přítelem není - každý si vylosoval kartičku a měl ji zařadit do kategorie "je kamarád" nebo "není kamarád" a odůvodnit to (15 min.)
- diskuze: Jestli je možné mít špatné přátelé... (10 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
- kresba kamaráda děti bavila a rozdíly, které mezi sebou uváděly byli zpočátku jen vzhledové, ale 4 děti uvedly i rozdíly v povaze, charakteru (25 min.)
- cvičení se nám osvědčilo v minulém roce a všechny děti se zapojily (15. min.)
- otázka k diskuzi: Jestli je možné mít špatné přátelé? (5-7 min.)

Co se podařilo:
- aktivita a cvičení

Co se nepodařilo:
- na diskuzi už nezbylo moc času, tak se téma moc nerozvinulo

Hana Černá, Kateřina Bradáčová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Černá



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Černovice

PříspěvekZaslal(a): 10. 02. 2016 18:39:18    Předmět: Citovat

3. setkání
Datum: 15. 1. 2016
Časová dotace: 45 minut
Počet: 12 dětí

Cíl setkání:
- rozvoj logického myšlení
- uvědomění si, významu slova spolu

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- asociace na téma spolu (5 min.)
- aktivita: vymyslet a vyjmenovat, co nejvíce slov začínajících na "spolu" a vysvětlení významu slov (15 min.)
- rozdělení do dvou skupin - úkol: vymyslet věty (popřípadě příběh), ve kterých používaly slova, které vymyslely (15 min.)
- diskuze: Podle čeho se rozhodujete, že budete dělat něco sami, nebo s někým jiným?

Skutečná struktura s časovou dotací:
- asociace (5 min.)
- vymyšlení slov a vysvětlení významu (15 min.)
- po skupinách vymyslet věty (příběh), kde používaly vymyšlená slova začínající na "spolu" (10-15 min.)
- sdělení vět (příběhu) ostatním (5 min.)
- diskuze (10 min.)


Co se podařilo:
- jedna skupina dětí vymyslela věty, druhá se snažila o příběh, který se docela povedl
- děti se aktivně zapojily do diskuze

Co se nepodařilo:
- nezbyl čas na zhodnocení hodiny, nepočítaly jsme s tím že příběh budou číst druhé skupině

Hana Černá, Kateřina Bradáčová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Černá



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Černovice

PříspěvekZaslal(a): 10. 02. 2016 19:24:44    Předmět: Citovat

4. setkání
Datum: 20. 1. 2016
Časová dotace: 40 minut
Počet: 9 dětí

Cíl setkání:
- zamyslet se nad tím, jak se člověk chová a tváří v různých náladách
- zapojit všechny do diskuze

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- otázky na úvod: Jak se dnes máte? Jakou máte náladu a proč? (5 min.)
- hra: výrazy tváří - děti si vylosují náladu, kterou následně musí předvést, ostatní hádají, o jakou náladu se jedná (10 min.)
- přečtení textu (úryvek s knihy) (10 min.)
- téma k diskuzi: "Dobrá a špatná nálada" (15 min.)

Skutečná struktura s časovou dotací:
- toto téma a stejnou strukturu hodiny jsme použily už v minulém roce a zvolily jsme to znovu, protože se nám skupina dětí zdála aktivnější a chtěly jsme mít nějaké porovnání
- otázky na úvod proběhly, děti vyprávěly, co zažily ve škole a co budou dělat až přijdou domů a podobně (5-7 min.)
- následovala hra, které se všichni zúčastnili a děti se snažily vymýšlet i nálady, které jsme na lístečkách neměly napsané ( 10 min.)
- přečtení úryvku - děti se střídaly po odstavcích ( 10 min.)
- otázka k diskuzi: Souvisí nálada s tím, jak se chováme? (15. min.)

Co se podařilo:
- přečtení úryvku proběhlo bez problému
- všichni se do diskuze zapojily ( oproti skupině, kterou jsme měly minulý rok, možná je to také tím, že jsme téma zařadily až na 4. setkání)

Co se nepodařilo:
- při úvodních otázkách se děti překřikovaly, ale každý dostal prostor sdělit ostatním svojí náladu
- úryvek mohl být kratší ( ke konci už děti neudržely pozornost a začínaly si povídat mezi sebou)

Hana Černá, Kateřina Bradáčová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Hana Černá



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Černovice

PříspěvekZaslal(a): 10. 02. 2016 19:58:29    Předmět: Citovat

5. setkání
Datum: 22.1. 2016
Časová dotace: 45 minut
Počet: 10 dětí

Cíl setkání:
- rozvoj slovní zásoby
- zamyšlení nad tématem hodnocení

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- asociace na téma hodnocení, hodnoty (5 min.)
- cvičení: ze seznamu položek vybrat 5, které jsou pro mě nejdůležitější a proč
+ průběžná diskuze: proč někdo považuje za důležité to a ne ono (30 min.)
- aktivita: Co by se (ne)mělo hodnotit? - sdílení názorů (10 min.)


Skutečná struktura s časovou dotací:
- asociace (5 min.)
- cvičení: každý měl možnost sdělit ostatním, co považuje za nejdůležitější a proč tam třeba nezařadil to, co měl kamarád před ním, mezitím se živě diskutovalo ( 30 min.)
- aktivita- narazili jsme na otázku hodnocení ve škole (klasifikace) (10 min.)


Co se podařilo:
- cíle se nám podařilo naplnit
- rozvinutá diskuze o hodnotách
- děti zaujalo téma hodnocení ve škole

Co se nepodařilo:
- neuzavřeli jsme téma hodnocení ve škole- přesunutí do příštího setkání

Hana Černá, Kateřina Bradáčová
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kateřina Bradáčová



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Veselí nad Lužnicí

PříspěvekZaslal(a): 10. 02. 2016 20:11:13    Předmět: Citovat

6. setkání
Datum: 27.1. 2016
Časová dotace: 40 minut
Počet: 13 dětí

Cíl setkání:
- dodiskutovat téma hodnocení ve škole
- vymyslet návrh, jak by se mohlo hodnotit ve škole jinak ( např. spravedlivěji)

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- připomenutí, co jsme dělali předchozí setkání ( 5 min.)
- diskuze: hodnocení ve škole (20 min.)
- aktivita: společně vymyslet návrh, jak jinak by se dalo ve škole hodnotit (15 min.)


Skutečná struktura s časovou dotací:
- připomenutí (5 min.)
- diskuze (20 min.)
- aktivita- děti měly názory rozdílné, někomu známky vyhovují, jiným by vyhovovalo jen princip splnil/nesplnil, některým by se líbily obrázky... na konkrétním návrhu jsme se neshodly (10 min.)


Co se podařilo:
- rozvinutí diskuze na téma hodnocení ve škole

Co se nepodařilo:
- zbyl nám čas, tak jsme si zahrály hru na detektiva
- zdálo se nám, že při diskuzi některé myšlenky dětí zapadly, nestihly jsme je poznamenat a pokračovalo se dál

Kateřina Bradáčová, Hana Černá
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kateřina Bradáčová



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Veselí nad Lužnicí

PříspěvekZaslal(a): 10. 02. 2016 21:49:55    Předmět: Citovat

7. setkání
Datum: 28.1. 2016
Časová dotace: 45 minut
Počet: 10 dětí

Cíl setkání:
- rozvoj kritického myšlení

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- hra: Na detektiva (odhalení - pochvala/ neodhalení- trest) (10 min.)
- cvičení: Myslíte si, že lidé v těchto situacích zaslouží nějaký trest? Jak byste je případně potrestali? seznam situací, kdy si děti mohli vybrat situaci a okomentovat ji (20 min.)
- následná diskuze (10 min.)


Skutečná struktura s časovou dotací:
- hra posloužila jako motivace k probíranému tématu (10 min.)
- cvičení (20 min.)
- v diskuzi děti řešily konkrétní problém z vyučování a vyprávěly nám, jak to paní učitelka vyřešila (7 min.)
- ještě nám zbyl čas, tak jsme si na rozloučení zazpívaly písničku


Co se podařilo:
- vhodně zvolená hra
- probrat konkrétní problém, který děti trápil

Co se nepodařilo:
- moc jsme si nevěděly rady, jak reagovat na konkrétní problém... dětem jsme řekly příklad, jak bychom situaci vyřešily my a nehodnotily jsme jestli učitelka byla spravedlivá a podobně

Kateřina Bradáčová, Hana Černá
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kateřina Bradáčová



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Veselí nad Lužnicí

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2016 10:49:42    Předmět: Citovat

8. setkání
Datum: 3.2. 2016
Časová dotace: 45-50 minut
Počet: 10 dětí

Cíl setkání:
- vymyslet a předvést scénku na dané téma
- zamyšlení nad tématem: Zvířata a lidé

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- motivace: hra evoluce ( 10 min.)
- rozdělení do dvou skupin (2 min.)
- aktivita: jedna skupina vymyslí příběh, ve kterém se zvířata chovají jako lidé a druhá skupina vymyslí příběh, ve kterém se zvířata chovají jako zvířata -> předvedení scének a následná diskuze ( celkem 25 min.)
- shrnutí, jak rozumí výrazu: "chovat se jako zvíře" a " chovat se jako člověk" (5-7 min.)
- na závěr 2 písničky: Krávy, krávy
Není nutno


Skutečná struktura s časovou dotací:
- hra- zahráli jsme si ji dvakrát (10 min.)
- rozdělení do skupin (2 min.)
- vymýšlení příběhu a scének (15 min.), předvedení (7 min.)
- diskuze: hledali jsme podobnosti a rozdíly mezi příběhy (10 min.)
- shrnutí a písničky (10 min.)


Co se podařilo:
- hrou a písničkami jsme setkání oživili


Co se nepodařilo:
- v diskuzi děti hodnotily "herecké výkony" spolužáků více, než aby hledaly rozdíly


Kateřina Bradáčová, Hana Černá
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kateřina Bradáčová



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Veselí nad Lužnicí

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2016 11:07:52    Předmět: Citovat

9. setkání
Datum: 5.2. 2016
Časová dotace: 45 minut
Počet: 8 dětí

Cíl setkání:
- umět odůvodnit svůj názor
- vyjádřit myšlenku, nápad kresbou

Plánovaná struktura s časovou dotací:
- videoukázka, kde je vyobrazen "cestovatel" (chlapec, který se vydává do světa) ( 10 min.)
- otázka: Proč se učíte anglický jazyk? (5-7 min.)
- cvičení: Kdo je odvážnější? - děti dostaly kartičky s obrázky, na kterých měly různé postavy a činnost, kterou dělají ( hokejista,cestovatel, dítě, které jí zeleninu, princ bojující s drakem,...) jejich úkolem bylo společně seřadit kartičky od nejodvážnější postavy po kartičku, na které je odvaha nejméně potřebná ( 15 min.)
- aktivita: nakreslit, jak by mohl vypadat stroj proti strachu (+ ukázka našeho nápadu) (15-20 min.)


Skutečná struktura s časovou dotací:
- úryvek z pohádky (10 min.)
- otázka (5 min.)
- cvičení, při kterém děti diskutovaly, jak by obrázky seřadily (15 min.)
- kresba (15-20 min.)


Co se podařilo:
- všechny děti se zapojily do seřazování obrázků, každý měl trochu odlišný názor na obrázek s hokejistou, manuálně pracujícím člověkem
- děti se nebály projevit, pokud měly jiný názor

Co se nepodařilo:
- někteří nestihly dokončit kresbu


Kateřina Bradáčová, Hana Černá
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Kateřina Bradáčová



Založen(a): 5.5.2015
Příspěvky: 10
Město: Veselí nad Lužnicí

PříspěvekZaslal(a): 11. 02. 2016 20:34:14    Předmět: Citovat

10. setkání
Datum: 10.2. 2015
Časová dotace: 40 minut
Počet: 10 dětí

Cíl setkání:
- celkové zhodnocení


Plánovaná struktura s časovou dotací:
- zopakování her, které jsme během setkání hrály a připomenutí témat, o kterých jsme diskutovaly (hry: evoluce, na detektiva,...) (20 min.)
- diskuze- co se jim líbilo nejvíce, co se jim nelíbilo a proč (10 min.)
- písničky (10 min.)
- rozloučení

Skutečná struktura s časovou dotací:
- hry (20 min.)
- diskuze (10 min.)
- písničky (10 min.)
- rozloučení - rozdání obrázku myšLenky, který si děti mohly vybarvit

Co se podařilo:
- živá diskuze, nejvíce se líbily hry, kreslení a vymýšlení scének


Kateřina Bradáčová, Hana Černá
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi/autorce Odeslat soukromou zprávu Zaměstnavatel / Škola Souhlasím se zveřejněním těchto údajů na stránce Kontakty
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra -> FPD v neformálním vzdělávání: praxe studentů JU Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
tvorba webu webových stránek webdesign